Kabeldragning till generator och start motor.

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Sitter och lurar på hur jag skal dra kablarna till generator på så enket sett som möjligt, behövs tex en lampa för att genetator skall ladda ? hur har ni gott folk gjort.

Detta gäller även start motor drar in bara en kabel från relät till startknappen och vidare till plus ?

har ni lite förslag kom gärna med det. :)

Startmotorrelät är ett slutande relä.

Det ska ha + Matning direkt från batteriet på 30 kontakt
Har inte koll på om förbrukaranslutningen kallas 87 på dessa relän men därifrån ska iaf en kabel direkt till startmotorn.
Samt en signalkabel från startknappen till 86 och en jord på 85

Jag vet inte ricktigt om jag skall köra med generetor eller skippa den helt: det är ju smidigt att slippa ladda men det är ju synd att göra det änket för sig.

Hur länge räcker batteriet om man kör utan laddning ca ? är det någon med den erfarenheten, kommer kora startmotor evetuelt på samma batteri.

Batteri = 10 Ah. Tändningen drar ca 4 A. Med färskt batteri klarar du dig möjligen i 2 timmar. Med ett par månader gammal batteri, ca en timme. Med ett år gammalt batteri, ca 1/2 timme. För bekvämlighetens skull är det ju bra med generator. Enda anledningen att skippa generatorn är att minska den roterande massan, sänka totalvikten samt tjäna ca 1/2 hästkraft.

Desutom är inte startbatterier gjorda att laddas ur och upp - dom tål inte så där överdrivet många cykler innan dom börjar tappa.

Dom är gjorda att snabbt ge mycket ström till starten och sedan laddas upp direkt.

Skall du köra så så är det bättre att köpa ett sådant där blyacc som sitter i leksakshojar,upsar och så - men även där är det kanske 250-300 urladdninagr som gäller.

Desutom är inte startbatterier gjorda att laddas ur och upp - dom tål inte så där överdrivet många cykler innan dom börjar tappa.

Dom är gjorda att snabbt ge mycket ström till starten och sedan laddas upp direkt.

Skall du köra så så är det bättre att köpa ett sådant där blyacc som sitter i leksakshojar,upsar och så - men även där är det kanske 250-300 urladdninagr som gäller.
Fast, kör man 2 gånger i veckan i snitt i ett halvår om året så räcker ett sånt batteri 5-6 år iaf, ungefär som ett vanligt med andra ord ;)

Men jag håller med Anders, varför strunta i generatorn på en gathoj? :confused: Det är ju samma jobb med att dra kablar till startknapp mm.

Men jag håller med Anders, varför strunta i generatorn på en gathoj? :confused: Det är ju samma jobb med att dra kablar till startknapp mm.
Samma här..
Varför strunta i generator på en gathoj??
Ska man inte ha lyset på också??
Ett mc-batteri är mest symboliskt som energilagrare, det är en starthjälp, inget annat.
Extraarbetet med att koppla in generatorn är minimalt jämfört med problemen som kommer..
Ett tomt batteri är verkligen, tomt - och då står man där.
Inte ens springstart kommer att funka.
Förstår inte ens anledningen med tråden?

Samma här..
Varför strunta i generator på en gathoj??
Ska man inte ha lyset på också??
Ett mc-batteri är mest symboliskt som energilagrare, det är en starthjälp, inget annat.
Extraarbetet med att koppla in generatorn är minimalt jämfört med problemen som kommer..
Ett tomt batteri är verkligen, tomt - och då står man där.
Inte ens springstart kommer att funka.
Förstår inte ens anledningen med tråden?

Jag är säker på att TS INTE tänker använda hojen som gathoj, därav frågan.

Jag är säker på att TS INTE tänker använda hojen som gathoj, därav frågan.
Ok, som du säger det så..
Men se inlägg #4...

Edit pga inlägg #11:
Så kan det går när man uttalar sig utan att ha fått veta hela bilden...:rolleyes:
Nu ska ju ut och byta startrelä på en av egna hojarna, där vet jag iaf allt..

Last edited:
Min skall i allafall gå på strippen

Jag skippar generator och har nu kopplat in startmotor så nu är det bara lite kortning av kablar så det blir så rent som möjligt.

men om det är ren raceing så låter det ju som om du bara behöver ett litet gelbatteri. dom tål total urladdning vilket inget blybatteri klarar utan skador. helst kanske man skulle få tag i en mastig konding, beroende på hur mycket din tändning drar.

Inga blyaccar gillar total urladdning , man brukar ha runt 12V som riktmärke på urladdat och mellan 12,8 och 13 cirkus på fullt beroende på typ.

Står en blyacc på 10-11 volt en längre tid tar det skada.

Skall du inte ha generator på bågen och skall ladda den separat kan du ha ett litiumbatteripack och en laddare för denna batterkemi.

Låg vikt och hög kapacitet , kolla runt på nätet - kan angligen lätt få ned vikten på accet till ett kilo..antagligen mindre beroende på hur mycket och hur länge den skall gå.

Edit:

Även för den som vill kunna köra lågviktsbatteri med mcens normala laddningssystem http://forum.soe.se/showthread.php?t=45937

Trots 4,6A kapacitet har den ett CCA värde som ett 14Amp dyrt kvalitetsbatteri.

Och ett 14Amp kvalitetsbatteriuligger väl på en 5-6kg....detta 600gram:tummenupp

Last edited:
Ädit (Typ samma som klockringarens förslag och länk till forum, han va före :D )

Finns färdiga kit eller om du vill bygga själv med litium järn. LiFe.
Dem kan du snabbladda + att du sparar vikt mm.

Varför startmotor om du vill spara vikt? rulla igång den eller gör som i gp. Ha en personlig startman som snurrar hjulet mot ett roterande annat hjul. bensin eller eldrivet ;)

Min skall i allafall gå på strippen

Jag skippar generator och har nu kopplat in startmotor så nu är det bara lite kortning av kablar så det blir så rent som möjligt.

Ädit (Typ samma som klockringarens förslag och länk till forum, han va före :D )

Finns färdiga kit eller om du vill bygga själv med litium järn. LiFe.
Dem kan du snabbladda + att du sparar vikt mm.

Varför startmotor om du vill spara vikt? rulla igång den eller gör som i gp. Ha en personlig startman som snurrar hjulet mot ett roterande annat hjul. bensin eller eldrivet ;)

Mycket komp + 65kg förare = inte så lätt att rulla igång.

Jag kör Biltemas gelbatteri, billiga nog att ha ett reserv med sig. Laddar mellan varje runda, det måste man nästan när man kör sprut, kanske 2 rundor

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman