Kaaaalix!!

Fattar inte hur man kan lägga en tävling där uppe. Många som inte åker pga. avståndet. Lika dyrt att åka ner i europa och köra på riktig motardbana etc...

SKROT! är allt jag har att säga.. SKROT SKROT SKROT!

mr_rockster skrev:
Fattar inte hur man kan lägga en tävling där uppe. Många som inte åker pga. avståndet. Lika dyrt att åka ner i europa och köra på riktig motardbana etc...

Det är väl klart de kan ha en tävling i Kalix, inget konstigt med det. Det bor ju
många även där som kör motard, inget som säger att alla tävlingar måste vara
i södra sverige, även om de inte hade behövt tagit just Kalix. Vore bättre om
de kunde tagit nåt liiiiiite närmare än längt upp i bottenviken....

Skrot är däremot temat med rallycross/motard. Dvs lervällingsmotard eller
rallymotard :kocko
Vi vill ju köra supermotard, och inget annat!!!!!!!!!!! :huvet

mr_rockster skrev:

Förstår inte hur man kan lägga så många tävlingar där nere, lixom 100 mil till närmaste tävling förutom kalix... :4skrika

Ärligt, vet ni hur det är för oss som bor här uppe? Jag la ner RR för att det är 40 mil till närmaste träning. Visst kan vi väl få ha rätt till en tävling här uppe iaf?

//En som kommer få feta sopparäkningen om han tävlar nästa år.

mr_rockster skrev:

Hur fan tänker du egentligen?
Du menar alltså att alla tävlingar ska arrangeras i och omkring Sthlm, eller?
Visst, det passar säkert många förare och publik, men är det inte bra om sporten kan spridas över hela landet?
Eller förtjänar inte de som bor norr om Dalälven att se/utöva sporten?
Om det var lika tätt med banor i norrland som det är i mellersta/södra Sverige skulle knappast många klaga om det blev en tävling i Skåne.
Det är för fan inte längre upp till Kalix från sydsverige än det är till sydsverige från Kalix, jag lovar. Testa räkna själv.
Nej, gå å lägg dig. Du får lämna lyset på om du vill.

Hur var arrangemanget då? Vart det nån fest på "byn"? Är ju mina gamla hemtrakter så det var jä-la synd att man inte kunde vara där...

CamaroR1 skrev:
Hur var arrangemanget då? Vart det nån fest på "byn"? Är ju mina gamla hemtrakter så det var jä-la synd att man inte kunde vara där...

Vad skall man säga??

:yoparty :yoparty :banana :banana :fyllisar :fyllisar

En bana med europas största asfaltsvelodrom och en snittfart på 98km/h :tummenupp

Bifogat

• 1an.jpg
    1an.jpg
    71.1 KB · Visningar: 105
Last edited:
Det blev onekligen lite intressant när motardkillarna fick simma fram i finalen.
Kan inte ha varit lätt inte.
Coolast var nog Ejdehages uppkörning efter att ha vurpat.
Sjunde plats var inte illa i det heatet.
Synd att han var lite het i finalen, bara.
Håller med om att det är synd att det inte finns riktiga motardbanor, blir lite tråkigare på rallycrossbana. Vi får hoppas att myndigheter och kommuner inser att man faktiskt kan satsa på motard.
Arrangemanget var inget att klaga på.
Vi kanske ses där igen nästa år!

I och omkring stockholm? Lämpligt kanske. Tycker man borde lägga tävlingarna där det finns folk. Men det bor BRA mycket folk i södra halvan av sverige (var är mitten? Sundsvall typ va?) än i norra halvan. Eftersom det endast är fyra tävlingar som ingår i SM serien så borde ju de rimtligtvis gå där det finns folk. Tycker även det är dumt att lägga tävlingar längst ner i skåne även fast det är BETYDLIGT fler folk som i närheten av där
än i norra norrland. Vore det 10 SM tävlingar så är det en sak att lägga en eller annan tävling där uppe då de som vill köra de flesta kan missa en utan att tappa allt för mycket.

Jag tycker det är ungefär lika idiotiskt som att lägga en SM tävling i snöskoter nere i skåne även om det finns snö där. Vad tycker du?

- Johan

jesseboy skrev:
Hur fan tänker du egentligen?
Du menar alltså att alla tävlingar ska arrangeras i och omkring Sthlm, eller?
Visst, det passar säkert många förare och publik, men är det inte bra om sporten kan spridas över hela landet?
Eller förtjänar inte de som bor norr om Dalälven att se/utöva sporten?
Om det var lika tätt med banor i norrland som det är i mellersta/södra Sverige skulle knappast många klaga om det blev en tävling i Skåne.
Det är för fan inte längre upp till Kalix från sydsverige än det är till sydsverige från Kalix, jag lovar. Testa räkna själv.
Nej, gå å lägg dig. Du får lämna lyset på om du vill.

Jag tolkar din ilska som att det fanns arrangörer i Stockholmstrakten som blev snuvade på en tävling av dom illvilliga samerna uppe i Kalix?
Behöver en tävling uppe i det karga och glesbefolkade "ingenmanslandet" uppe i norr nödvändigtvis utesluta en annan tävling i Stockholmstrakten?
Frågor man måste ställa sig är t.ex. om den bredd som motorsporten i Sverige så desperat behöver kan komma till om man begränsar utövare/publik till ett begränsat område? Även om området i ditt exempel naturligtvis befolkas av väldigt människor, så måste vi fråga oss om det ändå räcker till för att ge sporten den dignitet den behöver för att klassas upp från en "klubb för inbördes beundran" till en SM-serie med värdsstatus.
Det må bo få människor i norrland, men procentuellt sett så är jag övertygad om att antalet motorintresserade slår Stockhomsområdet. Naturligtvis finns det i dagsläget inte lika många aktiva motardförare i norrland, men det skulle ju eventuellt kunna bero på att alla tävlingar tidigare har legat i södra delen av landet, vilket har medfört att intresset inte spridit sig lika mycket i norr.

En annan del av mig ser på problemet ur en mindre diplomatisk synvinkel:
-Herr X bor i Sverige.
-Sverige är ett avlångt land.
-Herr X vill köra SM i supermotard.
-SM är en förkortning av Svenskt Mästerskap.
-Herr X tycker att det är för dyrt att åka till tävlingarna som ligger långt ifrån hans hem.
-Herr X borde köra DM nästa år i stället, och vänta med SM tills han har kapital till en seriös satsning och kan köra alla tävlingar.

Just my 2 cents!

Visst står SM för Svenska Mästerskapet? Borde väl innebära hela sverige? Tycker inte man kan titulera sig SM-mästare om man inte kört mot halva landet. För det är precis så det är, vi i norrland måste åka 100+ mil för varje tävling om vi ska delta, det är MYCKE pengar och tid som går åt, vilket innebär att många inte har möjligheten, kanske tillåme sveriges snabbaste förare?

Jag har tänkt att eventuellt köra hela nästa säsong, och då blir det väl en 1000mil körning, eller så... Så klaga lagomt.

mr_rockster skrev:
I och omkring stockholm? Lämpligt kanske. Tycker man borde lägga tävlingarna där det finns folk. Men det bor BRA mycket folk i södra halvan av sverige (var är mitten? Sundsvall typ va?) än i norra halvan.

Med det resonemanget blir det inga EM (Europa Mästerskap) i Sverige heller antar jag.:va Det bor ju inte så mycket folk i Sverige. Knappt ens Stockholm kan mäta sig med tysk, fransk landsbyggd eller än mindre belgien i den frågan. :fatta! Låt dom som kan ordna tävlingar i Sverige göra det var helst det må vara, annars har vi nog slagit ihjäl existensen denna gren innan vi lyckats sätta den på kartan i Sverige.

Och alla som tjatar om hur dyrt det är, välj någon annan sport. Motorsport har alltid och kommer till viss del alltid bestå av ekonomiska resurser som del av det som ger utslag/resultat på banan vare sig man har 1 eller 1000+ km till banan, resan är sällan det dyraste inslaget i en helg. Däremot är det urtråkigt att åka långt men det är en annan sak.

/PL

Jag tycker det är ungefär lika idiotiskt som att lägga en SM tävling i snöskoter nere i skåne även om det finns snö där. Vad tycker du? - Johan[/QUOTE skrev:
Jag förstår inte vad som skulle vara idiotiskt med det?
Menar du att mc bara körs i södra Sverige och snöskoter bara i Norrland?
Så är det inte.
Det låter som om du vill dela upp Sverige i 2 läger; Söder:motorsport, Norr:Skog och skoter.
Vore det inte bättre om vi försökte sprida ut det intresse vi delar?
Bäst vore det om alla tävlingar var jämnt spridda över hela landet så alla hade ungefär lika chans att delta och beskåda.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back