K5 vs K7

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Det verkar som om jag kommer bli illa tvungen att köpa en ny hoj efter att motorn rasade på min k7a och jag kan inte hitta någon till salu. Så för att rädda denna säsongen så funderar jag på o köpa en ny hoj och försöka få ordning på k7an under vintern. Dock så vill jag inte köpa en sämre hoj än k7an!

Det finns ju några få intressanta banhojar ute, bland annat en k5a 1000. Vad man har hört så är det ett sjukt klipp i motorn men hur är chassit o bromsarna? Bättre eller sämre än k7ans?

Eller ska man göra som alla andra och köpa en cbr1000 08 o framåt? Finns ju även r1 med crossplane men de känns lite stora och klumpiga. Några tips är helt klart välkomnade! Jag prioriterar chassi och bromsar framför utseende och effekt och har en budget på 50-60 000

Om jag inte minns helt fel finns ju Filip Backlunds gamla k7 till salu, fullsmetad med bangodis och redo för rejs! 60 000kr har för mig den låg runt 90 000 när den kom ut. Den skulle jag köpa, om jag inte redan hade en ;)
Sjukt trist med hojen, beklagar verkligen! Vet du nu va det va som hände?

K7 hade svajjigt chassie och hemsk fjädring.

Men med rätt aftermarket prylar gick det att få ordning på detta.

Om jag inte minns helt fel finns ju Filip Backlunds gamla k7 till salu, fullsmetad med bangodis och redo för rejs! 60 000kr har för mig den låg runt 90 000 när den kom ut. Den skulle jag köpa, om jag inte redan hade en ;)
Sjukt trist med hojen, beklagar verkligen! Vet du nu va det va som hände?

3 ventiler har fått en rejäl kyss utav kolven. förmodligen mer än kolven och ventilerna som gick i den smällen! Jo den har jag också dreglat över men kan inte se den längre på blocket/sporthoj. Han har väl förmodligen fått sålt den. Men den hade varit intressant!

Nu är väl du snabb som satan, men jag satt runt 1,45 på anderstorp och hade inget att klaga på chassit på k7an med originaldämpare. Är k5an chassi bättre?

Nu är väl du snabb som satan, men jag satt runt 1,45 på anderstorp och hade inget att klaga på chassit på k7an med originaldämpare. Är k5an chassi bättre?

testade några få varv på åsen och det var en hemsk upplevelse.

Sen testade Öhlins tekniker att försöka få ordning på en hoj på Gotland för några år sen men dom gav me rel mindre upp.

Pressar man hojen med org fjädring så upplever många K7 med orginal grejer som svampig och svajjig..K5-K6 är mycket styvare och följsam i jämförelse..

testade några få varv på åsen och det var en hemsk upplevelse.

Sen testade Öhlins tekniker att försöka få ordning på en hoj på Gotland för några år sen men dom gav me rel mindre upp.

Pressar man hojen med org fjädring så upplever många K7 med orginal grejer som svampig och svajjig..K5-K6 är mycket styvare och följsam i jämförelse..

Okej tack för din input. Det jag kan känna med k7an som är en nackdel är att den känns rätt stor och lite klumpig! På snabbare banor som tex mantorp och anderstorp så märks det inte så mycket men på mindre banor som tex knutstorp så blir det svårt att köra fort.

Förövrig så hittade jag backlunds gamla hoj så ska ta så ska fundera lite o skaffa den. Fördelen är ju att jag kommer ha en massa reservdelar :)

Okej tack för din input. Det jag kan känna med k7an som är en nackdel är att den känns rätt stor och lite klumpig! På snabbare banor som tex mantorp och anderstorp så märks det inte så mycket men på mindre banor som tex knutstorp så blir det svårt att köra fort.

Förövrig så hittade jag backlunds gamla hoj så ska ta så ska fundera lite o skaffa den. Fördelen är ju att jag kommer ha en massa reservdelar :)

jag gissar att backis gamla hoj inte har kvar org fjädringen heller :)

Specen på Backlunds hoj är mer eller mindre identisk med min och den är en dröm att köra! Sätt dig och räkna lite på vad bara delarna kostar så kommer du förstå att det är ett KAP! Sen går den ju att regga om du vill köra gata nån gång.

Att den gått rejs känns inte särskilt negativt. Hojen tas omhand och servas i parti och minut. En vanlig gathoj med ett par ägare och 2-3000mil med gas glada ägare är med största sannolikhet inte lika väl omhändertagen.

Lycka till!

Specen på Backlunds hoj är mer eller mindre identisk med min och den är en dröm att köra! Sätt dig och räkna lite på vad bara delarna kostar så kommer du förstå att det är ett KAP! Sen går den ju att regga om du vill köra gata nån gång.

Att den gått rejs känns inte särskilt negativt. Hojen tas omhand och servas i parti och minut. En vanlig gathoj med ett par ägare och 2-3000mil med gas glada ägare är med största sannolikhet inte lika väl omhändertagen.

Lycka till!

Jag känner till historien om backlunds hoj, detta var en reservhoj som inte kördes mycket alls av filip, sedan köpte en annan prosuperbikeförare denna hoj men gillade mest sin R1 så gixxern blev stående och den nuvarande ägaren köpte den. Den har servats väl med olja, filter, bromsvätska och stora servicear av motor och öhlins komponenterna har lämnats till filips egna meck i norrköping.

Som du säger saknar denna hoj ingenting. Tror att kostnaden hamnade mellan 200 000-250 000kr när den byggdes och här har de inte snålat med nåt. Dessutom finns alla papper så vill man kan man bygga den till gatversion och besikta den för gatåka eller för att kunna köra med SMC.

3 ventiler har fått en rejäl kyss utav kolven. förmodligen mer än kolven och ventilerna som gick i den smällen! Jo den har jag också dreglat över men kan inte se den längre på blocket/sporthoj. Han har väl förmodligen fått sålt den. Men den hade varit intressant!

:7peta Jag vet inte hur det gått för dig men kolla blocket, idag har Bike i Trollhättan demonterat en K7:a!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph