K5-6 ECU (CDI)-box, utan startspärr

kallehäll

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2006
Hoj
RRace R1:a 04
Hej, jag har kraschade min gsxr 1000 05 för en tid sen och slog då sönder instrumentering, nyckel och övre delen av tändninngslåset. Så nu går den inte att starta tack vare att ecu(cdi)-boxen inte känner av chippet i nyckeln.
Jag har försökt lösa detta med att koppla förbi tändningslåset och det har gått men jag har inte lyckats att lösa problemet med startspärren.

Jag har en kontakt i USA som säger att US modeller av k5-6 inte har något chipp i sina nycklar, det är bara i europa modeller som har det säger han. Nu till min fråga kan man köpa en USA ECU (CDI)-box och sätta den i en europa modell så att hojen funkar igen? då slipper man ju problemet med startspärren. Vad jag har förstått så vill många raceputtar fåbort tändningslåset/nyckel på sina hojar, detta kanske kan vara ett sätt om man inte vill punga ut för en yoshi-box.

/Karl

Last edited:
Hej, jag har kraschade min gsxr 1000 05 för en tid sen och slog då sönder instrumentering, nyckel och övre delen av tändninngslåset. Så nu går den inte att starta tack vare att ecu(cdi)-boxen inte känner av chippet i nyckeln.
Jag har försökt lösa detta med att koppla förbi tändningslåset och det har gått men jag har inte lyckats att lösa problemet med startspärren.

Jag har en kontakt i USA som säger att US modeller av k5-6 inte har något chipp i sina nycklar, det är bara i europa modeller som har det säger han. Nu till min fråga kan man köpa en USA ECU (CDI)-box och sätta den i en europa modell så att hojen funkar igen? då slipper man ju problemet med startspärren. Vad jag har förstått så vill många raceputtar fåbort tändningslåset/nyckel på sina hojar, detta kanske kan vara ett sätt om man inte vill punga ut för en yoshi-box.

/Karl

Åk till närmaste Suzuki-auktoriserad firma och förklara ditt problem. Ha med dig ägarbevis och annat så är det säkert inga problem. Dom kanske kan lösa det?

Jag har en kontakt i USA som säger att US modeller av k5-6 inte har något chipp i sina nycklar, det är bara i europa modeller som har det säger han.
Inget svar på din fråga direkt men din kontakt har helt rätt, startspärren finns inte på USA-modellerna.

Åk till närmaste Suzuki-auktoriserad firma och förklara ditt problem. Ha med dig ägarbevis och annat så är det säkert inga problem. Dom kanske kan lösa det?

Har ringt och kollat vad de ska ha för ett nytt lås. Det var mycket mer än vad en begangnad box kostar i USA. Därför kan det vara mer ekonomiskt att köpa en där ifrån, dessutom slipper man ju ha nyckel. Eftersom min hoj är tänkt att gå på bana så vill man ju inte ha något tändningslås/nyckel.

Jag har hittat en begangnad men aldrig använd yushi-box till min hoj i Usa för 4500kr, är detta ett bra pris? vad kostar dom i Sverige?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph