K1200S eller FJR?

Tack för mer bra info! :tummenupp Fast enligt boken så kan man pytsa i 95 också? :va Har inte dom där sensorer så det räcker och blir över? :va

Finns massvis med sensorer, insprutet går t.om över i closed loop, extremt ovanligt på så gamla hojar ;) Det går att tanka 95 om man inte hittar annat, men rekomenderas ej. Personligen vågar jag inte, känns helt fel att lita på att en knacksensor ska rädda motorn. Står minimum 98 oktan eller super plus på tanklocket.
 
kastar in en till kandidat
Kawasaki 1400GTR
Bör gå att få under hundringen
Snygg för att vara en stortouring
Kanske lite tung ?

du menar snygg för att vara linjebuss? känner en som har en GTR1400 och den får ju fan en hayabusa att se ut som en moped, tror min BMW får plats i ena packväskan
 
Nix, min FJR väger in på 268kg med olja och full tank :tummenupp Sen kan man iofs lasta på 208kg till på det = 476kg :näsblod Och det är ju ganska lätt gjort med två pers med skinnställ, och några väskor :fakta

Du har rätt, vet inte vad jag fick tyngden ifrån.
 
Det bättre valet är väl K1300s. Alla problemen med K1200s fixade. Det finns nån tråd här om en K1200s. Vad jag minns var det dags för ny växellåda och ny ECU vid ca 5000 mil. Och det var helt normalt enligt BMW. Ingen garanti.

Vill du ha en hoj klarar last är det Triumph Sprint RS. Tjänstevikt. dvs tankad, 220kg, maxvikt 500kg. Dvs Två välbyggda på 120kg st med MC-kläder och varsin packning på 20kg !
 
Last edited:
Finns massvis med sensorer, insprutet går t.om över i closed loop, extremt ovanligt på så gamla hojar ;) Det går att tanka 95 om man inte hittar annat, men rekomenderas ej. Personligen vågar jag inte, känns helt fel att lita på att en knacksensor ska rädda motorn. Står minimum 98 oktan eller super plus på tanklocket.
Jag körde då o då med 95 du känner av ngt mer vibrationer i styret, segar ngt sämre- när man tankar 98 igen känns det som raketbränsle- men aldrig som min Busa...vill du ha en K -K1300s är det bättre valet
 
Hur stor skillnad är det mellan S och R egentligen, kåpmässigt? Jag vill ju helst ha helkåpa eftersom hojen kommer att användas i alla typer av väder, och jag vill inbilla mig att helkåpan på Sen skyddar bättre mot spöregn och kall fartvind?

Hur gör man chassiet mer lättsvängt? :va Det är ju inte som på en vanlig hoj, där man kan skjuta upp gaffelbenen några mm i kronan och få den mer kvickstyrd.

Kåpan på R Sporten är ju betydligt mindre framför ben/fötter men jag har inte kört någon av hojarna i ruskväder så jag kan inte jämföra hur det funkar i praktiken.

Vill man ändra geometrin fram blir det till att modifiera eller byta delar. Gissar att själva gaffeln från en R gör susen om man inte gör som jag gjorde på min HP2 Sport och flyttar kulledens infästning i den undre länkarmen.
Man kan ju hissa bakänden också förstås, det är nog enklare/billigare om man bara vill finjustera.
 
Jag hade valt BMWn men faktum är att BMW K1200R Sport tack vare annan geometri svänger bättre än S:en som känns för lång och trögstyrd. Provkör en sån om du kan tänka dig halvkåpa.

Eller köp en S och fixa till geometrin och sätt på spetsigare däck. Det är en mycket fin hoj utöver den överdrivna sävligheten.

Är du säker på att du inte blandar ihop K1200S med K1300s? aldrig hört att det skulle skilja något i chassi och geometri mellan K12S och K12R (däremot skiljer det ju mot 1300). Det som skiljer S och R utöver kåpor är ju lägre utväxling och höjt styre. Eller så har du provkört en k12S med rejält plattslitna däck ;)

Skulle kunna öppna reprom och jämföra alla part-nr men det orkar jag inte :P

Data från BMW http://www.bmw-motorrad.com/com/en/...bikes/sport/k1200s/k1200s_data.html&notrack=1

K1200S
hjulbas 1571 mm
248kg fulltankad

K1300S
hjulbas 1581 mm
254kg fulltankad
 
Last edited:
Hade en K1200R Sport - 07. Har inte kört K1200S, men enligt vad jag hört är K1200R Sport betydligt snabbare i reaktionerna. Förutom geometrin så är den en del lättare och det bredare styret hjälper även det till. Jag tror inte att den större kåpan på S-modellen gör ngn större skillnad i komfort, regn och blåst på fötter och underben är väl inget större problem.
Min klarade ca 4000mil utan problem innan jag lyckades skrota den på GR, men jag hade känslan av att lådan sjöng på sista versen. (Hade PowerCommander, slipon + byggt om till dubbla filter som S-modellen har. Gav ca 10hk enligt bänkning på AVA MC.)
Jag skulle i dina kläder titta på en K1300R då de nog är en hel del billigare än K1300S. Blir det för blåsigt kan man troligen byta till en mer touringanpassad ruta.
 
Ett aber mot FJR är såklart att K12/1300S har endast halvhårda expanderbara väskor(som ser ut som halva forbollar) som originalutrustning. Rymmer nog lika mycket som FJR-väskorna men inte riktigt lika täta.
Fjädringen på BMW:n, särskilt med ESA har jag fått för mig är betydligt bättre än FJR:en, särskilt med skjuts.
Styrgeometrin på BMW kan ändras genom att korta bakre sving-staget om man har behov av skarpare styrvinkel.

BMW:s raka motsvarighet till FJR är väl K1200gt, i princip samma cykel som k1200s men med mera kåpa och hårda packväskor, således lika gubbig som en FJR.
Vill du ha lite sportigare hoj, utan busskänsla så skall du nog ha en K1200S eller ännu hellre en K1300S som ju är en uppdaterad variant.
 
Ett aber mot FJR är såklart att K12/1300S har endast halvhårda expanderbara väskor(som ser ut som halva forbollar) som originalutrustning. Rymmer nog lika mycket som FJR-väskorna men inte riktigt lika täta.
Fjädringen på BMW:n, särskilt med ESA har jag fått för mig är betydligt bättre än FJR:en, särskilt med skjuts.
Styrgeometrin på BMW kan ändras genom att korta bakre sving-staget om man har behov av skarpare styrvinkel.

BMW:s raka motsvarighet till FJR är väl K1200gt, i princip samma cykel som k1200s men med mera kåpa och hårda packväskor, således lika gubbig som en FJR.
Vill du ha lite sportigare hoj, utan busskänsla så skall du nog ha en K1200S eller ännu hellre en K1300S som ju är en uppdaterad variant.
Ja, FJRen köpte jag mycket för väskorna och hur dom är integrerade i hojen, och lite för att jag precis hade brutit sönder ryggen och fick för mig att mer upprätt körställning skulle vara mindre plågsam. BMW-kunder verkar antas ha med sig ett par kalsingar och strumpor, sen bor dom på hotell, punkt :huvet Dock ska det väl ingå någon slags tät innerväska till BMWs väskor? :va

Jag har bytt till Wilbersdämpare bak och andra fjädrar, det gjorde helt klart skillnad, men det är ju en liiiiten bit kvar till sporthojskänsla i chassiet... :rolleyes:

Hur stor skillnad är det mellan olika generationer av K1200S och K1300S? Det verkar ju ha hänt en hel del förändringar till sista generationen 1200a, 2007-2008.
 
Man kan ju hissa bakänden också förstås, det är nog enklare/billigare om man bara vill finjustera.

Körde en K1200S 2005 i 5 år och det bästa jag gjorde var att köpa en justerbart parallevel stag till den, justerbart i fasta cm och gick både höja sänka rumpan.
Körde den alltid med höjd rumpa och svängde ännu bättre då :tummenupp
 
Är du säker på att du inte blandar ihop K1200S med K1300s? aldrig hört att det skulle skilja något i chassi och geometri mellan K12S och K12R (däremot skiljer det ju mot 1300). Det som skiljer S och R utöver kåpor är ju lägre utväxling och höjt styre. Eller så har du provkört en k12S med rejält plattslitna däck ;)

Helt säker. Iaf R sport har mindre försprång än S:en och det märks tydlig skilnad med likvärdiga däck. K1300 har jag inte provkört alls.
 
Har körd pyttelite på FJR - tycker den känns väldig mera touring komfort, sitta rakt upp och ner!
6.000 mil på K1200S första årsmodell - ryckig som fan under 3.000 varv, och lite annat ny modell tjafs.. Tankade endast 95 oktan, gjorda väldig väldig lite service och allt har fungerad väldig fint i övrigt. Endast bytt däck och bromsbelägg - fast jag fick byta bromsvätska när ABS systemet la av och handlera ville byta hela ABS enheten. Ny Vätska fixade detta!

Är ny på 7.000 mil på K1300S - pang bra MC. Verkligen.. Bäst är BMW´s 60 lifters mjuk packväska, nästnäst är den 30 liters BMW packväska - sidoväskorna tja.. Jag är hellre borta med endast dom 2 mjuka på 3 veckor runt i Europa..
Etter 7.000 mil har problemen börjat komma (Jag har byttat båda olja och bromsvätska) i början på sommaren gick en av 3 halogen lampor fram! Det kostade mig närmare 80 kr på Statoil, och 2 minister att byta. Sedan i september har en lampa i "Parkeringsljuset" pajat. Tanker konsekvent 95 oktan, har även hält på en halv flask olja efter lite tysk sträck-march på autobahn..

Hojen känns stor, for den är stor (det gör FJR asså). Men, den är smidig och att steka sporthojer i alperna, eller på bana går bra (sålänge att sporthojspiloterna inte är jätte duktiga att köra!)..

Själv funderar jag på att byta, bara för att släppa för att reperera det där parkeringsljus (och sen är färgarna fina på nya modellen).
(Kommer det en bra offert på min vita 2009 med 8.000 mil - kan jag nog lyssna lite..)

Lycka till med valet..
 
Jag sparkar liv i min tråd igen, med två följdfrågor. Är det några årsmodeller man bör undvika på K1300S, och finns det någon magisk miltalsgräns när mycket börjar sjunga på sista versen, normalt sett? Tex att lådan brukar bli svajig efter X tusen mil och kammarna går ner sig efter Y tusen mil osv? Är 5-6000 mil något att oroa sig för?
 
Jag sparkar liv i min tråd igen, med två följdfrågor. Är det några årsmodeller man bör undvika på K1300S, och finns det någon magisk miltalsgräns när mycket börjar sjunga på sista versen, normalt sett? Tex att lådan brukar bli svajig efter X tusen mil och kammarna går ner sig efter Y tusen mil osv? Är 5-6000 mil något att oroa sig för?

Alla barnsjukdomar försvann med K1200S , säkert ingen fara med en som har gått 5-6000 mil med rätt ägare som har haft den .
Själv skulle det inte kännas bekvämt med så många mil på en hoj med den effekten .
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top