Tack för mer bra info!Fast enligt boken så kan man pytsa i 95 också?
Har inte dom där sensorer så det räcker och blir över?
![]()
Finns massvis med sensorer, insprutet går t.om över i closed loop, extremt ovanligt på så gamla hojar

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack för mer bra info!Fast enligt boken så kan man pytsa i 95 också?
Har inte dom där sensorer så det räcker och blir över?
![]()
kastar in en till kandidat
Kawasaki 1400GTR
Bör gå att få under hundringen
Snygg för att vara en stortouring
Kanske lite tung ?
Nix, min FJR väger in på 268kg med olja och full tankSen kan man iofs lasta på 208kg till på det = 476kg
Och det är ju ganska lätt gjort med två pers med skinnställ, och några väskor
![]()
Jag körde då o då med 95 du känner av ngt mer vibrationer i styret, segar ngt sämre- när man tankar 98 igen känns det som raketbränsle- men aldrig som min Busa...vill du ha en K -K1300s är det bättre valetFinns massvis med sensorer, insprutet går t.om över i closed loop, extremt ovanligt på så gamla hojarDet går att tanka 95 om man inte hittar annat, men rekomenderas ej. Personligen vågar jag inte, känns helt fel att lita på att en knacksensor ska rädda motorn. Står minimum 98 oktan eller super plus på tanklocket.
Hur stor skillnad är det mellan S och R egentligen, kåpmässigt? Jag vill ju helst ha helkåpa eftersom hojen kommer att användas i alla typer av väder, och jag vill inbilla mig att helkåpan på Sen skyddar bättre mot spöregn och kall fartvind?
Hur gör man chassiet mer lättsvängt?Det är ju inte som på en vanlig hoj, där man kan skjuta upp gaffelbenen några mm i kronan och få den mer kvickstyrd.
Jag hade valt BMWn men faktum är att BMW K1200R Sport tack vare annan geometri svänger bättre än S:en som känns för lång och trögstyrd. Provkör en sån om du kan tänka dig halvkåpa.
Eller köp en S och fixa till geometrin och sätt på spetsigare däck. Det är en mycket fin hoj utöver den överdrivna sävligheten.
Ja, FJRen köpte jag mycket för väskorna och hur dom är integrerade i hojen, och lite för att jag precis hade brutit sönder ryggen och fick för mig att mer upprätt körställning skulle vara mindre plågsam. BMW-kunder verkar antas ha med sig ett par kalsingar och strumpor, sen bor dom på hotell, punktEtt aber mot FJR är såklart att K12/1300S har endast halvhårda expanderbara väskor(som ser ut som halva forbollar) som originalutrustning. Rymmer nog lika mycket som FJR-väskorna men inte riktigt lika täta.
Fjädringen på BMW:n, särskilt med ESA har jag fått för mig är betydligt bättre än FJR:en, särskilt med skjuts.
Styrgeometrin på BMW kan ändras genom att korta bakre sving-staget om man har behov av skarpare styrvinkel.
BMW:s raka motsvarighet till FJR är väl K1200gt, i princip samma cykel som k1200s men med mera kåpa och hårda packväskor, således lika gubbig som en FJR.
Vill du ha lite sportigare hoj, utan busskänsla så skall du nog ha en K1200S eller ännu hellre en K1300S som ju är en uppdaterad variant.
Man kan ju hissa bakänden också förstås, det är nog enklare/billigare om man bara vill finjustera.
Är du säker på att du inte blandar ihop K1200S med K1300s? aldrig hört att det skulle skilja något i chassi och geometri mellan K12S och K12R (däremot skiljer det ju mot 1300). Det som skiljer S och R utöver kåpor är ju lägre utväxling och höjt styre. Eller så har du provkört en k12S med rejält plattslitna däck![]()
Jag sparkar liv i min tråd igen, med två följdfrågor. Är det några årsmodeller man bör undvika på K1300S, och finns det någon magisk miltalsgräns när mycket börjar sjunga på sista versen, normalt sett? Tex att lådan brukar bli svajig efter X tusen mil och kammarna går ner sig efter Y tusen mil osv? Är 5-6000 mil något att oroa sig för?
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |