k&n + slip on. bestycka härnäst?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
k&n + slip on. bestyckning härnäst?

Nu när jag har bytt filter(ersättningsfilter, alltså inte 1 till varje fugge) & samtidigt skaffat mig lite härligt ljud så har tanken om att ombestycka hojen dykit upp.. efter sneglat på några andra trådar här så känner jag mig dummare än innan..

Nu har jag inte provat med filtret i ännu, men med slip-on'et så är hon mesig på lägre & mellanregistret för att sedan sjunga så det skriker! Redan då var det snack om att bestycka hojen.. så blev inte fallet.
Vad jag hört nu då så skall det hjälpa att bestycka om den för att rätta till låg & mellanregistret.

Notera min kunskap = NOLL i området.
Den är standard i övrigt. Enkelt sagt, vad behöver/ska jag göra?

Byta munstycken ska nog inte vara några problem, men om jag sen behöver fixa till blandningen etc.. så är jag lost. Hjälp?

Last edited:
Här är en till som undrar om K&N filter.
Måste man bänka om nämnda filter ska ge ngn effekt? :confused:

mangehbg skrev:
Här är en till som undrar om K&N filter.
Måste man bänka om nämnda filter ska ge ngn effekt? :confused:

Om filtret är betydligt "öppnare" än det gamla så kommer ju luften att kunna flöda lättare, vilket borde ge en något magrare blandning. Jag är ingen expert, men om du ska kunna få ut mer effekt än innan så måste du nog bestycka om, såvida inte hojen gick lite lite för fett innan då.

Vi får la se vad våra trimgurus säger, men att bara slänga på ett K&N filter ger nog ingen effektökning utan man får nog vara glad om det inte blir sämre. :rolleyes:

Muggen skrev:
Nu när jag har bytt filter(ersättningsfilter, alltså inte 1 till varje fugge) & samtidigt skaffat mig lite härligt ljud så har tanken om att ombestycka hojen dykit upp.. efter sneglat på några andra trådar här så känner jag mig dummare än innan..

Nu har jag inte provat med filtret i ännu, men med slip-on'et så är hon mesig på lägre & mellanregistret för att sedan sjunga så det skriker! Redan då var det snack om att bestycka hojen.. så blev inte fallet.
Vad jag hört nu då så skall det hjälpa att bestycka om den för att rätta till låg & mellanregistret.

Notera min kunskap = NOLL i området.
Den är standard i övrigt. Enkelt sagt, vad behöver/ska jag göra?

Byta munstycken ska nog inte vara några problem, men om jag sen behöver fixa till blandningen etc.. så är jag lost. Hjälp?

Om du vill få ut maximal effekt av dit nya slipon och filter så bör du bestycka om förgasarna. Vänd dig till en MC firma som har en bra bromsbänk och lamda-mätning så fixar dom det åt dig.

Hrc kit?

Jag undrar mer!

HRC kit! vad menas? Jag vet att det finns steg inom det, vad kostar resp. steg? vad ingår och hur mycket kan man kräma ur en CBR 600 från -97?

Går det att meka ihop grejerna själv med lite (ganska mycket då) hjälp från en kunnig kompis?

Det finns säkert någon här som kan svara. Snälla!

Jocke K skrev:
Om du vill få ut maximal effekt av dit nya slipon och filter så bör du bestycka om förgasarna. Vänd dig till en MC firma som har en bra bromsbänk och lamda-mätning så fixar dom det åt dig.

Ja vill bara att motorn skall må bra, effekt.. gärna. Men som sagt, så hon inte går fel..

Muggen skrev:
Ja vill bara att motorn skall må bra, effekt.. gärna. Men som sagt, så hon inte går fel..

Jag tror inte att ditt problem är akut, men för att vara sker så bör du som jag skrev längre upp i tråden, bestyka om förgasarna.

När du byter till luftfilter och ljddämpare som "andas" bättre så behöver man i regel även byta till större munstycken i fuggarna så att motorn inte går för snålt. Men som sagt så tror jag att det är en marginell skillnad på bränsle/luft bladningen sedan du bytte filter och ljuddämpare.
Så är det inte dom sista hästkrafterna du är ute efter så behöver du förmodligen inte göra mer.

I allmänhet ger inte luftfilterbytet någonting, man släpper in mer skit i motorn.
På de allra flesta hojar ger orginalfiltret tillräkligt med luft ändå helt enkelt.
Även slipon ger bara några hästar på sin höjd efter korrekt injustering.

Jag antar att man med egen lambdasond kan ställa in hojen själv, men har man inte det lär det bli ett jobb i bänk, för hur ska man kunna gissa sig till vilka delar man ska ha?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti