K&N filter eller original??

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Håller på att försöka bestycka om min cykel lite till våren. Nu har jag inhandlat en Mikuni TMR40-36 samt akraslipon. Cykeln har idag öppnad luftburk upptill med originalfilter i. Är det värt att ta bort originalluftburken och stoppa i ett K&N filter istället. Det blir ju lite pyssel för att bygga in en skärm som skydd för filtret.

Hur långt ska "röret" mellan förgasare och filter i så fall vara? Enligt Ragnar på Lelles i Uppsala så är det en hel vetenskap att få det perfekt.

Vilken bestyckning tror ni kommer att fungera och ligga i närheten av det optimala i denna förgasare? Vill ju inte behöva köpa 10 olika munstycken för att få det bra.

Tar hemskt gärna emot tips inför bytet.

Mvh
Jerker

För vardagsbruk så skulle jag nog ändå rekommendera att behålla originalfiltret, fast se till att luftburken är rejält öppnad. Det tar hand om ganska mycket skit om man vistas i dammiga miljöer och när man färdas hundratals mil utan annat än oljeservice. Vinsten med högflödesfilter är i stort sett bara för toppeffekt, något man mycket sällan har större glädje av på gata. Speciellt som du kanske inte trimmat motorn i övrigt och använder ett slipon.

(jo, jag har K&N på min knarr - men den går bara på bana eller i riktigt finväder till korvmojen :) )

Jag tycker att det viktigaste trimmet är just insug . så frågar man mig så helt klar ska du sätta dit ett stort knfillter eller billigare tygfilter som går i burken bäst är att ha org burken kvar bara kapa sönder ordenligt mot förgasaren till så du lätt får dit rör och filter även lite hål på sidorna och het uppkapad uppåt mot sadel ja du ser ju vart du kan ta bort matrial utan att sopa in för mycket skit.. insugslängd ... Om vi säger så här jag skulle utan tvekan försöka få det så kort som bara går med filtret inne i burken dvs flytta filtret så nära förgasaren som det går, flitret kommer att stupa i massa saker och då är det rätt längd:D Flyttar du därimot filtret bakåt så tappar du 1,7 hk men då måste du flytta typ minst 5cm!! där får du visserligen något mer pullver längre ner helt enkelt så det blir bra det också:D bara att välja du behöver inte bestycka om för det lilla ingreppet. bestyckng med kn modd och tm 150 huvudfart och runt 30 lågfart nål sätt i mittenclipps till att utgå från.l axpum på så lite som möjligt. Ställ av axpumpen helt från början när du försöker lista ut vart nålen ska vara sedan på med axpump tills irriterande stup vid snabba gaspådrag försvinner:tummenupp

Jag tycker att det viktigaste trimmet är just insug . så frågar man mig så helt klar ska du sätta dit ett stort knfillter eller billigare tygfilter som går i burken bäst är att ha org burken kvar bara kapa sönder ordenligt mot förgasaren till så du lätt får dit rör och filter även lite hål på sidorna och het uppkapad uppåt mot sadel ja du ser ju vart du kan ta bort matrial utan att sopa in för mycket skit.. insugslängd ... Om vi säger så här jag skulle utan tvekan försöka få det så kort som bara går med filtret inne i burken dvs flytta filtret så nära förgasaren som det går, flitret kommer att stupa i massa saker och då är det rätt längd:D Flyttar du därimot filtret bakåt så tappar du 1,7 hk men då måste du flytta typ minst 5cm!! där får du visserligen något mer pullver längre ner helt enkelt så det blir bra det också:D bara att välja du behöver inte bestycka om för det lilla ingreppet. bestyckng med kn modd och tm 150 huvudfart och runt 30 lågfart nål sätt i mittenclipps till att utgå från.l axpum på så lite som möjligt. Ställ av axpumpen helt från början när du försöker lista ut vart nålen ska vara sedan på med axpump tills irriterande stup vid snabba gaspådrag försvinner:tummenupp

Tack för ett bra svar! :tummenupp

Kommer att spara detta inlägg bland mina favoriter så jag kan gå tillbaka och kika när det är dags för att operera cyklen. :D

Mvh
Jerker

Det finns väl K&N för orginalboxen!
Jag bytte på en 660! Inte värt det...

Bifogat

• Blandat 040.jpg
    Blandat 040.jpg
    63.5 KB · Visningar: 66
  • Blandat 045.jpg
    Blandat 045.jpg
    61.1 KB · Visningar: 68
  • K&N_Kit.jpg
    K&N_Kit.jpg
    16.7 KB · Visningar: 70
Last edited:
Det finns väl K&N för orginalboxen!
Jag bytte på en 660! Inte värt det...

Om det inte blir bättre har man bestyckat fel!! Ett kn med RÄTT bestyckning ska ge minst 2-3% effektök. Och tar man bort filltret helt Ja då har man 2-3%yttligare . kn är åt helv för dyrt därför kör jag med billigare filter!!

Om det inte blir bättre har man bestyckat fel!! Ett kn med RÄTT bestyckning ska ge minst 2-3% effektök. Och tar man bort filltret helt Ja då har man 2-3%yttligare . kn är åt helv för dyrt därför kör jag med billigare filter!!

Ee!? Sa inget om att det inte blev bättre, bara att det inte va värt det!

Säkert inget du vill höra men varför inte byta till en 660? Jag tyckte det va som natt och dag!

Last edited:
Ee!? Sa inget om att det inte blev bättre, bara att det inte va värt det!

Säkert inget du vill höra men varför inte byta till en 660? Jag tyckte det va som natt och dag!

kn modd är ju lika kosnadseffektiv som alla annan trimmning runt 1000kr hk .

Jo jag skulle gärna köra ktm 660 den gillar jag.. Men Jag byter ju ut allt org ändå på alla masiner så. om man tar en ktm660 och gämför med samma förgasare och avgasystem så är dom faktist lika i pullvret faktist lite bättre användbart register på xrn (bättre bottenreg) Men fulltrimmat tror jag att ktmen har en liten fördel tack vare rakare insug i toppen så det går förmodligen att plåga ur 2hk till ur den:tummenupp det blir förmodligen en 660 så småningom. Det är bara 2 saker som är sämmre än xr vibrationerna och värdelöst styrutslag allt annat är bättre..

Känns som att det är viktigare att ha en lätt hoj än att öka effekten med 1-3% procent.
50hk-->0.5-1.5hk. -->Ut och spring av några kg samt köp en lättare hoj.

En gris är fortfarande en gris även om man målar den blå.:tummenupp

Känns som att det är viktigare att ha en lätt hoj än att öka effekten med 1-3% procent.
50hk-->0.5-1.5hk. -->Ut och spring av några kg samt köp en lättare hoj.

En gris är fortfarande en gris även om man målar den blå.:tummenupp

Blå som en Yamaha ??

:arsele :arsele :arsele :arsele :pannkyss

Sorry jag menade frågan till trådskaparen som har en 640...

"Jo jag skulle gärna köra ktm 660 den gillar jag.. Men Jag byter ju ut allt org ändå på alla masiner så. om man tar en ktm660 och gämför med samma förgasare och avgasystem så är dom faktist lika i pullvret faktist lite bättre användbart register på xrn (bättre bottenreg) Men fulltrimmat tror jag att ktmen har en liten fördel tack vare rakare insug i toppen så det går förmodligen att plåga ur 2hk till ur den:tummenupp det blir förmodligen en 660 så småningom. Det är bara 2 saker som är sämmre än xr vibrationerna och värdelöst styrutslag allt annat är bättre.."

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti