k&n filter

Shit jag fattar inte hur jag kan förklara tydligare men det verkar ju inte funka iaf...Men okej! Inga däck jag någonsin haft eller någon annan haft som jag sett som blivit utbytta har sett ut som det däcket.. det var helt åt helvete och helt fuckat!!!! Det så nedbränt i mitten och såg ut som om man eldat på det Mer övertygande? :huvet

Nu skiter vi i detta det var inte så att jag hade frågor kring ett slitet däck! :tungan

Kanske har hojen brukats på samma vis som jag brukar min på avataren.. å min hoj är inte slut för det.. är inte alls ovanligt att folk (även jag) bränner upp bakdäcket om det börjar bli lite slitet i mitten. Roligt att bränna gummi ju!!

Vad är det för ljuddämpare du vill modda?

Kanske har hojen brukats på samma vis som jag brukar min på avataren.. å min hoj är inte slut för det.. är inte alls ovanligt att folk (även jag) bränner upp bakdäcket om det börjar bli lite slitet i mitten. Roligt att bränna gummi ju!!

Vad är det för ljuddämpare du vill modda?

okej, jag ger mig haha.. Det är ett Ixil slip-on, det låter ju fint men skulle vara fint med aningen mer ljud. vet du något?

okej, jag ger mig haha.. Det är ett Ixil slip-on, det låter ju fint men skulle vara fint med aningen mer ljud. vet du något?

Vad jag vet.. Hmm..

Det är jobbigt med för mkt... Jag har själv stoppat om några de senaste två sommrarna. Ska korta av ca 7cm på mitt Leo vince titan till denna sommaren. Det är svårt att på förhand veta hur ljudet kommer att bli, beror på hur hårt man packar pipan.

Har hittills blivit för mkt lkud i mina, fast det kan ju iof bero på att millen äter ljuddämpare. Ullen blåser ut, liksom gavlarna eller så spricker hela röret. Har ännu så länge smält hål på ett kolfiberslipon av märket arrow. Därefter rullade jag höljet i aluminium, vilket sprack ca 15cm i bakänden, även detta på undersidan. Mitt leo vince titan sprack i bakkant, vilket resulterade i att jag sköt ur bakstycket i ca 180 km/h. Tog ca 1 timma att hitta det i diket, sökte av en 2km lång sträcka på båda sidor om vägen, iklädd skinnställ i 30 grader +. Svettigt värre.

Således är mitt råd att låta pipan vara som den är tills den är i behov av omstoppning. Eller att kanske få tag på ett dåligt beg. som kan moddas. Dyrt/dumt att förstöra ett vettigt slip on enligt min åsikt.

/A

Insugsbröl är ballt!
Brukar dessutom låta lika mycket för föraren som för omgivningen, till skillnad mot avknasningarna.
Är det separata filter du monterat, så bör det göra nytta på ljudet.
Nytt filter i originalburken märks inte.
Vet inte hur din luftburk ser ut invändigt, men på en del burkar går det att "öppna upp" vilket minskar ljuddämpningen och ökar flödet.
1000kr för 5 häst är billigt!
en tusenlapp per pålle brukar vara ett riktvärde.
Tycker inte att det brukar märkas dock...
Öppning av andningsvägarna gör skillnad till en viss grad.
Ofta är motorn konstruerad för en viss verkningsgrad, som sedan sänks när ljuddämpningskraven kastrerar motorn.
Öppnar man (med hjälp av kunnigt folk) upp till optimalt (inte lägsta möjliga) motstånd och resonansvolym, så går motorn märkbart bättre.
Försöker man hitta ännu mer effekt genom att öppna ytterligare så kan man visserligen hitta enstaka hästar inom något specefikt varvtalsområde, men då till kostnad av effektsänkning på ett annat varvtalsområde.
Lagom är bäst.
Bryr mig personligen inte så mycket om effekt.
Det skall se rätt ut, låta rätt och vara lätt.
Det räcker för mig.
Men å andra sidan är mina dagar med Bart Simpson attityd till hojåkandet slut.
Nu är jag som Grandpa Simpson: Gammal och rädd...

Urbrända eller tömda ljuddämpare låter mer (illa) men man tappar effekt.
Rakt rör eller tom megafon är skitbra om motorn är optimerad för det...:mattias

EDIT: Javisstja... Luftburkar på moderna hojar har någon form av ljuddämpning för att de ska klara kraven. Det är oftast inte, vad jag vet, med enbart originalfiltret man reglerar insugsljudet till lagliga nivåer.
Därför gör inte ett byte till ett insatsfilter, med ett bättre flöde, nämnvärt på ljudet...

Last edited:
Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back