K&N-filter på lågvarv

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
På en engelsk VFR-site så snackar många som skaffat K&N filter om att motorn blivit mjukare och drar jämnare på lågvarv. Jag har inte märkt något sådant och förstår inte hur i hela h-e det skulle fungera i så fall? Vid låga varv är väl inte ett vanligt filter begränsande på något sätt!?
Jag tror, i vanlig ordning, att det är ett försök att övertala sig själv att det var bra att lägga lite pengar på hojjen.

Vad säger ni, är dom eller jag ute och cyklar?

Joppe

Har oxå lite svårt att tro på sånt. Iofs kan resonanserna i burken ändras m annat filter, men att det eller filtret i övrigt skulle spela nån roll på delgas har jag svårt att tro. Iaf utan plausibel förklaring.
Byttes kanske i samband m service; beror på bytet i sig (inte just byte till KN-filter) el på servicen i sig. Bara gissar.
/u

Last edited:
det kan ju ha varit rejält skitiga filter de hade innan.

Rent allmänt är ju de här trimfiltren ganska värdelösa såväl på bilar som hojar, det är inet bara att hänga på ett sånt så rasar det fram hästar ur motorn.

mindre motstånd gör ju att motorn inte behöver suga lika hårt efter luften ;)

jag upplevde iaf bättre vrid på min bil på låg-mellan register efter att jag stoppat på ett stort konfilter

//Linus

U-joppe skrev:
På en engelsk VFR-site så snackar många som skaffat K&N filter om att motorn blivit mjukare och drar jämnare på lågvarv. Jag har inte märkt något sådant och förstår inte hur i hela h-e det skulle fungera i så fall? Vid låga varv är väl inte ett vanligt filter begränsande på något sätt!?
Jag tror, i vanlig ordning, att det är ett försök att övertala sig själv att det var bra att lägga lite pengar på hojjen.

Vad säger ni, är dom eller jag ute och cyklar?

Joppe

cloud79 skrev:
jag upplevde iaf bättre vrid på min bil på låg-mellan register efter att jag stoppat på ett stort konfilter
Låter som om det inte var ett rent ersättningsfilter, utan nån ändring av luftburk oxå.

På delgas har man ju en enorm strypning i förg. och motorn suger väldigt lite luft. (Ni som synkar förg m klockor el. har undertrycks/turbomätare till insugsröret ser ju att det är ju nästan vakum efter spjället på smågas. Tryckfallet över fuggen är kanske 0.9 atm, beroende på varvtal.)
Att då en liten förändring i filtrets (vid det flödet) mycket, mycket låga motstånd skulle märkas tvivlar jag på.

Graham Bell har flödestestat en del kn-filter (t bilar) och sett att dom oftast flödar lite bättre, och bänkat men inte hittat mer effekt trots bättre flöde. Troligen beroende på att (på bilar) resten av insugsvägen från fria luften till motorn är det som i 1a hand begränsar. Så inte ens på fullgas är det säkert att det blir nåt, även om själva filtret i sig flödar lite bättre.

En annan undersökning av honom visade att (åtminstone på 80-talet) var det luftburkarna på hojarna som begränsade, inte filtren o inte heller förgasarna.

Ingen som verkligen mätt undertryck i luftburken ?
/u

cloud79 skrev:

//Linus

Att upplevelser är olika är ju ett som är säkert. När jag tar ut hojjen på våren så upplever jag det som om att någon har varit där under vintern och smygtrimmat den! På hösten är jag grymt sugen på att skicka den till MotoSpeed - om ni förstår vad jag menar.
Jag tror dessutom att man ibland upplever det man så gärna vill uppleva, på läkemedelsspråk kallas det placeboeffekt. OBS! OBS! Jag säger INTE att upplevelser är fel, bara att vissa är det ibland! Därför är ett dyno-diagram aldrig fel.
När det kommer till så subjektiva saker som körbarhet och "mjukhet" (vad i herrans namn det nu är) så blir det lite svårare att argumentera. UTOM på det sätt som Ulf gör, i detta fall - var finns de begränsande faktorerna.

Sedan är ju motorhistorien full av exempel på att teoretikerna är helt ute och cyklar (!) men det tänker jag inte låtsas om just nu. Det som är säkert är att motsatsen är vanligare.

/ Joppe

ulf_lundin skrev:
Låter som om det inte var ett rent ersättningsfilter, utan nån ändring av luftburk oxå.

På delgas har man ju en enorm strypning i förg. och motorn suger väldigt lite luft. (Ni som synkar förg m klockor el. har undertrycks/turbomätare till insugsröret ser ju att det är ju nästan vakum efter spjället på smågas. Tryckfallet över fuggen är kanske 0.9 atm, beroende på varvtal.)
Att då en liten förändring i filtrets (vid det flödet) mycket, mycket låga motstånd skulle märkas tvivlar jag på.

Graham Bell har flödestestat en del kn-filter (t bilar) och sett att dom oftast flödar lite bättre, och bänkat men inte hittat mer effekt trots bättre flöde. Troligen beroende på att (på bilar) resten av insugsvägen från fria luften till motorn är det som i 1a hand begränsar. Så inte ens på fullgas är det säkert att det blir nåt, även om själva filtret i sig flödar lite bättre.

En annan undersökning av honom visade att (åtminstone på 80-talet) var det luftburkarna på hojarna som begränsade, inte filtren o inte heller förgasarna.

Ingen som verkligen mätt undertryck i luftburken ?
/u
På bilar så är problemet ofta tat folk kastar på ett öppet filter o kör, med följden att den suger i sig varmluft från motorn och tappar effekt.

Varför inte prova ett BMC filter som är gjorde för gata eller bana, och inte ett mellanting som K&N? :tuttar

Silwer skrev:
På bilar så är problemet ofta tat folk kastar på ett öppet filter o kör, med följden att den suger i sig varmluft från motorn och tappar effekt.
Även hojåkare tror jag. Men att Bell gjort det misstaget, är utslutet.
/u

Min hoj förlorade lite bottendrag när jag bytte från skum till K&N, så jag bytte tillbaks ganska omgående för det är ju där nere man vill ha mycket krut...

Märkte liiiiiten skillnad på höga varv men hur kul är det o varva jämt :kocko

Monobike skrev:
Min hoj förlorade lite bottendrag när jag bytte från skum till K&N, så jag bytte tillbaks ganska omgående för det är ju där nere man vill ha mycket krut...

Märkte liiiiiten skillnad på höga varv men hur kul är det o varva jämt :kocko

Ändrar man luftflödet får man ju följa upp med en ombestyckning..
På min f.d bil, subba impreza turbo. Två veckor efter jag fick bilen så skulle den upp på avgasbygge hos ferrita. Första turen kändes det direkt att bilen inte fick luft nog, den minskade spool-up'en och friare flödet bakom ville helt enkelt ha mer luft. Så fort jag fick på det öppnare filtret och nollat ecu'n gick bilen ruskigt mycket bättre.
Bilen lämnade 245hk innan jag chippade den, original när de bänkat de flesta imprezor har de legat runt 225-230hk. Efter ommappningen trillade det ut 300hk ;)

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP