K&N filter, nån mening?

beamer

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
ÖSD
Hoj
CBR900RR -96
Ska lämna in min gixxer 11 på service om nån vecka..dags att byta luftfiltret b la. Är det nån mening att kosta på med ett KN-filter el är det meningslöst? I övrigt är hojen helt orginal förutom ett helsystem från V&H.
 
Du kanske får nån hästkraft till, en fördel är ju att du kan göra rent det istället för att byta filter varje gång.
 
Har för mig att A Brinks kompis Dale Walker gjorde en gämförelse mellan K&N och Bandit orginal där orginalfiltret hade det bästa flödet.
Om filter baserade på bommulsfibrer (K&N t.ex) skulle ha bättre genomflöde och samtidigt lika bra filtrering, varför sitter det då inte orginal? Eller finns det orginalmonterat på några, någon som vet?
 
En anledning skulle kunna vara att tillbehörsfiltren inte dämpar insugsljudet lika bra som orginal. Sen kanske det faktum att man kan tvätta och återanvända dem gör att det inte är lika intressant för tillverkarna, de vill ju tjäna en hacka på eftermarknaden också. Men vad vet jag...
 
M:et skrev:
En anledning skulle kunna vara att tillbehörsfiltren inte dämpar insugsljudet lika bra som orginal. Sen kanske det faktum att man kan tvätta och återanvända dem gör att det inte är lika intressant för tillverkarna, de vill ju tjäna en hacka på eftermarknaden också. Men vad vet jag...

Du har ett tvättbart filter på dun zx9:a :)
Det sitter där som orginal :fakta

// V
 
Ska du serva hojen...

Jag skulle prova KN filter och samtidigt som jag körde en service skulle jag ställa in den hos dynojet, mer effekt och bättre förbränning ger mindre soppaförbrukning.
 
Jag har precis skaffat helsystem till min fireblade och då följde det med ett dynojet-kit. Nu funderar jag på att skaffa ett luftfilter av typen KN (eller annan modell) är det någon som har något bra förslag på va man ska handla för något? och va ligger dom filtren i för prisklass?
 
När jag kör K&N + slipon + ny map i styrenheten (i princip samma som att sätta på en powercomander) på min, tycker jag att den går lite sämre på 4-5000 rpm, men bättre 8000 och uppåt.

Sätter jag dock orginal avgas + orginal map i styrenheten går den bra mycket sämmre mellan 3-5rpm och eventuellt lite bättre på höga varv.

Min gissning är att den skulle gå bättre även på lågvarv om man kompenserade i mappen...?!

...men den låter mycket skönare med K&N :rock
 
till min 400 tillverkar inte KN filter till längre. somliga soim vet bättre än jag säger att Hondas filter var/är bättre.
gör som du vill.

ps.
nu lät det som om jag betsämde över honom. :D
 
Ja, det verkar inte va nån mening att byta kanske...dessutom är orginal betydligt billigare oxå.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top