Köttätande fiskar i akvarium?

Nej det slog mig nu att alla hajar lever ju i saltvatten:tungan

Men nån annan aggresiv akvariefisk som man kan ha i mindre akvarium som gärna lever själv eller i par och som gärna äter levande föda.

Då ska du skaffa en kampfisk! Inte så stor men jävligt aggresiv :yoparty Håller du fram en spegel framför den så gör den utfall omedelbums. Dessutom är den mycket fin också! Tror att det går att ha en hona å hane i samma akvarie men mer av antingen ena eller andra så blir det fajt direkt, troligtvis till döden om jag inte minns fel..

några bilder på kampfiskar..

Bifogat

• whiteopaquemaskct.jpg
    whiteopaquemaskct.jpg
    36.2 KB · Visningar: 839
  • kampfisk.jpg
    kampfisk.jpg
    17.3 KB · Visningar: 1,620
  • Purplered_BF_HMPK.jpg
    Purplered_BF_HMPK.jpg
    25.2 KB · Visningar: 346
Då ska du skaffa en kampfisk! Inte så stor men jävligt aggresiv :yoparty Håller du fram en spegel framför den så gör den utfall omedelbums. Dessutom är den mycket fin också! Tror att det går att ha en hona å hane i samma akvarie men mer av antingen ena eller andra så blir det fajt direkt, troligtvis till döden om jag inte minns fel..

Så om jag har en sån i mitt akvarium och släpper ner en liten neontetra så blir den fiskmat omedelbums?

Det ska vara som man ser på film att man släpper ner den så bara virvlar det till i akvariet och så blir vattnet helt rött:rolleyes:

nej men allvarligt så vill jag ha en fisk där jag knappt vågar stoppa ner handen i akvariet

Bror min skaffade ett gäng ciklider, 5 eller något. Efter någon månad eller 2 var det en kvar. Men en stor jävel haha. Så de är hyffsade fiskar ändå. Ingen haj men.

Så om jag har en sån i mitt akvarium och släpper ner en liten neontetra så blir den fiskmat omedelbums?

Det ska vara som man ser på film att man släpper ner den så bara virvlar det till i akvariet och så blir vattnet helt rött:rolleyes:

nej men allvarligt så vill jag ha en fisk där jag knappt vågar stoppa ner handen i akvariet
Piraya då. :D

Edit: Inte långt ifrån iaf. http://www.kossan.se/pirayor_i_akvarium.htm

Last edited:
Bror min skaffade ett gäng ciklider, 5 eller något. Efter någon månad eller 2 var det en kvar. Men en stor jävel haha. Så de är hyffsade fiskar ändå. Ingen haj men.

Piraya då. :D

Edit: Inte långt ifrån iaf. http://www.kossan.se/pirayor_i_akvarium.htm

Tyvärr bli pirayor stora och behöver större akvarium. Det är också en stimfisk och måste var ungeför 10-15 st för att trivas. Och då får jag inte plats med nåt vatten i akvariet :rolleyes:

Vill du ha köttätare går det alldeles utmärkt med gäddor, brukar fånga små snipor ca 8-10 cm på vår/försommar, plättlätt att fånga (även med händerna)
Men sen börjar det jobbiga ,att fånga mat till dom, brukar håva elritsor med stor sänkhåv ca 150 cm dia.

De växer som själve faen om man matar "hårt".

Gäddor trivs utmärkt i fångenskap däremot är det mycket svårare med abborrar för de är ju stimmfiskar när de är små och dör av ensamhet annars,
lyckades först när jag hade 7-8 borrar tillsammans men de är skitsvåra att fånga i motsats till slemraketerna och det går åt "mycket" mat.
Tycker du ska prova på det för "hajar" och pirajor är inte mycket o ha(enbart dyrt).

...men ciklider och discus (kräver dock ett ganska stort saltvattenakvarium)

Ciklider lever väl i sötvatten vad jag vet? Likaså dom diskusfiskar jag har sett.

Köp ingen kampfisk, tråkigare firre får du leta efter. Honan ser ut som skit och hanen ser visserligen präktig ut men glider mest runt i strömmarna och väntar på att dö typ, ingen action! Köper du däremot två kampfiskar (hanar) och har i samma akvarium så blir det troligtvis fight tills en av dom är död.

Du får nog tyvärr köpa ett större akvarium om du ska kunna hitta nån "fräck" fisk. Jag vet inte vad du ska satsa på riktigt men ett gäng pirayaor kan ju kanske vara nånting? Har ingen aning om hur dessa beter sig i ett akvarium dock.

Last edited:
Har man gädda blir väl vattnet rätt skitigt? De är ju ganska slemmiga

Vet inte någon specifik art som skulle kunna passa i ditt citat lilla akvarium som äter kött men ciklider och discus (kräver dock ett ganska stort saltvattenakvarium) är fräcka, silverhajar finns ju också
. :huvet när jag hade ciklider så matades dem med neontetra...vilket jag självklart inte uppskattade :mad:

http://www.zoopet.com

Tror du blandar till det lite :D
Ciklider är sötvattensfisk, i alla fall mina ;-)
Discus ska du nog inte köpa!!
Dom är fina men lite halvsvåra att ha.
Ska du ha glupska rackare kan jag rekommendera påfågelciklider men då ska du nog ha ett akvarium som är 500liter eller mer.
Grannen hade ett gäng sådana och han matade dom med bland annat pellets (fiskmat) i sockerbitsstorlek, när dom tuggade på pelletsen lät det som när man äter knäckebröd :D
MammaScans köttbullar åt dom visst med.

Last edited:
Någon hann först.. men jag forzar PIRAYA!

Brutalare köttätarmaskin i storlek mindre får du leta ett bra tag efter.

Roligt till den dagen du får för dig att hoppa i akvariet på fyllan med skrapsåret på armbågen.

Brorsan hade ett gäng pirayor. 14-15 st tror jag det var.
Underhållande att titta på.
Fast hans akvarium var nog upp mot 800 liter om jag inte minns fel.

En kampgädda :tummenupp

[YOUTUBE-ID]XUqzXi0cmDA[/YOUTUBE-ID]

Edit:
[YOUTUBE-ID]QTVX7uGMXGA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Jag ska fan skaffa mig en kampgädda:D

Men jag undrar också om inte ett akvarium med en gädda blir skitigare än ett vanligt utan kampgäddor?Sköter man ett sånt på samma sätt som ett med vanliga akvariefiskar? Reningsverk,syrepump osv.

Vad äter dom när man inte ger dom halvdöda mesfiskar?:D

Och hur stort bör akvariumet vara om man skaffar sig en liten jävel på 10 cm, hur snabbt växer dom?

Silverhaj kan det vara nåt?

Silverfiskar är ganska lättskötta annars ;)

364_SILVERFISK.jpg

Edit: http://www.kampfisk.se/ kanske kan vara nåt att kolla in?
Polaren matar sina diskusar med oxhjärta så dom är oxå köttätande :tummenupp

Last edited:
Tror du blandar till det lite :D
Ciklider är sötvattensfisk, i alla fall mina ;-)
Discus ska du nog inte köpa!!
Dom är fina men lite halvsvåra att ha.
Ska du ha glupska rackare kan jag rekommendera påfågelciklider men då ska du nog ha ett akvarium som är 500liter eller mer.
Grannen hade ett gäng sådana och han matade dom med bland annat pellets (fiskmat) i sockerbitsstorlek, när dom tuggade på pelletsen lät det som när man äter knäckebröd :D
MammaScans köttbullar åt dom visst med.
Ciklider lever väl i sötvatten vad jag vet? Likaså dom diskusfiskar jag har sett.

Jag syftade till discus och inte ciklider (ser i efterhand att det var lite missvisande, sorry) :confused: om jag inte minns helt tokigt så hade zooaffären hemma just discus i saltvatten men det kanske finns olika sorter, vackra är dem i alla fall :tummenupp

Pinkytinky kampfiskar är ju helcoola ju, så länge man hetsar dem :hihi

:yoparty min kampis lever fortfarande http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2721155#post2721155

Bifogat

• DSC00359.JPG
    DSC00359.JPG
    70.2 KB · Visningar: 132
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...