Köttätande fiskar i akvarium?

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Hejsan käre vänner

Jag har ett litet akvarium som bara står i garaget och samlar damm. Plötsligt idag fick jag en riktigt bra idé. Jag ska köpa en minihaj, eller någon annan fisk som livnär sig på kött, dvs andra fiskar.

Hur kul vore det inte med en liten minihaj i ett akvarium. Sen går man och köper ett par neontetror och lägger ner i akvariet, sen kommer hajen och sliter dom i stycken:D

Är inte speciellt kunnig inom området, och det kanske inte finns några såna fiskar och om det finns kanske de måste ha stora akvarium.

paronhajar finns ju då men de blir ganska stora så det krävs ett modell-större-akvarium.

Fan va ballt, säkert kostsamt men det kanske duger med annan mat till vardags ?
Sen kan du ha ett akvarium brevid me lite småfisk som du kan släppa i hajens bunke när du känner att det är dax för lite action !

Sen kan du ha ett akvarium brevid me lite småfisk som du kan släppa i hajens bunke när du känner att det är dax för lite action !

Det är ju bara o börja spara o bygga sitt eget hajakvarium :D

Bifogat

• 07023_150_haj.jpg
    07023_150_haj.jpg
    64.5 KB · Visningar: 1,189

Precis det jag tänkt, ibland när man vill lyxa till det köper man lite småfisk och stoppar ner :D Sen till vardags får han nöja sig med rester från maten :rolleyes:

i sommar skulle det vara skönt om man kunde meta upp en mört som man kunde mata den med :yoparty

Ingen som vet om dessa småhajar finns?

Precis det jag tänkt, ibland när man vill lyxa till det köper man lite småfisk och stoppar ner :D Sen till vardags får han nöja sig med rester från maten :rolleyes:

i sommar skulle det vara skönt om man kunde meta upp en mört som man kunde mata den med :yoparty

Ingen som vet om dessa småhajar finns?

Vet inte någon specifik art som skulle kunna passa i ditt citat lilla akvarium som äter kött men ciklider och discus (kräver dock ett ganska stort saltvattenakvarium) är fräcka, silverhajar finns ju också
. :huvet när jag hade ciklider så matades dem med neontetra...vilket jag självklart inte uppskattade :mad:

http://www.zoopet.com

Last edited:
Vet inte någon specifik art som skulle kunna passa i ditt citat lilla akvarium som äter kött men ciklider och discus (kräver dock ett ganska stort saltvattenakvarium) är fräcka, silverhajar finns ju också
. :huvet när jag hade ciklider så matades dem med neontetra...vilket jag självklart inte uppskattade :mad:

Cilkider kan man alltså ha i ett mindre akvarium? Mata med småfiskar eller maskar man gräver upp ute?

Farsan hade 2 sköterske haj ungar i ett 1400l akvarium men det tog inte lång stund förns han fick ge bort de till kolmården, växer ganska fort ena vart uppäten av en annan haj där men den andra tror jag lever än

Cilkider kan man alltså ha i ett mindre akvarium? Mata med småfiskar eller maskar man gräver upp ute?
Aldrig testat det :gnissla

Du vet väl att storleken inte har någon betydelse:rolleyes: skämt o sido hur stort akvarium har du då:va , ciklider kräver lite mer än en liten skål om man säger så.

Bokrea nu, finns säkert en del böcker angående akvariefiskar. :tummenupp

Jag har haft ganska många silverhajar i mina yngre år och dom är trevliga fina fiskar men jag tror nog dessvärre inte det är vad du tänkt dig om jag förstod dig rätt.. Dom blir inte större än 10-15 cm beroende på storlek av ditt akvarium och dom känns inte riktigt som en typisk haj. :va Såg en maffig haj på ett litet zoo därimot.. vet inte vad det var för art men det finns "riktiga" hajar att köpa om man letar lite.. Men som nämdes innan, tänk på att dom växer.. Trevligt om den kan vända i akvariet också! :tummenupp Lycka till!

jag vet inte riktigt hur stort det är, har kollat runt på blocket och jämfört, så runt 80-100 liter är akvariumet

Tänk på att ett saltvattensakvarium kräver mycket mer jobb än ett sötvattensdito.... Och du kan inte blanda söt- och saltvattensfiskar....

Tänk på att ett saltvattensakvarium kräver mycket mer jobb än ett sötvattensdito.... Och du kan inte blanda söt- och saltvattensfiskar....

Nej det slog mig nu att alla hajar lever ju i saltvatten:tungan

Men nån annan aggresiv akvariefisk som man kan ha i mindre akvarium som gärna lever själv eller i par och som gärna äter levande föda.

Nej det slog mig nu att alla hajar lever ju i saltvatten:tungan

Men nån annan aggresiv akvariefisk som man kan ha i mindre akvarium som gärna lever själv eller i par och som gärna äter levande föda.
Tjurhajen klarar väl sötvatten med? :va

Kanske inte riktigt får plats i ditt 100 litersakvarium men ändå. :hihi

Ja vet inte men varför inte en gäddsnipa går säkert fånga i ett glinät fram mot midsommar.

Malar!

Hade också nånfix ide att jag skulle skaffa lite blod törstiga fiskar i min ungdom , bla silverhajar hade jag. Silverhajarna var inte alls blodtörstiga. Hade nån slags mal som var mkt roligare, kommer inte ihåg vad dom hette men de var inga monster direkt heller....

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back