Körtkortsförlust

Efter att ha skickat in ett personligt brev + intyg av chefen så sänktes min rödljuskörning från 4 månader till 2 och sen 3500kr i böter.

Grattis, du kan ju glömma att du får besked av Transportstyrelsen i första taget. Myndigheten handlägger nu alla ärenden som VV och Länsstyrelsen tidigare handlade vilket innebär att det tar en fruktansvärd tid.

Jag gick handledarkurs i början av Januari för att få bli handledare till B behöriget detta skulle ta två veckor. Igår fick jag beskedet. :mad:

Polarn blev av med lappen för två månader sen för fortkörning handläggningstiden skulle vara tre veckor, han har fortfarande inte hört ett knyst från transportstyrelsen. Min gissning är att han får tillbaka lappen lagom när dom handlagt klart ärendet.

blev en månad utan, dock väcktes inget åtal då åklagaren ansåg att det inte är troligt att jag skulle fällas i domstol.. :)

blev en månad utan, dock väcktes inget åtal då åklagaren ansåg att det inte är troligt att jag skulle fällas i domstol.. :)

Blev du av med kortet i en månad på grund av handläggningstiden och inte på grund av rödkörningen, eller tyckte de att din månad utan körkort räckte som straff?

Blev du av med kortet i en månad på grund av handläggningstiden och inte på grund av rödkörningen, eller tyckte de att din månad utan körkort räckte som straff?

handläggningstiden först och främst, men sedan fick jag ett brev där dom skrev att dom förmodade att jag skulle bli fälld. :rolleyes:.. Och då ansåg att en månad borde vara rimligt då jag behövde det i tjänst osv.. sen veckan efter kom ju brevet från åklagaren att det läggs ned

handläggningstiden först och främst, men sedan fick jag ett brev där dom skrev att dom förmodade att jag skulle bli fälld. :rolleyes:.. Och då ansåg att en månad borde vara rimligt då jag behövde det i tjänst osv.. sen veckan efter kom ju brevet från åklagaren att det läggs ned

Men isf kan dom väl inte ta kortet? Du är ju inte dömd för nånting. Låter ju helt sjukt, fast det skulle knappast förvåna mig.

Kolla då noga upp om du blivit fälld eller inte och begär att omhändertagandet ska återkallas. Det påverkar nämligen kommande försäkringspremier för dig, eftersom bolagen räknar det som om du tagit körkort från det datum du får tillbaka kortet.
Fick också en månad utan kort och det räckte. Nu är allt roligt plötsligt dyrt att försäkra. :huvet :huvet

Kolla då noga upp om du blivit fälld eller inte och begär att omhändertagandet ska återkallas. Det påverkar nämligen kommande försäkringspremier för dig, eftersom bolagen räknar det som om du tagit körkort från det datum du får tillbaka kortet.
Fick också en månad utan kort och det räckte. Nu är allt roligt plötsligt dyrt att försäkra. :huvet :huvet
Nja, är det inte bara så om man har blivit av med kortet i mer än 2 månader..?

En liknande incident inträffade i förra veckan för mig, däremot fanns det ingen polis som skulle visa att dom bestämde.
Jag stod vid ett rödljus i en 4-vägskorsning, stod och väntade i ca 5 minuter på grönt ljus och kön bakom mig växte (stod längst fram) och även när jag borde/skulle fått grönt (vet man eftersom man lär sig vilka som får grönt samtidigt och vilka som får rött osv) var det rött för mig. Gående vid övergångsstället fick grönt, rött och grönt igen osv.
Till slut tröttnade jag och körde när jag egentligen skulle haft grönt, dvs när gående hade rött och bilisterna mitt emot mig hade grönt. Självklart tittade jag noga så att inga andra körde och det gick bra för mig. Jag tror jag skulle blivit förbannad på en polis om han hävdade att jag gjorde "fel" och bröt mot lagen.
Man kan väl inte förväntas att stå och vänta hur länge som helst..? I normala fall brukar rödljuset inte vara såhär utan det är normal väntetid och därför misstänkte jag att det var något knasigt med ljuset..

Last edited:
Nja, är det inte bara så om man har blivit av med kortet i mer än 2 månader..?

Finns ingen generell regel kring detta utan är helt upp till respektive försäkringsbolag. Tyvärr verkar fler och fler tillämpa att har man blivit av med det - oavsett hur länge/kort, så räknas det som ny-taget när man får ett nytt tillverkat.
Tror endast Länsförsäkringar av de jag kontaktade när jag skulle ha ny bil faktiskt gick med på lite bättre bonusklass efter lite tjat just pga av att jag "bara" varit av med det en månad. Dock inte i närheten av bonusklass av vad jag hade innan..

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show