Körtkortsförlust

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Riktigt rolig dag... Ställde på hojen och tog en sväng i finvädret

När jag sedan skulle hem och ställa in min pärla så stannar jag i en korsning med trafikljus (som jag åkt igenom till och från under större delen av mitt 23 åriga liv)

hursomhelst så står jag längst fram och det står bilar i alla fyra sidor av korsningen, Det är rött för alla(!) i, enligt min uppskattning, 40-45 sekunder och ingen får grönt. Jag börjar tycka att det är lite märkligt och antar att det är något galet på ljuset. Så jag tittar mig omkring och gör min högersväng. bakom mig ligger en civilpolis i en saab som slår på lyse osv och stoppar mig.

Han tog nu mitt körkort pga "rödljuskörningen". Jag behöver dock mitt körkort i tjänsten så jag kommer behöva ta detta med transportstyrelsen i början på veckan. Är det någon som varit med om något liknande?

Jag säger absolut inte att det är kalasbra att köra mot rött men jag antog att det var något galet och det är det jag kommer säga. Har haft körkort sedan jag var 16 och har då ingen prövotid kvar..

Surt sa räven,men även med ett överklagande så kan du räkna med två månader utan lapp.

Jag fick sänkt från 4 till 3 månader efter ett snyftbrev... Såg dom inte att du stog stilla och verkligen väntade på att lyset skulle slå över? Lite sunt förnuft borde dom kunna ha kan man tycka

Jag fick sänkt från 4 till 3 månader efter ett snyftbrev... Såg dom inte att du stog stilla och verkligen väntade på att lyset skulle slå över? Lite sunt förnuft borde dom kunna ha kan man tycka

Ja jag förklarade ju det och dom höll med om att just detta trafikljus är speciellt. Han förklarade att han bara gör ett ingripande för själva körkortsbiten och sen är det transportstyrelsen som tar själva beslutet om hur straffet blir så jag måste ta detta med dom.. Jag tycker ju personligen att omständigheterna är annorlunda jämfört med om man kommit i full fräs och bara medvetet "skitit" i att det var rött såattsäga.

Ska prata med dom och min arbetsgivare direkt på tisdag och se vad man kan komma överens om :)

Segt hursomhelst... Men minst 2 månader lär du få skulle jag tro!

Tråkig start på säsongen. Om civilpoliserna sett dig stå still och själv väntat på grönt och även sett att alla runt omkring stod still i korsningen tycker man att de kunde sett mellan fingrarna och gett en muntlig varning.

Har själv kört mot rött på motorcykeln efter att det aldrig slagit om. Då har jag sett till att ingen är i närheten i någon färdriktning. Man vet ju aldrig vem som tittar på som du upptäckte.

Hoppas att de ger dig en lindrig strafftid om situationen var som du beskrev den.

Ja jag förklarade ju det och dom höll med om att just detta trafikljus är speciellt. Han förklarade att han bara gör ett ingripande för själva körkortsbiten och sen är det transportstyrelsen som tar själva beslutet om hur straffet blir så jag måste ta detta med dom.. Jag tycker ju personligen att omständigheterna är annorlunda jämfört med om man kommit i full fräs och bara medvetet "skitit" i att det var rött såattsäga.

Ska prata med dom och min arbetsgivare direkt på tisdag och se vad man kan komma överens om :)

är det inte länsstyrelsen som tar dom besluten längre:confused:

Nope, allt som har med körkortsfrågor är elegant överfört till Trafikstyrelsens bord. Ännu bättre är deras öppettider. :tummenupp

åhhfan, där ser man, aja då har man fått reda på ngt nytt:tummenupp, hade ingen aning om att TS hade tagit över rollen från LS

det kan vara så att dom vill ha ett intyg tex, från arbetsgivare. Skriver ngn ihop ett fint brev till dom, så kan du klara dej med en varning.

Jag tycker inte det borde vara några som helst problem med att få behålla kortet om det var så att du försiktigt smög ut i korsningen när det uppenbarligen var rött för alla.

- Jag gjorde precis samma sak under min MC-uppkörning och fick kortet.

Trist och rätt omotiverat kan man tycka, hade väl räckt att hugga dig och säga till. Dock, rödljuskörning var det och man skall fan inte chansa, för du är inte först med att åka på det i motsvarande situation. En del är mer paragrafryttare än andra bland våra blåvita vänner.

Kanske hade den här tråden besparat dig eländet. Summa summarum: Kliv av, putta förbi ljuset och var försiktig/ha god uppsikt då du börjar köra igen.

Överklaga och säga att du behöver lappen i tjänsten samt är villig att ta böterna direkt (är väl 3000kr om jag minns rätt).

De bör ju kunna ta in polisen som vittne om att det inte skett med "berott mod" samt att de själva medger att korsningen är lite "underlig".

Lycka till!

Kikade på delgivningspappret för omhändertagandet av körkortet.. där har dom skrivit fel en av vägarna fel i korsningen.. ska se om detta går att göra något åt. var tydligen 3 veckors handläggning

Kikade på delgivningspappret för omhändertagandet av körkortet.. där har dom skrivit fel en av vägarna fel i korsningen.. ska se om detta går att göra något åt. var tydligen 3 veckors handläggning

Kanske din lyckodag. Är uppgifterna felaktiga finns det en chans att du går fri.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman