Körteknik strippen

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Tänkte prova på lite stripkörning i sommar och undrar om nån kan ge mig lite tips och råd särskilt när det gäller starten och första växeln?

Har stora probs att håller ner framhjulet så just nu känns det som det går fortare om jag växlar tidigt.

Håll halva maxvarvet och slira ut tills farten är sådan att inte någon koppling längre behövs. Finns gamla trådar som länkar till fina beskrivningar om startförfarandet för hokar utan stödhjul. Problemet i början är att man vill FÖR mycket samt släpper ut kopplingen för snabbt, dvs lära sig slira på kopplingen är A och O.

Ett tips är att sänka hojen både fram och bak så underlättar det. Sänker min gixxer 1000, 3 cm fram och ca 10 cm bak vid strippkörning. Sen har jag förlängd sving där hjulbasen ökar 5-6 cm. Sen som Brink säger är det viktigt att slira ordentligt på kopplingen. Jag har även en sadel utan stoppning när jag kör. Då kommer jag ner ytterligare ett par cm bakom kåpglaset. Övning ger färdighet. :tummenupp

Ett tips är att sänka hojen både fram och bak så underlättar det. Sänker min gixxer 1000, 3 cm fram och ca 10 cm bak vid strippkörning. Sen har jag förlängd sving där hjulbasen ökar 5-6 cm. Sen som Brink säger är det viktigt att slira ordentligt på kopplingen. Jag har även en sadel utan stoppning när jag kör. Då kommer jag ner ytterligare ett par cm bakom kåpglaset. Övning ger färdighet. :tummenupp

tjena..
vad kör du för tider på strippen med din 1000r,nåt trimmad eller?

tjena..
vad kör du för tider på strippen med din 1000r,nåt trimmad eller?

Har kört 9,89 som bäst och en slutfart på 233 km/h tror jag det var. Fast vid olika tillfällen. Har portat toppen själv lite lätt och planat 0,2 mm. Sen har jag akrapovic helsystem, KN-filter och powercommander. 164,3 hk på hjulet SAE.

Har kört 9,89 som bäst och en slutfart på 233 km/h tror jag det var. Fast vid olika tillfällen. Har portat toppen själv lite lätt och planat 0,2 mm. Sen har jag akrapovic helsystem, KN-filter och powercommander. 164,3 hk på hjulet SAE.

ok..
164 på hjulet,:tummenupp min gixxer 1000 dragracehoj lämnar "bara" 156 på slangen med sidewinder och lectron 41:or,men sen e den lättad som fan ist..

ok..
164 på hjulet,:tummenupp min gixxer 1000 dragracehoj lämnar "bara" 156 på slangen med sidewinder och lectron 41:or,men sen e den lättad som fan ist..

Får man fråga vad som är lättat? Den är ju ganska lätt från början. Vad kör du för tid/hastighet?

Får man fråga vad som är lättat? Den är ju ganska lätt från början. Vad kör du för tid/hastighet?

ja,det enda som inte är borttaget eller ändrat på är kåpstaget typ..:D
hojen väger 165kg.
bästa et.201m 6.07 194km/h 402m 9.63 228km/h på mantorp,uppförsbacken allan på den banan..

ja,det enda som inte är borttaget eller ändrat på är kåpstaget typ..:D
hojen väger 165kg.
bästa et.201m 6.07 194km/h 402m 9.63 228km/h på mantorp,uppförsbacken allan på den banan..

Det var bra tider :tummenupp . Men vad kan man ta bort egentligen förutom lysen, skjutspinnar o dyl?

Back