Körteknik-fråga. vikt på fotpinne!?

Åka ut och testa för att sedan diskutera vidare.

Med ett öppet sinne kan man lära sig av andras erfarenheter. Det blir effektivare än att gå på alla minor och hitta på allt själv.

Tyckte det här var en kul tråd när snön låg tjock och vi alla drömde om att få sitta på hojen igen.

Är det någon som har testat att åka med lite mer tryck på ytterfotpinnen?

Själv har jag nog klarat många higsiders pga det i min jakt på den perfekta setuppen :)
 
Tyckte det här var en kul tråd när snön låg tjock och vi alla drömde om att få sitta på hojen igen.

Är det någon som har testat att åka med lite mer tryck på ytterfotpinnen?

Själv har jag nog klarat många higsiders pga det i min jakt på den perfekta setuppen :)

Jag gav mig fan på att bli rask upp ur sadeln när det håller på att gå åt h-lvete iår. Jag har lyckats tror jag och många highsidermoment har jag kommit ur med hjärtat i halsgropen. Så går det när man handlar beggade däck...

/ Jens
 
Min vän, jag är så förtvivlat gammal så att jag tror att du inte ens var född när jag gjorde min första rolling burnout!!!

Jag kontrar med en motfråga; Om det nu är så förtvivlat bra att trycka upp röven från sadeln på biken ut ur krökarna, "så att fjädringen kan jobba bättre".... Varför ser man det så himla sällan i MotoGP? Eller på 500GP-tiden när fjädringen var rätt kass och behövde all hjälp den kunde få? Varför var det INGEN som höll på som vår vite hjälte (för det är han, han har grym koll!):tummenupp


Spelar ingen roll när du gjorde din första burnout. Körtekniken har ändrats ganska mkt sedan dess!! Är de någon som borde kunna svaren på en sån här fråga så e de nog en crossåkare.

Själv vet jag att stoffy har rätt iden här frågan!!:tummenupp
 
Njae, nu tror jag inte jag pratade om vart tårna skulle peka, men visst har Du rätt - detta ämne är verkligen "arguing on the internet is like...":)

En snabb korrigering dock - jag vill ha så mycket kontakt mellan hojen och ytterbenet som jag kan! Så enkelt är det. Det innebär att klacken och stövelns insida ligger dikt an mot fotpinnehållarna och tårna... ja, dom pekar dit dom vill, bara det är bekvämt. Genom att vinkla foten på fotpinnen till dess att jag "låser" låret mot valken på tanken får jag den förankring jag trivs med, det kanske är ett mer nyanserat sätt att förklara det hela än att man "står på tå"?

Men det har jag en känsla av att Hund redan förstått:)

Det får bli en bandag för att riktigt gå till botten med denna fråga. Eller två.:D


En bandag eller två har det blivit :)

Utvärderingen är följande:

Jag klibbade fast ett par tanktredz.. Och vips så kunde jag med ganska mkt nedlägg (vågade inte testa med max dock) lyfta innerfoten från pinnen helt utan att "tappa fästet". I övrigt har jag nog inte ändrat mkt. Så facit var nog att min tank var för hal för skinnet. Har ju ganska platt tanksida också, så det finns som ingen "kant" att hänga i.


Kul att tråden lever än.. ;d
 
Spelar ingen roll när du gjorde din första burnout. Körtekniken har ändrats ganska mkt sedan dess!! Är de någon som borde kunna svaren på en sån här fråga så e de nog en crossåkare.

Själv vet jag att stoffy har rätt iden här frågan!!:tummenupp

Toppen!:tummenupp
 
Spelar ingen roll när du gjorde din första burnout. Körtekniken har ändrats ganska mkt sedan dess!! Är de någon som borde kunna svaren på en sån här fråga så e de nog en crossåkare.

Själv vet jag att stoffy har rätt iden här frågan!!:tummenupp

Varför skulle en crossåkare kunna dessa svaren bättre än en roadracingförare?? Det går ju knappast att jämföra en cross med en roadracer eller underlaget man kör på för den delen.
 
Varför skulle en crossåkare kunna dessa svaren bättre än en roadracingförare?? Det går ju knappast att jämföra en cross med en roadracer eller underlaget man kör på för den delen.

Jag tror Per menar att det är två hjul och en fjädring som ska fungera så bra som möjligt. Kör du cross så märkas det tydligt om du gör fel.

Kör du RR så kan kan åka ganska så fort utan att göra rätt. Du ha alltid ganska så bra fäste oavsätt hur du sitter på hojen. Men när du börjar köra riktigt fort och kör med power slide eller driftar ur kurvorna så kommer det att gå illa om du inte gör rätt.
 
Jag tror Per menar att det är två hjul och en fjädring som ska fungera så bra som möjligt. Kör du cross så märkas det tydligt om du gör fel.

Kör du RR så kan kan åka ganska så fort utan att göra rätt. Du ha alltid ganska så bra fäste oavsätt hur du sitter på hojen. Men när du börjar köra riktigt fort och kör med power slide eller driftar ur kurvorna så kommer det att gå illa om du inte gör rätt.

Jag va nere i sitges ( barcelona) på ett ställe som kallades bultaco camp!
De visade sig vara ett ställe som dom flesta stjärnorna i Rr brukade leka o lära sig köra på sladd!! Tex roberts jr, Pedrosa , mm
Bör nämnas att det inte fanns någon asfalt alls att köra på . Ganska effektslöa hojar va de oxå. Honda crf 100. Men fan va skoj de va.
Undrar varför dom valde att få upp känslan på sådana hojar.
Tror jag vet iallafall. Men de e inte värt att nämna de här!!
 
Jag gav mig fan på att bli rask upp ur sadeln när det håller på att gå åt h-lvete iår. Jag har lyckats tror jag och många highsidermoment har jag kommit ur med hjärtat i halsgropen. Så går det när man handlar beggade däck...

/ Jens

Såg du filmen med Mat Mladen.. han använde kopplingen hela tiden..... hävde sladdar, räddade en krash då han fick punktering m.m. rätt coolt:tummenupp
 
Att vikta ytterpinne...tror jag med min ringa erfarenhet handlar om förankring, och att man avlastar styret, och det gör det lättare att motstyra/snabbstyra rätt.

Cross är för övrigt rocknrollträning för hojkontroll på oberäkneligt underlag, fler borde gört'.
 
Såg du filmen med Mat Mladen.. han använde kopplingen hela tiden..... hävde sladdar, räddade en krash då han fick punktering m.m. rätt coolt:tummenupp

Det är många cross och supermotoåkare som åker mer ett finger på kopplingen. Går det åt fanders hinner man naja lite går mycket fortare än att släppa gasen. Har räddat mig många gånger.

En anna intressant sak är att vi i vissa svängar vill åker lite högre upp i effekt registret när vi kör supermoto. Kör du på vrid och det släpper går det ofta fort att highsida. Kör kör du längre upp i registret avtar vridet och du kan kontrolera bakhjulet mycket enklare när det ligger i sladd.

Blev lite förvånad när jag fick höra att många åker på 4an eller 5an i vänstern efter S:et på Linköping. Där åker jag hellre på sladd på 3an.
 
r vridet och du kan kontrolera bakhjulet mycket enklare när det ligger i sladd.

Blev lite förvånad när jag fick höra att många åker på 4an eller 5an i vänstern efter S:et på Linköping. Där åker jag hellre på sladd på 3an.

Jag åker hellre med grepp på trean :)

Nu vet jag ju inte hur dom andra har drevat, men om man åker på för hög växel har man ju inte accet in i torparn med sig ur crossböjen?

/ Jens
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top