Kört min scooter på billig mineralolja. Vad göra?

Jaeger

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Speedfight 2 AC 2007
Hej.

Jag har en Peugeot Speedfight 2 AC 2007. Jag har gjort misstaget köra den med biltemas billiga mineralolja istället för bra syntetisk olja. Jag vet inte exakt hur mycket av oljan jag förbrukat, men gissar på runt 1-1,5 liter. Har kört ca 450 km. Är det någon risk för sot och avlagringar i motorn?

Det skulle kännas bra att rensa ur den på ev. avlagringar. Finns det något i stil med STP injection cleaner för tvåtakt?

Tacksam för svar
Om jag verkar paranoid, så ja, jag är en paranoid person. :(
 
Det ar ju en liten scooter. Sma scootrar ar inte sa krasna med oljan, kor pa du bara! Kanns det battre for dej sa kop dyrare olja nasta gang, men det ar ju ingen racerhoj med jattehoga krav du har, sa den behover ingen varstingolja.

/L
 
Kör du med biltemas 36-1547 så kan du vara helt lugn den duger utmärkt till att köra Speedfight på. Du behöver inte byta olja och du kan vara tryggt förvissad om att din motor inte fylls med guck bara för att du kör på denna olja.
 
Det var det bästa du gjort helt rätt inkörning i min bok:tummenupp
jag kör alltid in mina motore efter rep eller nya med billig mineralolja för att den ska nöta in sig på rätt sätt, kör man helsyntet på stutts så glaseras ytorna i cylindern och andra ställen så god tätyta alldrig uppstår.:näsblod
men därimot nu ska du köra syntet:tummenupp
 
Det var det bästa du gjort helt rätt inkörning i min bok:tummenupp
jag kör alltid in mina motore efter rep eller nya med billig mineralolja för att den ska nöta in sig på rätt sätt, kör man helsyntet på stutts så glaseras ytorna i cylindern och andra ställen så god tätyta alldrig uppstår.:näsblod
men därimot nu ska du köra syntet:tummenupp

Är det inte nikasil på de dära?
 
Tack för era lugnande svar. :)

Jag kollade boken nu, och Peugeot rekommenderar halvsyntet, men helsyntet gör väl inget, det kanske bara är lite onödigt?
 
Tack för era lugnande svar. :)

Jag kollade boken nu, och Peugeot rekommenderar halvsyntet, men helsyntet gör väl inget, det kanske bara är lite onödigt?

Huruvida du riskerat din motor med den oljan du kört med beror ju enbart på vilken klassning oljan uppfyller och har egentligen ingenting att göra med mineral, delsyntet eller helsyntet. Du kollar i instruktionsboken till moppen vilken kvalitetsklass oljan ska uppfylla och kollar på oljan om den uppfyller den klassen.
Ex om det står att hojen ska ha olja som uppfyller minst API SE och oljan är av kvalitet API SJ så är det lugnt oavsett om den sedan är syntet eller mineral.
Nu tog jag som exempel olja som jag ska ha till min 850 men det är ju samma princip med en moppe. Förutom att en del av oljan då är tvåtaktsolja som blandas i bränslet.

Som parentes så finns det egentligen ingen olja i handeln idag som inte är tillräckligt bra för att kunna hällas i min TDM 850. Om jag bortser från att det inte får finnas vissa friktionssänkande tillsatser på grund av våtskivekopplingen. Jag kan med andra ord slumpa fram en olja från hyllan och köra och det värsta jag kan ställa till med är att kopplingen slirar. Sen råkar jag vara paranoid och köper onödigt dyra oljor hela tiden men jag skulle inte oroa mig egentligen om jag hade biltemas billigaste i motorn.

Sannolikheten att du ska ha äventyrat motorn är väldigt liten är min slutsats.
 
Huruvida du riskerat din motor med den oljan du kört med beror ju enbart på vilken klassning oljan uppfyller och har egentligen ingenting att göra med mineral, delsyntet eller helsyntet. Du kollar i instruktionsboken till moppen vilken kvalitetsklass oljan ska uppfylla och kollar på oljan om den uppfyller den klassen.
Ex om det står att hojen ska ha olja som uppfyller minst API SE och oljan är av kvalitet API SJ så är det lugnt oavsett om den sedan är syntet eller mineral.
Nu tog jag som exempel olja som jag ska ha till min 850 men det är ju samma princip med en moppe. Förutom att en del av oljan då är tvåtaktsolja som blandas i bränslet.

Som parentes så finns det egentligen ingen olja i handeln idag som inte är tillräckligt bra för att kunna hällas i min TDM 850. Om jag bortser från att det inte får finnas vissa friktionssänkande tillsatser på grund av våtskivekopplingen. Jag kan med andra ord slumpa fram en olja från hyllan och köra och det värsta jag kan ställa till med är att kopplingen slirar. Sen råkar jag vara paranoid och köper onödigt dyra oljor hela tiden men jag skulle inte oroa mig egentligen om jag hade biltemas billigaste i motorn.

Sannolikheten att du ska ha äventyrat motorn är väldigt liten är min slutsats.
Det står inte nåt om vilka kvalitetskrav oljan ska uppfylla. Rätt dålig stil att inte skriva det.
 
när jag va 15 så körde jag på den oljan både till min honda x8rs (sportkittad 70cc osv) o till min derbi senda (midrace trimmad)

funkade utan problem...
 
Det står inte nåt om vilka kvalitetskrav oljan ska uppfylla. Rätt dålig stil att inte skriva det.

Det var ju lite dåligt av dom. Jag tror att du ganska tryggt kan anta att det i så fall går bra med nästan vilken olja som helst. Sannolikheten att du ska lyckas hitta en olja som är så dålig att den förstör motorn är i det närmaste obefintlig.

Vill du vara på den säkra sidan så kan du ju alltid höra dig för med återförsäljare eller serviceställe. Dom borde kunna svara på frågan utan att det kostar något.
 
Jobbar med bla mopeder och alla dagens scootrar och mopeder (Inklusive din Speedfight) har katalysator i avgassystemt och då bör man köra på en helsyntet olja då den av egen erfarenhet brinner upp lite bättre och inte lämnar så mycket slagg och sot i avgassystemet och katalysatorn blir mycker mer långlivad.
Det är dyra avgassystem på dom och du kan köpa många helsyntetoljor för dom pengarna.

Sen finns det ju lite mer ''race'' oljor som tex Castrol TTS och dom är inte heller optimala för en otrimmad mopedmotor då det inte blir tillräckligt varmt för att dom ska förbrännas bra och kan lägga sig dom en svart sås i avgassystemen.

Idag har många tillverkare en såkallad Scooterolja som är framtagen till dom motorerna som till största delen bara går på ett visst varvtal.
 
Jobbar med bla mopeder och alla dagens scootrar och mopeder (Inklusive din Speedfight) har katalysator i avgassystemt och då bör man köra på en helsyntet olja då den av egen erfarenhet brinner upp lite bättre och inte lämnar så mycket slagg och sot i avgassystemet och katalysatorn blir mycker mer långlivad.
Det är dyra avgassystem på dom och du kan köpa många helsyntetoljor för dom pengarna.

Sen finns det ju lite mer ''race'' oljor som tex Castrol TTS och dom är inte heller optimala för en otrimmad mopedmotor då det inte blir tillräckligt varmt för att dom ska förbrännas bra och kan lägga sig dom en svart sås i avgassystemen.

Idag har många tillverkare en såkallad Scooterolja som är framtagen till dom motorerna som till största delen bara går på ett visst varvtal.
Jag har googlat lite, men hittar ingen återförsäljare för scooteroljan. Vet du var man kan hitta den?
 
Agip City är en skitbra scooterolja (halvsyntet) , bränner fint.

Syntet och dyrare raceoljor av olika fabrikat har en förmåga att sota och lämna kvar tjocka rester i både förbränningsrum och avgassystem om dom används på normala tvåtaktare med lägre effektuttag.

Värst är tvåtaktsolja avsett för kartmotorer då dom har en väldigt hög arbetstemperatur.
 
Jösse: Tack för tipset

Ett nytt problem har uppenbarat sig.

Oljatråget är halvfullt, och jag hade tänkt tappa ur det för att kunna hälla i den nya oljan nu i vinter så det inte bildas så mycket kondens. När jag ska skruva av kåpan så märker jag att jag inte har rätt nycklar till skruvarna, och såhär innan jul så är det inte aktuellt att börja köpa verktyg heller.

Kan jag låta mopeden stå med halvfullt oljetråg till våren utan problem? Bensintanken tankar jag upp fullt, och sen i vår kör jag slut på den soppan och tankar sedan i ny. Jag borde tänkt på det här med vinterkonservering tidigare, men jag körde fram tills rätt nyligen, så jag funderade aldrig riktigt över det.
 
Motul har en också en bra olja som heter Motul Scooter Power 2T och den säljs på många mc/mopedfirmor.
Du har inget oljetråg på din 2-taktare utan det är en helt vanlig oljetank.
Det du behöver för att skruva av bakkåpan och sidokåpan för att se oljetanken är torxmejsel, T25 om jag inte minns fel.
 
Du behöver inte dumpa den oljan som du har i nu.
Om du vill kan du fylla upp oljetanken med den olja du tänkt använda.

Även en liten luftficka / luftbubbla i oljeslangen till pumpen kan orsaka skador på motorn om du har otur.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top