Kört Dynojet med min KTm640...

kungtimpa

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Ort
Nässjö
Hoj
Yamaha XJ 500
Jo som sagt har kört Dynojet idag med min KTM 640 och så här blev resultatet:

51,3 hk
59,1 N

Det jag gjort med hojjen är:

KTM SM Dämpare
Borttagen "strut" på luftburk
bytt sidan på luftburken till KTM:s alusida
tagit bort kontakten till strypningen på 2 och 3:ans växel
170 munstycke (Inställt av han som skötte dynojet:en)

Ska man vara nöjd med dessa siffrorna? Han på Dynojeten tyckte det var mkt bra siffror på en 640 samt att kurvan nu var hur fin som helst jämfört med innan.
 
Kungtimpa,är det en -03 du har? Jag kör med samma bestyckning som
dig när det är varmt ute men när det är lite kallare kör jag med 172.5
på huvudmunstycket. Luftmunstycket är dock bytt till 1.1 .
 
Jag skulle då unte vara nöjd med tanke på att en KTM 450 SX lämnar lika mycket effekt iof mycket mindre vrid... men lämnar den mer än orginal får du väll vara nöjd :va

kungtimpa skrev:
Jo som sagt har kört Dynojet idag med min KTM 640 och så här blev resultatet:

51,3 hk
59,1 N

Det jag gjort med hojjen är:

KTM SM Dämpare
Borttagen "strut" på luftburk
bytt sidan på luftburken till KTM:s alusida
tagit bort kontakten till strypningen på 2 och 3:ans växel
170 munstycke (Inställt av han som skötte dynojet:en)

Ska man vara nöjd med dessa siffrorna? Han på Dynojeten tyckte det var mkt bra siffror på en 640 samt att kurvan nu var hur fin som helst jämfört med innan.
 
Jag tycker det låter som ganska ok siffror för en 640.
Att jämföra med en RFS 450... nja.
RFS:en är ju trots allt en tävlingsmotor och 640:n en bruks, inom rimliga gränser.
 
Ingen annan som bänkat sin 640 så man har lite siffror att jämföra med. Alltid lätt att snacka när man ej bänkat sin hoj eller bara kollar på effekten som dom lämnat fabrik...när man bänkar får man ju som sagt verklig effekt på bakhjulet (kan ju dock variera lite mellan olika bänkar men ändå).
 
kungtimpa skrev:
Jo som sagt har kört Dynojet idag med min KTM 640 och så här blev resultatet:

51,3 hk
59,1 N

Det jag gjort med hojjen är:

KTM SM Dämpare
Borttagen "strut" på luftburk
bytt sidan på luftburken till KTM:s alusida
tagit bort kontakten till strypningen på 2 och 3:ans växel
170 munstycke (Inställt av han som skötte dynojet:en)

Ska man vara nöjd med dessa siffrorna? Han på Dynojeten tyckte det var mkt bra siffror på en 640 samt att kurvan nu var hur fin som helst jämfört med innan.


Kontakten till strypningen på 2:an och 3:an sitter den på förgasaren eller gömd nånstans under sadeln ?? gör den mkt skillnad i eller ur ?
 
Mikey2000 skrev:
Kontakten till strypningen på 2:an och 3:an sitter den på förgasaren eller gömd nånstans under sadeln ?? gör den mkt skillnad i eller ur ?

PÅ min 04:a sitter den på höger sida på förgasaren (finns nån tråd med bild här på forummet nånstans har jag för mig). Kan inte säga hur mycket skillnad det gör i o m att jag gjorde alla mina justeringar samtidigt.
 
Jag fick 63Nm vid 5.200 varv/min och 53hk vid 6.500 varv/min, men det på en Duke-II. Samma motor, men annat avgassystem och iom att det var en 01:a så var toppen inte riktigt lika bra som senare modeller.
 
jesseboy skrev:
RFS:en är ju trots allt en tävlingsmotor och 640:n en bruks, inom rimliga gränser.
Instämmer, dessutom lär en 640 med lika många hästkrafter vara gode mycke brutalare motor. Som å jämföra min husa mot min CRF ungefär. CRFen har väl ungefär samma effekt men husan e gode mycke brutalare å köra.

...sen vilken som e snabbare i slutändan, de e en annan sak :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top