Körstil motard, varför?

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Nu har jag funderat och funderat (som Balthazar ungefär) men lyckas inte klura ut detta riktigt. Varför har man den körstil man har (benet ut, luta hojen mer än kroppen) när man kör motard och en helt annan (burka med kroppen för att slippa luta hojen, och knäskrap) när man kör racing. Att man kör som man gör i RR köper jag rakt av som gammal raceråkare, men jag kan inte få in i skallen varför det helt plötsligt inte längre är bra att luta upp hojen genom att burka själv?! Sladdar ju, kanske nån säger, men allvarligt, hur många motardåkare på hobbynivå kör med sladd UT ur kurvorna pga hjulspinn?
En klok man sa till mig idag att man i SOS pga reglementet inte får köra med foten ut ala motard, så de som kör motard i den klassen kör med racerstil, sitter långt fram och burkar utav bara h*te. Har de i så fall sänkt sina hojar mycket?

Jaa, jag ska ut med motarden på bana i sommar (typ Mittsverige, Gelleråsen) och vette fasen hur jag ska köra den, som jag är van från RR eller försöka se ut som storpajka med foten rätt ut?!

EDIT: Jag menar naturligtvis på en ren asfaltsbana av större karaktär

Last edited:
Du ska naturligtvis köra så som du trivs bäst...

Anledningen till att motardförare slänger ut benet är att foten i regel inte får plats mellan asfalten och hojen. Utöver det så körs traditionell motard till viss del på grus som gör däcken lite hala av damm, du har då chans att rädda dig själv från att dyka pga framhjulssläpp om du redan har foten ute.

Och sist men inte minst.. det ser ju lite coolt ut! :D

/issi

Tidigt denna säsong provade jag motard en helg, fick inte alls till det där med att slänga ut benet och trycka ner hojen.

Körde som "vanligt" och det funkade kanon :)
Blev även lite knäskrap.

har faktiskt rädda mig genom att kunna fota upp mig när jag åkte över ett brunnslock o de slira till.. men de e nog inte tanken..
kör fortfarande så pga jag känner var jag har asfalten, känsla av att vara säkrare.. kan inte komma på nåt annat..

obs,, bara en glad amatör :D

Utöver vad som redan har nämts så spelar hastigheten en roll samt vikten på ekipaget.

Man kan svänga skarpare i en kurva i lägre hastigheter om man lutar hojen innåt. Men i högre hastigheter är det inte direkt lönt att försöka brotta ned en hoj på samma sätt.

och ibland är viktfördelningen när benet sträcks ut framåt, avgörande för att lugna ner hojen (orolig/wobblingsbenägen fram). Märks bl.a. på min hoj i farter över 150 och ska man då lägga ner i en kurva samtidigt som man gasar, så blir det bättre med benet ute - en motard är ju så mycket lättare framtill än vad t.ex. en plasträser är. Även i snäva kurvor ger det mer vikt till framhjulet och man får runt maskinen bättre, kan hålla något högre fart (alternativt stötta om det kasar iväg).

Tanken med att föra benet framåt i kurvtagning är att du får mer grepp på framhjulet när du förflyttar vikten framåt.. sen kan man ta stöd med knät på styret om det skulle behövas... Nu är ju inte alla motard/rallycross banor byggda så att man kan ligga i 150 med knäskrap i böjjarna.. ca 30% asfalt o resten grus.. oftast är böjjarna ganska tajjta på alla banor i sverige.. körstilen på motard och cross är näst in till helt lika fast man står mer i cross..

Det är inte lika effektivt o köra med knäskrap och motoGP stuk med crosshoj + att det ser riktigt töntigt ut när det kommer någon med knäskrap med en crolle :D

Bifogat

• ktm_everts_Plons%20racing%20image.jpg
    ktm_everts_Plons%20racing%20image.jpg
    74.8 KB · Visningar: 119
  • big_Acerbis_Impact08_Everts1.jpg
    big_Acerbis_Impact08_Everts1.jpg
    72.7 KB · Visningar: 112
  • copyof77aw8xc6.jpg
    copyof77aw8xc6.jpg
    44 KB · Visningar: 202
Jag har fått lärt mig att i motard så flyttar man inte fram benet för att få ökat grepp, det har man redan tillräckligt ändå. Utan för att känna sig trygg och säker. De flesta framhjulssläppen beror väl snarare på överhettning eller överbelastning.

Om man tittar på hur dom snabbaste i VM etc. kör så ser man rätt snabbt att de flest försöker köra med fötterna på fotpinnarna så länge det bara går - framför allt högerfoten eftersom man vill ha koll på fotbromsen. Men det finns ju alltid en gräns då benet helt enkelt inte får plats längre och då dras det i princip rakt upp, med knät bakom styret. Man skickar alltså inte benet rakt fram a.la. cross. Kolla bilden så förstår ni. Men även här där Hiemer bara lättat lite på foten uppåt/framåt för att den inte får plats.

Sen vad gäller att vika cykeln mer än kroppen så försöker man luta med cykeln - så att man så långt det går belastar fjädringen rakt ovanifrån. Har för mig jag sett någon bild på Iddon där han drar runt sin Aprilia i en kurva med armbågen i stort sett nere i curben och knät nästan uppe i hakan - hittar inte den just nu så....

.

Jag måste säga att killen i filmen (som det länkas till längre upp i tråden) som går på ställ OCH har knät skrapandes i marken ser riktigt mäktig ut... känner att jag har lite att träna på HAHA...

man kan ju säga att man lutar hojen av 2 anledningar, dels för att svänga (diameter skillander mellan sidan på däcket och toppen) och dels för att motverka centifugalkraften (kraft resultanten måste alltid gå från tyngdpunkten till en linje mellan däckens anligningsyta).

Om man då har en väldigt skarp kurva så behöver man svänga mer äm man behöver motverka centifugalkraften o då lutar man hojen mer än man lutar sej själv så att hojens vinkel blir större än vinkeln till tyngdpunkten.

Sen blir de ju tvärt om i vidare kurvor med högre fart. Då har man inte samma behov av att luta hojen för att få den att svänga utan vill bara få så stor vinkel som möjligt till tyndpunkten för att motverka centifugalkraften.

Låter de vettigt?

Historia som jag blivit ilurad:
Mannen som gjorde knäskrapet modernt (Kenny Roberts) började inte köra asfaltsbana föränn AMAs reglemente krävde att samma förare skulle köra såväl dirttrack som asfalt för att bli #1.
Körstilen på dirttrack (som Kenny var van vid) var i stort sett samma som motardörerna använder nu.
Försök köra så på en räserhoj.
Snart lärde sig Kenny att känna efter greppet med knäet i stället för foten.

Ergo: körstilen anpassas efter cykeln.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...