Körskole växling? ni som tar KK

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Har hört att körskolan rekomenderar att man lägger lites tryck på (dvs man trycker foten lite lätt uppåt)på växelföraren innan trycker in kopplingen och växlar upp och iom detta får en mindre spel ch en mindre klonkig uppväxling vilket skonar växellådan!

E e så e de så e de så? (Plus Sverker)

Monster skrev:
Har hört att körskolan rekomenderar att man lägger lites tryck på (dvs man trycker foten lite lätt uppåt)på växelföraren innan trycker in kopplingen och växlar upp och iom detta får en mindre spel ch en mindre klonkig uppväxling vilket skonar växellådan!

E e så e de så e de så? (Plus Sverker)

Hmm, jag har inte fått sådan exakt beskrivning om hur jag ska trycka eller lyfta pinnen.... :) Verkar nog inte som om det är det viktigaste.. :rolleyes:

förvånad...

Jag blev lite klyven när jag hörde det, min kompis körde lektion och då fick han det tipset......

och så undrar man varför det bara är skit kvar av körskolehojar. tänk er dom som trycker lite för mycket och lyckas slita i växlar utan koppling. mumma för växellådan.. :(

prova att lägga "lite tryck" på växelpedalen (vid växling upp till nästa växel) .... sedan är det bara att snabbt släppa av på gasen..för att sedan gasa igen, när växellådan avlastas sker växling hur smidigt som helst UTAN koppling... Prova på hög växel ska du se. Tilläggas ska väl att jag för det mesta använder koppling då jag kör.

Jag använder i stort sett aldrig kopplingen när jag växlar upp med högt varv... Ligger du över 8-9000 varv så slinker växlen i hur smidigt som helst med bara väldigt lite gasavslag.. Växlingen går betydligt snabbare utan klonk eller annat konstigt!! ;)

Dock använder jag den vid nerväxling eller växling uppåt vid lägre varvtal när man bara e ute o glider!! :rolleyes:

Skaffa elektronisk quickshift så kan du trycka i växlarna som du vill utan att slå av

Tror inte det har någon större betydelse. Växla på det sättet som käns bäst så blir det nog bra. Det är garanterat inget du blir kuggad på. :squid

ODEN skrev:
prova att lägga "lite tryck" på växelpedalen (vid växling upp till nästa växel) .... sedan är det bara att snabbt släppa av på gasen..för att sedan gasa igen, när växellådan avlastas sker växling hur smidigt som helst UTAN koppling... Prova på hög växel ska du se. Tilläggas ska väl att jag för det mesta använder koppling då jag kör.

:tummenupp
cross-åkare kopplar väl sällan................

Den här varianten kan ju minska kopplingsrörelsen och snabba på vxlingen

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...