Körskolans monster 796 mysko i chassit!?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Tja!

Ska "häva" som det så fint kallas, ta a begr. från a1 och har tränat lite konbana och kört risk tvåan eftersom jag tog a1 innan den fanns.

Men nu till det väsentliga! Körskolan har en ducce 795 monster av ganska ny årsmod som jag fått åka på, trots att jag bara ska ha a begr (läraren tycker väl att jag ska få åka riktig hoj :hihi). MEN jag tycker den är lite halvmysko i chassit. När man svänger, lägger ner han lite och gör skarpa svängar så känns de fan som framhjulet ställer sig på tvären, eller försvinner iväg åt fanders. Läraren nämnde att den var lite sänkt (för kortingarna antar jag :brynad) och att det har med saken att göra. De jag undrar är om alla monster känns såhär eller om nu just denna är speciell?

Skolan har några 695:or också som är original men jag har inte provåkt dessa än. Men vafan ska denna 795:a kännas såhär eller är det jag som är sämst? Det går ju att köra när man verkligen gör rätt med kroppen och kör mjukt, men tycker ändå den känns konstig, särskilt den lilla undanmanövern man får göra. Åkt motard förut och den kastar man ju bara ner och vrider på styret så glider man runt tajta små kurvor utan minsta bekymmer.....

Om en hoj inte är lite oförsiktigt sänkt så kan den bli lite knölig att köra. T.ex. om man sänker mer fram än bak eller vice versa.

Men sedan är det även en del skillnad mellan att köra en motard eller att köra en landsvägare.

Om en hoj inte är lite oförsiktigt sänkt så kan den bli lite knölig att köra. T.ex. om man sänker mer fram än bak eller vice versa.

Men sedan är det även en del skillnad mellan att köra en motard eller att köra en landsvägare.

Jo de förstår jag att det är skillnad, men jag tycker den här är lite smått otäck.

Tänkte liksom om sådana här hojar alltid är så eller om det känns bättre på en annan?

Jo de förstår jag att det är skillnad, men jag tycker den här är lite smått otäck.

Tänkte liksom om sådana här hojar alltid är så eller om det känns bättre på en annan?

Har haft en Monster 696, och de är väldigt snabbsvängda. Om den sedan även är sänkt i fronten så kan jag tänka mig att det blir ännu värre. Det är mycket en vanesak men att det är skillnad mot en motard kommer du aldrig ifrån.

Så för att summera: Gathojar är mer snabbsvängda än motard/grushoj, Ducati Monster är mer snabbsvängda än många andra gathojar.

Snor tråden lite grann, hur är D M 796 på lågfartsbanan? Jag har hört att monster har en väldig stor svängradie vilket gör det svårt att köra upp på den, men det kanske är de äldre modellerna?

Snor tråden lite grann, hur är D M 796 på lågfartsbanan? Jag har hört att monster har en väldig stor svängradie vilket gör det svårt att köra upp på den, men det kanske är de äldre modellerna?

Förlåt om jag låter dum, men vad har stor svängradie för negativ betydelse?
Skulle alla gånger vilja köra upp på min gamla DT125a för A2 istället för min KTM, då den har bra mycket bättre svängradie än min KTM.

Vänta, va? "Gathojar är mer snabbsvängda än motard", så är det väl ändå inte?

Inte? Du tror alltså att brantare gaffelvinkel och kortare hjulbas gör en hoj mer trögstyrd? Sedan kan det mycket väl vara så att en motard är enklare att bryta runt på knixiga partier pga fördelaktig vikt, men det är ju en helt annan grej.

Förlåt om jag låter dum, men vad har stor svängradie för negativ betydelse?
Skulle alla gånger vilja köra upp på min gamla DT125a för A2 istället för min KTM, då den har bra mycket bättre svängradie än min KTM.

Precis, din KTM har större svängradie än din dt125a. Stor svängradie = stor sväng.

Frågar igen :) hur är svängradien på 796? Är den lätt/svår att sätta lågfartsbanan med? (förutsatt man vet vad man gör)

Googla lite på "motstyrning" och "counter steering" om det är obekanta begrepp för dig.

De har jag koll på, de har vi tjötat om hela tiden på övningskörningarna. Men de kanske är de jag gör fel, att ja inte motstyr i skarpare kurvor? (Om de nu går). För när jag gjorde någon undanmanöver så kändes de som framhjulet ställde sig på tvären/ försvann åt fan...

Jag körde 796 på risktvåan för två år sedan och känner inte igen beteendet du beskriver. Ang manöverprovet på uppkörningen så ska det nog inte vara några problem med den, knappast mer än nån annan i alla fall.

En sak jag tänkte på... När man åker såna här hojar, då kanske man ska jobba mer med kroppen istället för att lägga hojen? När jag åkte motard förut la jag ju alltid ner den ganska mycket men satt ju förhållandevis rakt... Kanske ska göra tvärtom och luta kroppen och åka lite rakare med hojen?

Tror på olycklig sänkning men hur är det med styrvikterna, sitter de kvar? Min hoj t ex blir lätt obehaglig i snäva vändningar utan dem. Handlar bara om manövrar då den liksom "tuggar" och man får, som du beskriver, en känsla av att hjulet vill tvärställa sig.

En körskolehoj blir utsatt för många kraftiga inbromsningar rakt fram, vilket så klart sliter mycket på däcken. Framdäcket blir därför med tiden ganska så platt rakt upp på slitytan, och får sedan en skarp kant i rundningen. När du svänger och kommer över denna kant så upplever man det precis så som du beskriver. Min körskola hade en hoj med sådant däck, tammefan förjävlig att köra högfartsbanan på.

Jag skulle kolla:

1. Körteknik
2. Däckslitage (ojämnt slitage ger märkliga effekter)
3. Däckstryck. Jag fick pyspunka på räsern fram en gång, och det var en märklig känsla i kurvorna kan man säga. tyckte att det kasade lite väl mycket in i böjarna (fick typ leka rossi och lyfta runt hojen med knät). när jag kom in i depån hade jag 0,5bar fram :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti