Körskola kan tvingas stänga - kvalitet på körkortsundervisning

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den här körskolan som man vill stänga har tydligen inte ens sämst statistik i stan. Rätt skrämmande tanke. Samtidigt så väljer körskolorna inte sina elever. Så ambitionsnivån kan säkert skilja sig åt kraftigt beroende på var körskolan ligger. Med det sagt borde inte en körskola släppa igenom elever för uppkörning om de inte är redo för det. Det ser ju inte bra ut och tillslut reagerar nog Transportstyrelsen som i det här fallet.

Man börjar ju undra vilka krav som ställs för att få öppna och driva en körskola. Någon från Helsingborg här som rent av vet vilken körskola artikeln syftar på?

http://hd.se/helsingborg/2012/01/14/trafikskola-kan-tvingas-stanga/
 
Kan ju tycka att det borde gå på lärarnivå och inte körskolan i sig oavsett vart gränsen går i statistiken. Att stänga körskolan i sig löser väl ingenting om man nu vill komma åt bristfällig utbildning då läraren/lärarna kan fortsätta sin karriär någon annanstans.
 
Kan ju tycka att det borde gå på lärarnivå och inte körskolan i sig oavsett vart gränsen går i statistiken. Att stänga körskolan i sig löser väl ingenting om man nu vill komma åt bristfällig utbildning då läraren/lärarna kan fortsätta sin karriär någon annanstans.

Det var väl ägare/lärare i ett på den trafikskolan, dessutom kan jag tänka mig att det är ägarens ansvar att se till att lärarna är bra och inte släpper eleven till uppkörning för tidigt.

En mycket omtvistad körskola här i stan konkade nyss och det må väl vara hänt att dom var dåliga på att sköta ekonomin, men kommentarerna i lokaltidningen efteråt tydde på att hela körskolan var en avknoppning av Ruffel&båg AB

Samt att en massa andra körskolor också fick en släng av sleven i samma veva.
 
Det var väl ägare/lärare i ett på den trafikskolan, dessutom kan jag tänka mig att det är ägarens ansvar att se till att lärarna är bra och inte släpper eleven till uppkörning för tidigt.

Nja det förtäljer inte historien i klarhet, inte alltid en chef är aktiv i utbildningen så att säga. Nu kan det ju vara så att TS suspenderat lärare innan de stängt skolan men om så inte är fallet tycker jag att de har agerat från fel håll.
 
Den här körskolan som man vill stänga har tydligen inte ens sämst statistik i stan. Rätt skrämmande tanke. Samtidigt så väljer körskolorna inte sina elever. Så ambitionsnivån kan säkert skilja sig åt kraftigt beroende på var körskolan ligger. Med det sagt borde inte en körskola släppa igenom elever för uppkörning om de inte är redo för det. Det ser ju inte bra ut och tillslut reagerar nog Transportstyrelsen som i det här fallet.

Man börjar ju undra vilka krav som ställs för att få öppna och driva en körskola. Någon från Helsingborg här som rent av vet vilken körskola artikeln syftar på?
Nej, precis. Trafikskolan väljer inte sina egna elever. Och vissa ligger kanske så till att de får fler som har haft körkort i 20år i något land som inte tillhör EES och redan har bommat tre privata uppkörningar innan de blir rådda av personal på Trafikverket att uppsöka en trafikskola. De eleverna är kanske svåra att motivera till varför de behöver ett gäng lektioner och det ju även vara lite svårt att lära gamla hundar att sitta. Samtidigt som trafikskolan inte ska släppa upp elever till uppkörning som trafikskolan inte anser vara färdig för det måste det vägas mot risken att baktalas för att trafikskolan bara vill pressa eleverna på pengar och därför låter alla köra för många lektioner, och tyvärr så¨har den genomsnittlige körkortseleven svårt för att på ett korrekt sätt bedöma sin egen körförmåga.

För att starta och driva en trafikskola behövs det ett par saker. En trafikskolechef, en utbildningsledare som är ansvarig för utbildningens kvalitet på trafikskolan, någon som utbildar och bil med dubbelkommando att använda under körlektionerna. För att få utbilda så behövs en trafiklärarutbildning som tar 1,5år och att man efter avslutad utbildning med praktik godkänns som trafiklärare av Transportstyrelsen, sedan efter att man arbetat som trafiklärare i tre år kan man ansöka och gå utbildningen till utbildningsledare vid en högskola och när man är godkänd på den utbildningen ska man även godkännas av Transportstyrelsen som utbildningsledare. Trafikskolechef kan nästan vem som helst bli om inte Transportstyrelsen anser den personen vara olämplig. En trafikskolebil ska vara godkänd som det vid registreringsbesiktning, kravet är i stort sett ett dubbelkommando som är korrekt monterat och fungerar som det ska. Trafikskolechef, utbildningsledare och trafiklärare kan vara samma person. En trafikskola MÅSTE inte ha en trafikskolebil, men den kan inte ha några körlektioner utan en.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980493.HTM

Med tanke på antalet prov så låter det som en ganska liten skola. Kanske en lärare eller max två där vid 2008-2009. Med elevunderlag för 25 körprov på ett år kan man inte ens försörja en person.


Kan ju tycka att det borde gå på lärarnivå och inte körskolan i sig oavsett vart gränsen går i statistiken. Att stänga körskolan i sig löser väl ingenting om man nu vill komma åt bristfällig utbildning då läraren/lärarna kan fortsätta sin karriär någon annanstans.
Som jag skrivit ovan kan det ju vara så att en och samma person som är både den som utbildar och som driver skolan. Och de andra trafikskolorna på orten är säkert medveten om vilken skola/person det handlar om. Om inte annat kan det ju bli lite knivigt vid en anställningsintervju då det frågas om tidigare arbetslivserfarenhet.
 
Med tanke på antalet prov så låter det som en ganska liten skola. Kanske en lärare eller max två där vid 2008-2009. Med elevunderlag för 25 körprov på ett år kan man inte ens försörja en person.

Finns kanske en logisk förklaring till det låga antalet prov. Jobbar du rent av i branschen?

"Siffrorna är uppseendeväckande med tanke på att skolan har flera anställda och flera bilar, plus lokalhyror att betala.

Det här är inte ett helt nytt och unikt fenomen, utan något man i branschen stött på tidigare. Och en teori är att trafikskolor som ligger illa till i statistiken bara låter de allra bästa eleverna köra upp i skolans regi. Medan svagare elever får köra upp privat.

Därmed blir statistiken över klarade uppkörningar bättre."


http://hd.se/helsingborg/2012/01/14/fa-elever-i-statistiken/
 
Så länge det är tillåtet att köra upp som privatist tycker jag att körskolorna får vara hur dåliga de vill. Uppskrivningen och uppkörningen är "gesällproven". En dålig körskola brukar genom ryktesvägen få dåligt med elever och tvingas förr eller senare stänga ändå.
 
Finns kanske en logisk förklaring till det låga antalet prov. Jobbar du rent av i branschen?

"Siffrorna är uppseendeväckande med tanke på att skolan har flera anställda och flera bilar, plus lokalhyror att betala.

Det här är inte ett helt nytt och unikt fenomen, utan något man i branschen stött på tidigare. Och en teori är att trafikskolor som ligger illa till i statistiken bara låter de allra bästa eleverna köra upp i skolans regi. Medan svagare elever får köra upp privat.

Därmed blir statistiken över klarade uppkörningar bättre."


http://hd.se/helsingborg/2012/01/14/fa-elever-i-statistiken/
Man kan väl säga att jag har vissa känningar inom branschen. Jag har inte tidigare hört om något som det i artikeln, men därmed är det inte sagt att det inte förekommer. Alltså att Att en elev blir rådd att istället beställa en privat tid om det råder delade åsikter om hur pass klar den eleven är för körprov förekommer såklart, men det är ju en annan sak och inte något som görs i den utsträckning det verkar handla om i det här fallet. Även de 67 prov det handlade om som mest är en ganska låg siffra även om de "flera anställda och flera bilar" som nämns bara handlar om två lärare och två bilar.

Just det som du citerar från artikeln vore ju intressant att veta vart de fått uppgifterna ifrån. För det framgår ju inte. Det är ju lite skillnad i trovärdighet på om uppgifterna kommer från Transportstyrelsen/Trafikverket och om de kommer från något som reportern läst på Flashback eller fått i ett anonymt mail efter att artikeln publicerades. En "anonym källa hos en statlig myndighet" är ju fortfarande bättre än en "slumpvist utvald anonym dåre från nätet".

Och gör de som det antyds i artikeln att de kanske gör så är det ju än mer uppseendeväckande att inte en större andel av deras elever har klarat sig. Om man nu väljer och vrakar bland eleverna och knappt beställer några provtider så borde man väl kunna få fler godkända än bara drygt hälften.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top