körprovet!

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Tja ska ha uppkörning i juni och funderar lite på vad man ska klara av...
vad är det för tester, alltså jag vet garage och bromsprov och allt det där.. men vad gäller, vilka hastigheter ska man bromsa på vilken sträcka.. och vilken radie på garagevändningen, avstånd mellan koner på slalom grejjen?
nån som vet?
/T

myspinnen skrev:
vad är det för tester, alltså jag vet garage och bromsprov och allt det där.. men vad gäller, vilka hastigheter ska man bromsa på vilken sträcka.. och vilken radie på garagevändningen, avstånd mellan koner på slalom grejjen?
nån som vet?
/T

Radien på garagevändningen bestäms genom att hojen först promeneras runt i vändningen och sen lägger man till 20 cm eller så. Kanske lite mer eller mindre. Sen så ska du vända inom det.

Bromsprovet tror jag var i 50, 70 och 90 kmh. (tror jag..jösses..börjar bli senil)
Sträckan där kommer jag inte ihåg men själva bromsprovet var rätt lungt.

Slalombanan är ju bara rolig...har ingen anig om måtten där. Ut och smygmät på nån övningsbana nånstans!! :tummenupp

Lycka Till!!

edit: Nån som hann före med en bra länk! Toppen!

myspinnen skrev:
nån som vet?
/T

Sök lite i forumet så tror jag du ska hitta trådar om det. Annars så går de ju alltid å kolla in vägverkets sida om det, vv.se lr nån körskola. Lycka till i juni! :tummenupp

va in och läste på vägverkets hemsida..
såg att för tung obegränsad så skulle hojjen ha minst 700cc samt minst 35kw..
betyder det att jag inte får köra upp på min r6a då? det låter ju helt otroligt!

så.. om jag ändå väljer att köra upp på r6an så får jag bara köra begränsad effekt typ min r6a? isf skiter ju jag i det.. men är det inte nåt med åldern? jag är ju 21 och så... faan jävla regler. har en polare jag skulle övningsköra med i sthlm också men han får inte bli handledare för att det fattas en månad!

myspinnen skrev:
så.. om jag ändå väljer att köra upp på r6an så får jag bara köra begränsad effekt typ min r6a? isf skiter ju jag i det.. men är det inte nåt med åldern? jag är ju 21 och så... faan jävla regler. har en polare jag skulle övningsköra med i sthlm också men han får inte bli handledare för att det fattas en månad!

det sjuka är att du inte får köra upp med din r6a för begränsat kort heller. då är den för tung.... hojar på över 25 kW men under 700cc hamnar i nån sorts konstig ickeklass som varken är mellanklass eller tung. du får skaffa ett bigborekit o försöka skrämma upp den till 700cc-trakten :hihi

Coola Ola skrev:
det sjuka är att du inte får köra upp med din r6a för begränsat kort heller. då är den för tung.... hojar på över 25 kW men under 700cc hamnar i nån sorts konstig ickeklass som varken är mellanklass eller tung. du får skaffa ett bigborekit o försöka skrämma upp den till 700cc-trakten :hihi

det bruker ju gå o hyra på körskolor om man vill. du kan ju endå övningsköra på din egen.

Snor tråden till en snabb fråga!
Jag har A1B på körkortet.. nu vill jag bli av med 1an :)
Måste jag köra upp inom 2år efter det att jag skrev upp för A1, för att slippa göra ett nytt teoriprov eller kan jag bara göra en uppkörning när som?

:hej

kajlyl skrev:
Snor tråden till en snabb fråga!
Jag har A1B på körkortet.. nu vill jag bli av med 1an :)
Måste jag köra upp inom 2år efter det att jag skrev upp för A1, för att slippa göra ett nytt teoriprov eller kan jag bara göra en uppkörning när som?

:hej
Ett teoriprov "håller" 12 månader, sen får man börja om. Men du verkar ju ha A1 redan, så då får du A automatiskt (eller om du måste söka) efter 2 år utan förseelser. Ingen ny uppkörning alltså, vad jag minns.

Eller :va

Jåke skrev:
Ett teoriprov "håller" 12 månader, sen får man börja om. Men du verkar ju ha A1 redan, så då får du A automatiskt (eller om du måste söka) efter 2 år utan förseelser. Ingen ny uppkörning alltså, vad jag minns.

Eller :va
Njae... Begränsat A blir obegränsat automatiskt, men det ska krävas minst uppkörning från A1 till A :va

kajlyl skrev:
Njae... Begränsat A blir obegränsat automatiskt, men det ska krävas minst uppkörning från A1 till A :va

Om du har A1 alltså lätt mc så måste du både göra om teori och körprov.

/David

Japp, Ny uppkörning för att gå från A1 till A. Inget nytt teoriprov dock. Om man däremot haft A med begränsning i mer än två år och är över 21 så går man automatiskt upp på obegränsad.

vågen skrev:
Japp, Ny uppkörning för att gå från A1 till A. Inget nytt teoriprov dock. Om man däremot haft A med begränsning i mer än två år och är över 21 så går man automatiskt upp på obegränsad.

om du tar A begränsad när du är 18 så får du väll börja köra tung när du är 20 inte 21 eller har jag fel? :va

nomolas skrev:
om du tar A begränsad när du är 18 så får du väll börja köra tung när du är 20 inte 21 eller har jag fel? :va

Det dära har jag oxå kollat upp! och som jag fått veta så ligger det till såhär: Om man tar t ex A1 *som jag håller på med* så behöver man bara göra en ny uppkörning när man blir 18 om mna vill ha A med begränsning och sedan när man är 20 så får man A utan begränsning eftersom att man haft kortet sen man var 16, om det är samma om man tar det när man är 18 däremot vet jag inte...

nomolas skrev:

2 år efter att du kört upp för A, exakt datum alltså. Eller 21 år (om du tex körde upp som 20-åring).

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8