Körprov, säkerhetskontroll, ej centralstöd, vad göra?

bechmeister

Fotograf, Designer, Filmare, Allsysslare
Gick med
13 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Street Triple 675 -2010
Om man skall göra en säkerhetskontroll på sin motorcykel under körprovet och inte har ett centralstöd. Vad gör man då?.. Räcker det med att förklara tex.

För att kolla lagrena i styrkronan så drar man den fram och tillbaka (mot och från) för att känna glapp (reserverar mig för felskrivning ;).

Eller måste man göra proceduren också?
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Sätt den på sidostödet be uppkörningskillen om hjälp att luta upp den på sidostödet och bakhjulet kolla sen fram. Obs detta skall nog inte göras som nybörjare på en stor hoj. Killen på besiktningen kunde inte göra det på min ninja och hade inte centralstöd men jag har själv gjort det med enduros och på uppkörningen gjorde vi så på DR650 som vi körde upp med.

Ev förklara hur du tänker göra och sen fråga om du måste visa med risk för att skiten välter....
 

bechmeister

Fotograf, Designer, Filmare, Allsysslare
Gick med
13 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Street Triple 675 -2010
Sätt den på sidostödet be uppkörningskillen om hjälp att luta upp den på sidostödet och bakhjulet kolla sen fram. Obs detta skall nog inte göras som nybörjare på en stor hoj. Killen på besiktningen kunde inte göra det på min ninja och hade inte centralstöd men jag har själv gjort det med enduros och på uppkörningen gjorde vi så på DR650 som vi körde upp med.

Ev förklara hur du tänker göra och sen fråga om du måste visa med risk för att skiten välter....

Tanken slog mig att om inte annat så kanske han har en hoj med centralstöd :).
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Sannolikt kommer inte uppkörningssnubben ge dig något moment i säkerhetskontrollen som "kräver" centralstöd.

Sätter en tia på att han ber dig kolla bromsarna och lampor (i så fall glöm för f-n inte skyltbelysningen) :brinnerup
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
Sannolikt kommer inte uppkörningssnubben ge dig något moment i säkerhetskontrollen som "kräver" centralstöd.

Sätter en tia på att han ber dig kolla bromsarna och lampor (i så fall glöm för f-n inte skyltbelysningen) :brinnerup

tror jag med!
men ang det med skyltbelysningen så..
jag å brorsan körde upp med våra 690smc med fixad bakdel, dvs vi hade inte nån skyltbelysning, vilket vi även påpekade, och vi hade med oss en liten ledficklampa som man kunde he dit i nödfall, men han sa bara att det är ju ljust ute så det behövs inte :yoparty
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top