Körning i vinter - vad behövs jag göra?

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Hej,

Köpt en scooter som jag kommer köra fram till snön kommer. Lär vara minus innan dess. Den är vätskekyld. Antar att mer glykol behövs. Är det något mer som inte är vinterförberett eller kan ställa till problem om der blir kallt? Den kommer stå i ett kallgarage.

Tack!

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk

Vajrar kan frysa, går att "smörja" med ren glykol då och då så håller det undan problemet.
Värmehandtag är en bra idé förutsatt att laddningen tål det.
Friktionsdäck Heidenau funkar rätt bra.
Byt kylvätska.
Byt motorolja till rätt viskositetsklass för kyla.
Räkna med att den kommer oxidera. Går att skydda en del med olja men vinterkörning tar hårt på finishen.

Glykolen kollar du med mätinstrument de kan vara rätt mängd redan nu. De går oftast låna glykolprovare på närmsta mack. Om dy byter kylvätska så häll i 50/50% ren glykol och vatten. Om du är feg så köp dubbade däck.

Hoppas den inte är kinesisk, så fall är alla åtgärder meningslösa, jag menar det verkligen. Då får du köra och hålla tummarna bara.

Glykolen kollar du med mätinstrument de kan vara rätt mängd redan nu. De går oftast låna glykolprovare på närmsta mack. Om dy byter kylvätska så häll i 50/50% ren glykol och vatten. Om du är feg så köp dubbade däck.
Har man köpt ett nytt fordon så byts alla vätskor direkt, då vet man vad man har och när de hälldes i.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti