Körning i minusgrader,ombestyckning??

Bula Motard

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Yamaha XT 550-83:a *SÅLD* Yamaha XT 600-91:a*SÅLD* Husaberg 650fe/sm-02:a*SÅLD* Husaberg fs 650-05 *SÅLD* Husaberg fs650 2008
Ni som åker med era supermotarder på isen o dylikt..
Har ni ändrat bestyckningen i förgasaren,tejpat kylaren när ni åker i minusgrader? Behövs det?

Mvh Johnny

Här har du en bra förklaring vad gäller bestyckning!!
http://www.motorcyclecarbs.com/carbs101.pdf

Ja kom fram till C:A 0.07 större högfartsm.. vid -10C och 0.114 större vid -20C beräknat på 1,90 munstycke. Plus att nålen skall upp ett hack och luftskruven skall in ett varv.. DETTA FÖRUTSATT ATT HOJEN GICK 100%:igt VID +14C 0.0m ÖVER HAVET..

Men jag gör det lätt för mig och tänker tejpa igen lufthålen i luftburken tills stiftet blir Oboj!! Lär väl täcka kylarn eftersom jag inte tänkt på om jag har termostat. :rolleyes: kanske skall checka upp de.. :va

/Ja e Noob så ta inte detta som en regel..... :rolleyes:

Last edited:
Jag har inte gjort nånting åt den sen sommaren, det enda jag märkt är att den slutat smälla vid gasavdrag nu när det är - grader så det var ju bra.

Men vad tyder det på? Att den "var" felbestyckad? gick för fett?

Boris skrev:
Jag har inte gjort nånting åt den sen sommaren, det enda jag märkt är att den slutat smälla vid gasavdrag nu när det är - grader så det var ju bra.

Hellre lite för fett än för snålt. Snålt kan bli dyrt medans fett låter lite Ball
:hihi (om man inte ligger bakom) :brinnerup

Boris skrev:

Undrar detsamma :corn

Boris skrev:

Precis! Samma här :) Min beter sig likadant... Men märker ingen skillnad på gången.. Bor ju i Småland, det blir ju oftast inte så jätte kallt här,ligger runt -6 grader nu..
Aja får gasa imorrn o hoppas d fungerar! :D

eppe skrev:
Ska ni ut imorrn me? Nä ja e inte avis :huvet

Japp Jeppe!
Ca 10.00 uppe vid isen!! :yoparty

Här är det bara min surhonda som behöver ombestyckas. Å inte blir det bra då heller.

Standard funkar bra om det inte är råkallt med andra ord.

Boris skrev:

Avgasamällar beror på en för klen bränsleblandning. Avsaknad av avgassmällar vid en lägre temperatur betyder att blandingen är så klen att den inte längre kan antändas alls. På tomgång och lågfart gör det inte så mycket, men däremot är det livsviktigt för motorn på full gas.

Huvudmunstycket bör fettas upp en storlek för var åttonde grads sänkning. Från +16C till -8C bör du således fetta upp från t.ex. 150 till 157.5 (om det är Mikuni-munstycken). Men trots alla kalkyleringar är det Dynobänken som rular...

andersbrink skrev:
Avgasamällar beror på en för klen bränsleblandning. Avsaknad av avgassmällar vid en lägre temperatur betyder att blandingen är så klen att den inte längre kan antändas alls. På tomgång och lågfart gör det inte så mycket, men däremot är det livsviktigt för motorn på full gas.

Huvudmunstycket bör fettas upp en storlek för var åttonde grads sänkning. Från +16C till -8C bör du således fetta upp från t.ex. 150 till 157.5 (om det är Mikuni-munstycken). Men trots alla kalkyleringar är det Dynobänken som rular...
Varför smäller min honda där jag gått från 160 till 172 och från 42 till 45? Den smäller inte på sommaren. Är det det där sista jäkla munstycket som man enligt manualen inte ska behöva byta? Vet inte ens om det finns munstycken att byta till...

Är det bara för tunn blandning som gör avgassmällar? Hur märker man en för fet blandning?

Olof Eriksson skrev:
Varför smäller min honda där jag gått från 160 till 172 och från 42 till 45? Den smäller inte på sommaren. Är det det där sista jäkla munstycket som man enligt manualen inte ska behöva byta? Vet inte ens om det finns munstycken att byta till...

Är det bara för tunn blandning som gör avgassmällar? Hur märker man en för fet blandning?

Kollar stift eller kör CO-instrument.... Jag har dock fått för mig att den går för fett när det smäller på gas-släpp och mycket riktigt så gick min fett. Nu när det är kallt så verkar den gå hyffsat.

andersbrink skrev:

Då ser det ju ut att denna TABELL stämmer.

Ja kom ju fram till c:a 0.07 vid 24gragers minskning villsäja högfart 190>>197.

Den stämmde också åt andra hållet med höjdparameter.
EM Motard i Alpe d' huez 2004 2000m/öh +28C gick endel ner 8-10steg/0.2-0.25 pga tunn luft. vilket ser ut att stämma mot tabellen.

Last edited:
Hmm verkade som att hojen frös i förgasaren idag..:(
gick bara på tomgång typ, sedan efter att ha knackat på förgasaren o låtit den få lite värme av motorn så gick den igen..Nu till min fråga, kan man ha K-sprit i hojen? eller hur skadligt kan det vara ??

Mvh Johnny

andersbrink skrev:
Vanlig handelsbensin innehåller redan 5% etanol, dvs K-sprit.

Tyvärr räcker inte det när förgasaren är som en isklump efter lite lek i 30cm snö. En skvätt extra gör nog ingen skada, men oftast brukar 4-t hojarna klara sig bättre än 2-t när det gäller snöproblem.

rejser skrev:
Tyvärr räcker inte det när förgasaren är som en isklump efter lite lek i 30cm snö. En skvätt extra gör nog ingen skada, men oftast brukar 4-t hojarna klara sig bättre än 2-t när det gäller snöproblem.

Får väl ta o testa med en skvätt K-sprit i tanken till nästa helg.. :)
Och hoppas att det fungerar bättre.. :tummenupp

Bula Motard skrev:
Får väl ta o testa med en skvätt K-sprit i tanken till nästa helg.. :)
Och hoppas att det fungerar bättre.. :tummenupp

Elaggregat och varmluftspicka :tummenupp
Btw så körde jag i ca -16 idag på en låååång bana gjord för isbilarna=jääävligt kallt om händer/fötter. Hoppas på -5 nästa helg och sol och att jag har hunnit renoverat motorn tills dess :(

Dee_cati skrev:
Elaggregat och varmluftspicka :tummenupp
Btw så körde jag i ca -16 idag på en låååång bana gjord för isbilarna=jääävligt kallt om händer/fötter. Hoppas på -5 nästa helg och sol och att jag har hunnit renoverat motorn tills dess :(

Vi har kört i -10 grader idag.. Kallt som faan det oxå ;)
Så jag förstår om du var frusen!! hehe
Lycka till med motorn! :tummenupp

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman