Kör på bara - ta en toy
Jag är inne på min andra MC-vinter. Jag har ca 25 min per väg till jobbet.
Goda råd finns i posterna härovanför.
Som sagt, är du rädd om hojen/ny hoj - undvik körning eller tvätta tok-ofta.
ed hojen jag ser på bilden skulle jag köra de dagar när det har varit långvarigt torrt väder. Pass upp på damm/grus !
Tips Nr 1 Köp en skrothoj och sätt på riktiga bildubbade endurodäck. Kör hoj som om du kör bil på vinterväglag.
- Undvik vägrenen, där finns en riktigt snorhalkig lera (av damm från bilarnas dubbdäck mot asfalten blandat med regn).
- Jag kör offroad med Metzeler Tourance vid plusgrader, vid minus har jag en urgammal offroad med (nya) Cheng Shin bildubbade endurodäck.
- Det är halkigt både här och där ! Tvära svängar tas utan lägg (i upprätt körposition). Var hela tiden beredd, för du vill se ut som Tony Rickardsson när det släpper och inte som en som tappat kontrollen...
- Se upp för frosthalka även vid 3-4 plusgrader, det fryser på vägen om det är klar himmel.
- Tumvantar räcker, förstärk med tunna fingervantar vid temp lägre än minus 10 grader. Byxor, förstärk med regnbrallor utanpå.
- 3 liters plastpåsar i fickan. Bra att ha om nåt på hojen fryser ihop när den står ute. Fyll med varmvatten och tina...
- Sopning brukar ske under maj månad.
Observera Vintervägbana och dubbdäck = hur kul som helst
Lycka till!