Körning i februari?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tjenixen bor i sthlm och fick kortet i början av september han alltså bara köra i lite drygt två månader. Eftersom vi har så dåligt vinter här i sthlm har jag funderat på att börja köra igen till jobbet. Nu är det så att jag inte är något ess på att köra hoj och inte har provat på grusiga vårvägar förrut. Är detta dumdristigt samt är det någon skillnad på att köra nu och i vår? :confused:

//Dafe

Låter lite riskabelt, men å andra sidan kan det ju dröjja rätt länge innan dom sopar upp gruset. Kör, men ta det soft - planera körningen, inga hastiga gaspådrag eller inbromsningar.

Det är väl bara att köra :-) Gruset har du ju redan tänkt på. Tänk också på att du troligtvis aldrig kommer upp i arbetstemperatur på däcken = ta det försiktigt när det svänger. Din hoj mår inte särskilt bra av saltet heller, spola av den med KALLT vatten efter varje tur. Värmehandtag är ingen dum idé på vintern heller, kalla händer funkar inget vidare...

Det är väl bara att köra :-) Gruset har du ju redan tänkt på. Tänk också på att du troligtvis aldrig kommer upp i arbetstemperatur på däcken = ta det försiktigt när det svänger. Din hoj mår inte särskilt bra av saltet heller, spola av den med KALLT vatten efter varje tur. Värmehandtag är ingen dum idé på vintern heller, kalla händer funkar inget vidare...

Aldrig tänkt på saltet försvinner det först när de sopar det finns ju ingen snö eller is hos mig?

är det längtan efter att köra hoj som gnagar så råder jag dig att vänta..

även om du känner dig redo för att kriga i trafiken betyder det inte att trafiken är redo för dig; bilister är inte vana vid motorcyklar vid den här tiden på året och är således vårdslösare när det gäller uppmärksamhet för tvåhjulingar.. lägg sedan till dålig sikt, slask, regnvåt asfalt som blir såphal, temperaturskiftningar, grus, ringrostighet, salt osv..

ponera att du kör omkull och skrotar hojen eller dig själv för resten av året och fråga dig sedan om det är värt risken..

har du väntat två månader kan du vänta två till..

Tips i sammanhanget är att vara mycket försiktigare med frambromsen när du kör på (potentiellt) grusunderlag. Kör du såpass försiktigt att du kan använda bakbromsen till 100% är du ganska rätt ute för februarikörning...
(Tao säger att Mästaren får bryta mot reglerna - men du vet bäst själv när du blivit duktig nog att på ett säkert sätt ignorera tumregler).

Saltet försvinner när det regnat några dagar utan att fordonshatarna på vägverket haft på mer... ;-)

Aldrig tänkt på saltet försvinner det först när de sopar det finns ju ingen snö eller is hos mig?

Problemet är att Vägverket gärna saltar i förebyggande syfte om det finns risk för frosthalka. Jag väntar helst tills det har varit minst en vecka med ständiga plusgrader samt helst ett ordentligt regnväder innan jag tar ut ögonstenen :rolleyes:

Saltet är inte bara elakt mot hojen utan ganska halt också.
En torr men kall vägbana med salthinna är ganska mycket halare än en varm utan.

Jag åker iofs hoj till jobbet året runt men så här års är det scooter med vinterdäck som gäller.

Man får också tänka på att på morgonen kanske det är fint och varmt när solen är uppe men sedan framåt eftermiddagen när solen börjar gå ner så kanske det hunnit bli minusgrader och snön börjar falla när man ska hem :gnissla

Det är bara köra och använda huvudet. Jag tog en tur utan för Norrköping för 3v sedan. Det var:tummenupp. På med långfillingar och börna iväg...

Kör på bara - ta en toy

Jag är inne på min andra MC-vinter. Jag har ca 25 min per väg till jobbet.

Goda råd finns i posterna härovanför.

Som sagt, är du rädd om hojen/ny hoj - undvik körning eller tvätta tok-ofta.

ed hojen jag ser på bilden skulle jag köra de dagar när det har varit långvarigt torrt väder. Pass upp på damm/grus !

Tips Nr 1 Köp en skrothoj och sätt på riktiga bildubbade endurodäck. Kör hoj som om du kör bil på vinterväglag.

- Undvik vägrenen, där finns en riktigt snorhalkig lera (av damm från bilarnas dubbdäck mot asfalten blandat med regn).

- Jag kör offroad med Metzeler Tourance vid plusgrader, vid minus har jag en urgammal offroad med (nya) Cheng Shin bildubbade endurodäck.

- Det är halkigt både här och där ! Tvära svängar tas utan lägg (i upprätt körposition). Var hela tiden beredd, för du vill se ut som Tony Rickardsson när det släpper och inte som en som tappat kontrollen...

- Se upp för frosthalka även vid 3-4 plusgrader, det fryser på vägen om det är klar himmel.

- Tumvantar räcker, förstärk med tunna fingervantar vid temp lägre än minus 10 grader. Byxor, förstärk med regnbrallor utanpå.

- 3 liters plastpåsar i fickan. Bra att ha om nåt på hojen fryser ihop när den står ute. Fyll med varmvatten och tina...

- Sopning brukar ske under maj månad.

Observera Vintervägbana och dubbdäck = hur kul som helst :yoparty

Lycka till!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...