Körning av E-reggade hojar

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
xr600 såld , xr650r
jag skall uppgradera mitt hoj kort och kollar lite på hojar skall helst vara en hoj man kan köra mycket grus skog och asfalt med. Och då har det endast dykt upp en model i min ekonomi och det är honda xr 400/600. Eftersom vad jag har förståt bara går att enduro regga dom så undrar jag vart man får köra Utan att bli livrädd att bli tagen?
Vart kör ni som har E-reggade hojar?
Hur ligger service på en honda xr 600 ?
Och är det mycket dyrare att E-regga än lv-regga?

/Blommen

Last edited:
Blommen skrev:
2259984 jag skall uppgradera mitt hoj kort och kollar lite på hojar skall helst vara en hoj man kan köra mycket grus skog och asfalt med. Och då har det endast dykt upp en model i min ekonomi och det är honda xr 400/600. Eftersom vad jag har förståt bara går att enduro regga dom så undrar jag vart man får köra Utan att bli livrädd att bli tagen?
Vart kör ni som har E-reggade hojar?
Hur ligger service på en honda xr 600 ?
Och är det mycket dyrare att E-regga än lv-regga?

/Blommen

Jag blev stoppad i en poliskontroll med min Husqvarna 610 som är e-reggad,
dom kollade upp hojen i datan eftersom jag hade gammal skattelapp på.
Blev lite förvånad när han sa att allt var som de skulle, förutom att ja hade
gammal skattelapp. Jag kunde glatt åka vidare :banana
(Kan tillägga att jag har lv-reggat den nu...)

Cable guy skrev:
2261335 Jag blev stoppad i en poliskontroll med min Husqvarna 610 som är e-reggad,
dom kollade upp hojen i datan eftersom jag hade gammal skattelapp på.
Blev lite förvånad när han sa att allt var som de skulle, förutom att ja hade
gammal skattelapp. Jag kunde glatt åka vidare :banana
(Kan tillägga att jag har lv-reggat den nu...)
Som sagt här tidigare, inte många poliser som känner till E regg. Konstigt nog. :3freak

En kompis skulle regga sin xr600 som nu bara är e-reggad. Men det gick inte för honda släpper inte de papprena som behövs. Hade med ljudnivåerna och effekten att göra. Så det är numera helt omöjligt att regga en xr600.

Zebulonm skrev:
2261522 En kompis skulle regga sin xr600 som nu bara är e-reggad. Men det gick inte för honda släpper inte de papprena som behövs. Hade med ljudnivåerna och effekten att göra. Så det är numera helt omöjligt att regga en xr600.

okej , tack för svaren!
:tummenupp

Asså... vad är det för mening att köra e-reg om man ändå har skylt osv? Då kan man väl lika gärna köra lv-reg? För jag menar om man ändå har skaffat sig en hoj, kort, skyddsutrustning för X antal tusen kronor så är väl den ekonomiska biten skitsamma? För jag antar att det blir lite billigare att köra med e-reg? Dock så behöver man inte ha alla lampor, reflexer mm, det är den enda fördelen jag kan komma på...

Samt om du är ute och kör så sker det en olycka typ lite på kvällen eller vid nån tid på dygnet när banan inte har öppet, i ett sådant fall är det ju uppenbart att du var ute och körde och att du inte följde reglerna som säger att du endast får köra på allmän väg i samband med träning/tävling... DÅ bryter du mot reglerna/lagen..undra vad herr försäkringsbolaget skulle säga om det ;). De kommer att använda det som ett argument att INTE betala skador osv, vilket de gör "juridiskt sett" helt rätt, vilket skulle innebära att du inte får någon e.v. ersättning...

Mitt tips är att tänka till en gång extra innan du fattar ett beslut ifall jag nog mot all förmodan skulle ha rätt :banana

Last edited:
E-licens och klubbmedlemskap (1200+ 3-500) tillkommer för körning med e-reggad hoj.
Försäkringen varierar rätt bra beroende på hojmodell. Svårt att få det till att e-reg är billigare.

Idag har man det om man inte kan lv-regga sin hoj. Eller möjligen tävlar seriöst.
/u

Migael skrev:
2267887 Asså... vad är det för mening att köra e-reg om man ändå har skylt osv? Då kan man väl lika gärna köra lv-reg? För jag menar om man ändå har skaffat sig en hoj, kort, skyddsutrustning för X antal tusen kronor så är väl den ekonomiska biten skitsamma? För jag antar att det blir lite billigare att köra med e-reg? Dock så behöver man inte ha alla lampor, reflexer mm, det är den enda fördelen jag kan komma på...

Samt om du är ute och kör så sker det en olycka typ lite på kvällen eller vid nån tid på dygnet när banan inte har öppet, i ett sådant fall är det ju uppenbart att du var ute och körde och att du inte följde reglerna som säger att du endast får köra på allmän väg i samband med träning/tävling... DÅ bryter du mot reglerna/lagen..undra vad herr försäkringsbolaget skulle säga om det ;). De kommer att använda det som ett argument att INTE betala skador osv, vilket de gör "juridiskt sett" helt rätt, vilket skulle innebära att du inte får någon e.v. ersättning...

Mitt tips är att tänka till en gång extra innan du fattar ett beslut ifall jag nog mot all förmodan skulle ha rätt :banana
E reggade hojar har krav på positionsljus, hel och halv samt bromsljus och tuta. :fakta
Visten? Jo hojen kanske inte går att LV regga?
Vad gäller försäkringsbolaget så är det samma försäkringsvilkor för både E och LV regg nuförtiden, exakt samma premie dessutom. Du får vad du betalar för alltså gäller försäkringen Alltid. Har kollat upp detta med mitt försäkringsbolag.

philsson skrev:
2271556 E reggade hojar har krav på positionsljus, hel och halv samt bromsljus och tuta. :fakta
Visten? Jo hojen kanske inte går att LV regga?
Vad gäller försäkringsbolaget så är det samma försäkringsvilkor för både E och LV regg nuförtiden, exakt samma premie dessutom. Du får vad du betalar för alltså gäller försäkringen Alltid. Har kollat upp detta med mitt försäkringsbolag.
Varför då skaffa en hoj som inte går att lv-regga om man ändå ska köra gata :tungan?

Skämt å sido... ok :gnissla

nån som vet helt säkert att det går att regga en honda xr 600 från e-raggad till lv-reggad?

/Blom

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...