Körning 50cc???

Morrre

- - -
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125, 39cc mini-Motard
Testa bana?

Hejsan! Undrar om det finns någon bana där man hade kunnat testa några varv med motarden... Skulle ju vatt äkligt kul o bara köra några varv på en riktig bana!
Och vet någon om det går några tävlingar eller liknande i 50cc?
Mvh: Morgan
 
Last edited:
Sök igenom forumet efter banåkning (på kartingbanor). Finns ju några ställen där man kör både motard och mopperacing (i Skåne t.ex.). Inga tävlingar i Sverige i motard för så små maskiner, men däremot mopperacing enligt svenskt reglemente. I USA körs en 50cc klass (lite långt att åka dit bara :) )
 
Morrre skrev:
Hejsan! Undrar om det finns någon bana där man hade kunnat testa några varv med motarden... Skulle ju vatt äkligt kul o bara köra några varv på en riktig bana!
Och vet någon om det går några tävlingar eller liknande i 50cc?
Mvh: Morgan

Mig vetligen är det iaf mopperacing på Lockarp i Malmö, gå in på www.mak.nu & kolla! :tummenupp
 
Alla l'nder mer eller mindre har 50cc supermotard racing. I Frankrike tex så har de tom ett nationellt mästerskap som åker samma banor och helger som övriga motardmästerskapet.
I Belgien så åker vi tillsammans med dem också ibland. Träningar körs ofta samtidigt tom. Och de är fan inte långsamma. Ska ta ett ex från förra kvalet jag åkte, har listan här.

Bästa kvaltid. 1,25,162
Min 1,25,544
10´e mc 1,27,888
Bästa 50cc 1,31,944 !!!!!!!
Moppen kvalade 33´e plats av 49 totalt, och bara 5-7 körde 50cc.

De är fruktansvärt snabba i kurvor och gruspartierna samt bromsar nåt helt vansinnigt sent. Man tar dem ut ur kurvorna men det är nästan enda sättet då de bromsar så kopigränslöst sent och håller samma hastighet eller högre än vi kan göra i kurvorna.

I Frankrike när jag var på ett race där kom Derbi med en 18 metare och två fabriksförare. 14 och 15 år gamla. Mekar, kock, fabriksställ och hela rasket. Bytte kolvar efter varje träning och varje race, kval osv. 20 hk!

En våt dröm för alla under 16 + några till...

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 
ypvs skrev:
Alla l'nder mer eller mindre har 50cc supermotard racing. I Frankrike tex så har de tom ett nationellt mästerskap som åker samma banor och helger som övriga motardmästerskapet.
I Belgien så åker vi tillsammans med dem också ibland. Träningar körs ofta samtidigt tom. Och de är fan inte långsamma. Ska ta ett ex från förra kvalet jag åkte, har listan här.

Bästa kvaltid. 1,25,162
Min 1,25,544
10´e mc 1,27,888
Bästa 50cc 1,31,944 !!!!!!!
Moppen kvalade 33´e plats av 49 totalt, och bara 5-7 körde 50cc.

De är fruktansvärt snabba i kurvor och gruspartierna samt bromsar nåt helt vansinnigt sent. Man tar dem ut ur kurvorna men det är nästan enda sättet då de bromsar så kopigränslöst sent och håller samma hastighet eller högre än vi kan göra i kurvorna.

I Frankrike när jag var på ett race där kom Derbi med en 18 metare och två fabriksförare. 14 och 15 år gamla. Mekar, kock, fabriksställ och hela rasket. Bytte kolvar efter varje träning och varje race, kval osv. 20 hk!

En våt dröm för alla under 16 + några till...

Daniel...
www.supermotard-racing.com

Hoho! Fyfan vad coolt! :yoparty
 
Morrre skrev:
Humm på www.mak.nu verkar d inte finnas någon klass för moped eller liknande, den har kanske slutat med de?
Mvh: Morgan

Nä det kan jag aldrig tro. Kolla under MC > Klasser. Där står moped med, fast där finns ingen info. Dom har precis gjort om sidan så där kommer säkert stå lite om det så småning om
 
<<FÖLJ>>
www.mak.nu ->Kalender ->tävlingar (whoila moppe räjset..) det var det dom hade typ...verkar som du får träna med dom stora grabbarna, om du vill...förstås :P
Står inget annat på deras sida iaf :va
 
Okej! Ska åka dit och höra med dem! Jag har alldrig kört på bana eller liknade så vad ska man ha på sig? antar väll att det finns några säkerhets krav osv. på ex. kläder? Har inget direkt mc-ställ eller liknade att köra i :va
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top