Körkortstråden - Körskola, uppkörning, typ av hoj, konbana mm

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag tänkte vi kunde samla bra information om hur det är att ta hojkort här i stan. Allt för att underlätta nya Rossi-framgångar.

Någon får tex. gärna skriva hur processen med körkortportalen och transportstyrelsen fungerar för att man så enkelt som möjligt ansöker om/får lämp, går risk 1/2 mm. Brukar det vara lång kö för uppkörning? Pris är även det väldigt intressant.

Finns det några ytor som är markerade efter teknikbanan man ska grejja på uppkörningen? Är det "bara" körskolor som får vara där?

Idag tror jag att en hoj måste ha minst 600cc och 40kw för att få användas vid uppkörning.

Lycka till med kortet!

PS: Om det önskas kan denna bli en sticky. Kan ju lätt trilla långt bort under djupaste vinterhalvåret.
 
Last edited:
Teorin kan du inte skriva förns i slutet av din utbildning. För att du ska få skriva upp så behöver du ha fått godkänt på både Risk 1:an och Risk 2:an. Risk 2:an sker i slutet av din körkorsutbildning på körskolan(om du nu kör där) och därmed så kan du inte skriva upp förns slutet av det hela. Sen kan du givetvis plugga innan för det så du är väl förberedd, men så funkar det iaf.
 
Teorin kan du inte skriva förns i slutet av din utbildning. För att du ska få skriva upp så behöver du ha fått godkänt på både Risk 1:an och Risk 2:an. Risk 2:an sker i slutet av din körkorsutbildning på körskolan(om du nu kör där) och därmed så kan du inte skriva upp förns slutet av det hela. Sen kan du givetvis plugga innan för det så du är väl förberedd, men så funkar det iaf.

Ja, det stämmer. Det var bättre förr :gnissla

Man kan dock boka teoriprov om man har Risk 2 bokad. Teoriprovet ska då vara efter Risk tvåan.
 
Jag ska ju börja ta mitt körtkort nu framöver. Har första lektionen nästa tisdag, så får kolla på filmerna ett par ggr, och se vad läraren säger sen när man kör, om de är för fort eller ej :)
 
Fördelen idag jämfört med förr...(tycker jag) är att du har ingen tid på lågfartbanan (konbanan) o det gillar jag=)
ska sj ta kk i år....tur man kan köra privat med...
vid fråga om man fick utlösa abs vid inbromsning....ja det fick man om man har rätt inbromsnings teknik....antar att d beror på skola till skola o lärare till lärare....
Lycka till alla som ska ta kortet
 
Last edited:
Fördelen idag jämfört med förr...(tycker jag) är att du har ingen tid på lågfartbanan (konbanan) o det gillar jag=)
ska sj ta kk i år....tur man kan köra privat med...
vid fråga om man fick utlösa abs vid inbromsning....ja det fick man om man har rätt inbromsnings teknik....antar att d beror på skola till skola o lärare till lärare....
Lycka till alla som ska ta kortet

Stämmer delvis! "Smäller" du i bromsarna helt okontrollerat så ABS:en går i så har du inte rätt teknik!

Men på bromstestet vid uppkörning så skiter dom fullständigt i om du bromsar på 10 meter eller 40 meter sålänge du har rätt teknik (Blinken långt fram, rak i ryggen, knippa med benen och klämma bromshantaget som en ketuptub!)
Så helt enkelt ta det lugnt! :) Dom vill se personer med kontroll över situationen!:)
 
Jaha, så var det dags att noja lite för risktvåan. Någon som har gjort den nyligen och kan berätta lite om innehållet? Och framför allt, vad är det för förkunskaper som krävs egentligen? Klarar man sig med ett par körlektioner innan så att man hjälpligt tar sig fram på vägen? Läser man det officiella står det att det ska ske "i slutet av utbildningen", ungefär som att man ska vara kungen i djungeln för att klara av utbildningen... :gnissla
 
Jaha, så var det dags att noja lite för risktvåan. Någon som har gjort den nyligen och kan berätta lite om innehållet? Och framför allt, vad är det för förkunskaper som krävs egentligen? Klarar man sig med ett par körlektioner innan så att man hjälpligt tar sig fram på vägen? Läser man det officiella står det att det ska ske "i slutet av utbildningen", ungefär som att man ska vara kungen i djungeln för att klara av utbildningen... :gnissla

Du kan i ärlighetensnamn vara dålig på att köra..
Men får att få ut mest utav det så bör man vara ganska bra ändå för det är ändå en del utav DIN motorcykel UTBILDNING!

Men annars är det i princip att bara komma dit och se glad ut och visa att man är delaktig och inte sover!

Innehållet: det är risker som sker i verkliga livet dom visar hur folktänker på avstånd och hur motorcyklisten tänker på avstånd och hastigheter..

Det sista ni gör är att köra ett par svängar.. var då uppmärksam för dom kommer lägg ut grejer i vägen för att ni ska bli överraskade och väja.. Då säger dom "såg du igenom kurvan nu" vilket man självklart inte gjorde!
 
Last edited:
Stort tack för info och tips! Det låter ju som du säger som att man ska ha lite kött på benen för att få ut mest av det. Hoppas jag har tillräckligt av den varan då det är dags :P

Jag hade gärna gjort R2:an i slutet av min utbildning, men vad jag förstår så måste man ha godkänt på R1 och R2 innan man får skriva (eller till och med boka?) teoriprovet? Det gör ju att om man vill ha sitt kort snabbt, så vill man också göra sin R2:a så tidigt som möjligt. Det känns ju mindre roligt att vara i princip klar för uppkörning och köra sin R2:a då, bara för att sedan behöva vänta på att få skriva teorin menar jag...
 
Stort tack för info och tips! Det låter ju som du säger som att man ska ha lite kött på benen för att få ut mest av det. Hoppas jag har tillräckligt av den varan då det är dags :P

Jag hade gärna gjort R2:an i slutet av min utbildning, men vad jag förstår så måste man ha godkänt på R1 och R2 innan man får skriva (eller till och med boka?) teoriprovet? Det gör ju att om man vill ha sitt kort snabbt, så vill man också göra sin R2:a så tidigt som möjligt. Det känns ju mindre roligt att vara i princip klar för uppkörning och köra sin R2:a då, bara för att sedan behöva vänta på att få skriva teorin menar jag...

Aa men ta det bara lugnt man kör några varv, testar och bromsa lite vanliga grejer absolut inget avancerat överhuvudtaget..
Man måste ha godkänt R1 och R2 innan man får skriva men man kan boka innan dess. Jag kan säga att det är skönt att ha det avklarat så snabbt som möjligt.. Jag hade tur och gjorde r2 dagen innan teori och en vecka innan uppkörning annars kan väntetiderna vara enorma om man ska köra här i Göteborg.

Lycka till på teorin sen! Du har 13 minuter med 60/65 rätt att slå (min tid) :) Ta det på första försöket.. Hela körkortet är enkelt att ta om man bara chillar och visar säkerhet att man tar ansvar i situationer.
 
Aa men ta det bara lugnt man kör några varv, testar och bromsa lite vanliga grejer absolut inget avancerat överhuvudtaget..
Man måste ha godkänt R1 och R2 innan man får skriva men man kan boka innan dess. Jag kan säga att det är skönt att ha det avklarat så snabbt som möjligt.. Jag hade tur och gjorde r2 dagen innan teori och en vecka innan uppkörning annars kan väntetiderna vara enorma om man ska köra här i Göteborg.

Lycka till på teorin sen! Du har 13 minuter med 60/65 rätt att slå (min tid) :) Ta det på första försöket.. Hela körkortet är enkelt att ta om man bara chillar och visar säkerhet att man tar ansvar i situationer.

13 minuter? Det var inte illa. Hade du bråttom hem till frugan?? :D Jag ska göra mitt bästa för att bräcka dig!
 
Hupphupp!

Vad är egentligen gränsen för godkänt på teoriprovet? Jag kör nåt distanstest jag köpt på körskolan som skall vara samma frågor som STR har i sin databas. Jag premiärskrev det nyss och fick 54 rätt vilket jag lyckligt trodde var 2 poäng över godkänt. Men när jag läste lite längre ner stod det att provet nästan skulle varit godkänt om det varit ett riktigt prov... :va
 
Om du känner att högfartsdelen "funkar" är r2 inga probs utan snarast asball. Om du inte törs / kan / tycker högfartsdelen är asläskig, så hade jag väntat med R2
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top