Körkortstillstånd? vad ska det vara bra till?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tänkte att jag äntligen skulle slita tummen ur röven och beställa uppskrivning för tungt KK(för jag måste skriva upp igen va?). Frågan är om jag måste söka körkortstillstånd för att få skriva/köra upp..

Jag har redan A1 B KK.

Plåtniklas skrev:
2256963 Om dom inte ändrat väldans mycket sedan 'min' tid så är det väl bara en uppkörning som krävs?
Inte omöjligt, hade ju varit kanon om det var så. Jag har dock fått för mig att en uppskrivning bra gäller i nått år och det var ett tag sen jag tog mitt A1. Någon som vet?

A1 till A beg. eller obeg. räcker inte med ny uppskrivning.

hur längesen tog du A1?
ett körkortstillstånd gäller i 4 år.

en uppskrivning gäller i 1 år.

Har man A1 så behöver man inte ens göra någon ny uppskrivning, så vitt jag vet räcker uppskrivningen man gjorde för A1 livet ut.

Oddjob skrev:
2256973 A1 till A beg. eller obeg. räcker inte med ny uppskrivning.

hur längesen tog du A1?
ett körkortstillstånd gäller i 4 år.

en uppskrivning gäller i 1 år.
Fan också.. var över 4år sen!
Men det krävs alltså ett nytt körkortstillstånd även fast jag redan har A1 B?

OT: någon som vet om det finns nått smart sätt att strypa en R6, GSX-R 600, så att man kan slå på av strypningen, nån elektronisk strypning?
Har över 4års trafikvana med MC/Bil och kört 2-3sesonger på bana med mc så jag annser att jag kan hantera en 100hk+ på gata bättre än de flesta 21åringar med färsk lapp även om jag bara är 20 nu...

Tjet skrev:
2256980 Har man A1 så behöver man inte ens göra någon ny uppskrivning, så vitt jag vet räcker uppskrivningen man gjorde för A1 livet ut.
Det hade vart grymmt! någon som vet med all säkerhet? har inte hittat någon info på www.vv.se och de lär inte svara i telefonen idag.

kajlyl skrev:
2256982

Det hade vart grymmt! någon som vet med all säkerhet? har inte hittat någon info på www.vv.se och de lär inte svara i telefonen idag.
Jag är säker då jag sitter i samma sits som dig, förnya lämpet tar 3-5 veckor bara så du vet.

Solid snake skrev:
2257002 Jag är säker då jag sitter i samma sits som dig, förnya lämpet tar 3-5 veckor bara så du vet.
Så jag måste förnya lämpet(inkl syntest?) innan jag kan beställa uppskrivning(som jag också måste göra om?)?

När jag sökte körkortstillstånd sökte jag bara för A1 och B inte A.
Sen tog jag ändå A kortet utan att behöva skaffa något nytt tillstånd eller göra något annat. Dock så var det väldigt kort tidsintervall mellan uppkörningarna.

Alltså antar jag att du bara behöver boka uppkörning och inte göra något mer.

kajlyl skrev:
2257042 Så jag måste förnya lämpet(inkl syntest?) innan jag kan beställa uppskrivning(som jag också måste göra om?)?

Du ska bara göra en uppkörning om du nu inte tog A1 för jETTelEngEsen.

Om man har A begränsad så räcker det väl med att ha haft kortet i två år? :va Sedan ska väl kortet gälla som A-kort?

Rash skrev:
2257089 Om man har A begränsad så räcker det väl med att ha haft kortet i två år? :va Sedan ska väl kortet gälla som A-kort?
Sant, men han har inte A-begränsad, han har bara kört på bana.
eller så uppfattade jag det fel, det du säger stämmer iallafall.

kajlyl skrev:
2257042 Så jag måste förnya lämpet(inkl syntest?) innan jag kan beställa uppskrivning(som jag också måste göra om?)?
Förnya körkortstillståndet måste du göra, dvs göra syntestet och det skitet, skriva upp behöver du inte göra.

Tog kort på lätt MC -92 och på bil -94.
Teorin behövdes inte nu när jag skulle fixa tungt kort.
Endast uppkörning.
Körkortstillstånd behövdes för behörighet A

Last edited:
-= David =- skrev:
2257368 Tog kort på lätt MC -92 och på bil -94.
Teorin behövdes inte nu när jag skulle fixa tungt kort.
Endast uppkörning.
Körkortstillstånd behövdes för behörighet A

Beror ju endast pga körkortstillståndet gått ut. Har sökt till B, A1, A beg och behövde egentligen bara söka första gången (B vid 16). Dessa klasser ligger nämligen i samma grupp tillsammans med BE (lillebrorsan ansökte om kktillstånd till BE men de ringde å sa att han ju redan hade det).

kajlyl skrev:
2257850 Åfan, jaja det var ju inte så farligt, trodde absolut jag skulle få skriva upp igen.

Tack alla..
Beställde lämpa på mc till tjejjen , jag hade det efter fyra dagar :yoparty
Behöver ju inte betala innan man får det, som det va förut.
Och som alla säger så är det lämpa och uppkörning som gäller.
:tummenupp
Men då gick jag in med ansökan, skickade den inte.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT