Körkortstillstånd - Utredning

Dakota

Ny medlem
Gick med
9 May 2015
Hoj
Ingen
Hej,

Är ny medlem på forumet efter att ha tjuvläst ett tag.
Har precis börjat läsa för A kortet och ansökt om körkortstillstånd vilket jag igår fick reda på måste utredas pga att jag fyllt i två blodtryckssänkade mediciner på hälsodeklarationen.

Har alltså lite högt blodtryck men medicinerar mot det vilket håller det på en ok nivå. Utredningen verkar kunna ta tid, de utredde nu ärenden inkomna i slutet av mars och jag gjorde min ansökan 2 maj. Jag vill ju gärna börja övningsköra så fort som möjligt och utan tillståndet får jag inte heller skriva teorin så det är just nu ganska stopp tyvärr.

Är det någon som har erfarenhet av något sånt här här på forumet? Brukar det bli några problem av en så enkel anledning som ett behandlat :(blodtryck? Har ju B kort och det är ju inga problem.

Dakota

Ring och prata med dem om det, det kan vara så att de vill ha ett läkarutlåtande på att det inte skulle vara något problem.

Du kommer nog att få ditt tillstånd. Läs på teori så du är redo att skriva och boka tid första dan du får tillståndet.

Ska ringa dom så fort dom öppnar i morgon, är sjukt orolig över detta :-/
Dessvärre får jag inte skriva direkt utan måste gå Risktvåan först, vilken kräver lite körning innan som jag inte kan göra utan körkortstillståndet. Moment 22

Last edited:
Du kommer nog att få ditt tillstånd. Läs på teori så du är redo att skriva och boka tid första dan du får tillståndet.

Ska ringa dom så fort dom öppnar i morgon, är sjukt orolig över detta :-/
Dessvärre får Jacky inte skriva direkt utan måste gå Risktvåan först, vilken kräver lite körning innan som jag inte kan göra utan körkortstillståndet. Moment 22

Som du säger Dakota måste du göra RISK 1 & 2 innan du ens får skriva :huvet, och du måste ha tillståndet för att få ta de kurserna, men plugga på så det går snabbt sen :tummenupp

Har du någon polare som kör hoj? Isf bör ni kunna ta er till någon uppställd manöverbana så kan du åtminstone träna på dem och lite grundläggande kontroll av hojen till att börja med. Dessutom kan du plugga teori så du blir bombsäker på den. I övrigt så stämmer jag in i "Ring dem" kören. De är människor de med och vill gärna ha det hela löst så snabbt och enkelt som möjligt.

Har möjlighet att låna en hoj men vet inte om det finns något område som är ok att köra på i närheten (Borlänge)
Har kört en del cross och offroad från 6 till 17 års ålder. Nu i vuxen ålder har jag haft veteranmopeder som hobby, även om det inte är mc körning så har det väl gett lite trafikvana på två hjul.

Teori pluggar jag med iKörkort MC. Ska på Riskettan på Tisdag.

Last edited:
Tjohooo! Tillståndet ordnat! Tack vare en mycket service inriktad tjej på Transportstyrelsen.
Killen i kundtjänst jag kom till först var dock mera envis och ville inte släppa vidare mitt samtal först iom att jag inte hade någon handläggare. Så otroligt glad!

Tjohooo! Tillståndet ordnat! Tack vare en mycket service inriktad tjej på Transportstyrelsen.
Killen i kundtjänst jag kom till först var dock mera envis och ville inte släppa vidare mitt samtal först iom att jag inte hade någon handläggare. Så otroligt glad!

Grejt! :D :tummenupp

Jag har en fråga: gick du på den medicinen när du tog B-körkort?
Om du inte gjorde det kan du eventuellt räkna med att behöva krångla med läkarintyg för att få behålla det.

Nej blodtrycket har kommit för ett par år sedan. Nja, tjejen var ganska odramatisk med det hela.
Var bara rutin direkt man fyllt i något på medicinraden.

De är bättre att vara oärlig, jag fyllde i att jag åt adhd medicin när jag tog mitt mc kort skulle aldrig gjort det.
Har varit riktigt jobbigt att skicka in speciella läkarintyg varje år. Har inga problem i trafiken
snarare tvärt om. Har lyckats frisk förklarat mig nu så jag slipper skicka in intyg.

Får man inte köra med högt blodtryck?
Hur ska det då gå för alla sveriges överviktiga medelålders jobbasatanätabäjkån supahelvetetgubbar då?

oj kul det gick snabbt
jag ansökte samtidigt med en kompis och hon hade fått det inom 3v sjäv fick jag ringa fråga vad som hänt ett tag senare och konstaterade jag va på utredning då jag klickat ärligt. fick vänta ett bra tag o då ville de ha ett läkarutlåtande vilket dröjde till november innan det va klart och jag sökte slutet januari :huvet
nåja det gick bra till slut :)

Hur ska det då gå för alla sveriges överviktiga medelålders jobbasatanätabäjkån supahelvetetgubbar då?

Det är nog snarare medicinerna som kan ställa till det.

Och precis som Chrille34 skriver så kan det ge följden att man måste skicka in intyg även för att få behålla B-körkortet.

Va fan! Känner du mig? Överviktig veteran på veteranhoj! Inte vet jag, men blodtrycket är säkert åt helvete. Kolesterolet och allt annan också föresten! :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT