Körkortstillstånd, lagändring

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Hoj
Desmo
Hej!

Har länge gått i tankarna om att skaffa hoj, och nu har en jag verkligen tycker om dykt upp. Dessvärre är jag bara 22 bast, och hojen är tung.

Jag förstår att det kan bli tajt att ta kortet iår, varpå jag inte kommer kunna skaffa körkortet för tung förrän jag är 24 år gammal. Jag kommer dock mest köra med min far, så ett körkortstillstånd hade jag klarat mig med.

Om körkortstillståndet för tung motorcykel utfärdas iår, dvs innan 19 januari 2013, kommer detta isf vara i 5 år?

Är otroligt tacksam för svar!

//Johan

Ja får du körkortstillstånd så räcker det i 5 år.

Tänk bara på att om du övningskör så måste din fassa vara godkänd handledare. Jag vet inte vad det är som gäller för mc, tror inte man måste gå handledarkurs som för bilkort, men kan vara så att man måste skicka in en ansökan....

Kolla de :tummenupp

Ja får du körkortstillstånd så räcker det i 5 år.

Tänk bara på att om du övningskör så måste din fassa vara godkänd handledare. Jag vet inte vad det är som gäller för mc, tror inte man måste gå handledarkurs som för bilkort, men kan vara så att man måste skicka in en ansökan....

Kolla de :tummenupp

Helt rätt behöver inte gå någon kurs men måste vara godkänd
handledare av transportstyrelsen. gå in på körkortsportalen.se
där du kan ansöka, kostar 175:- tror jag det var.

Ta en intesivkurs så finns en möjlighet att du klarar det, men det får vara jävligt snabbt isf. Problemet är ju inte själva teorin eller att bli tillräckligt bra på att köra för att klara uppkörningen, det är att det är rätt långa väntetider på uppkörningarna nu pga alla som försöker hinna med att ta kortet innan reglerna ändras.

Nu när vi snackar om detta med regeländringar. Jag som redan har ett A1 kort (fyller 18 i januari och tänkte ta nästa steg så fort som möjligt) kommer jag att få det nya systemet? eller kommer jag vara kvar i det gamla iom att jag redan har ett körkort? Skulle ju vara lite surt att ha två uppkörningar kvar :):smasha

Nu när vi snackar om detta med regeländringar. Jag som redan har ett A1 kort (fyller 18 i januari och tänkte ta nästa steg så fort som möjligt) kommer jag att få det nya systemet? eller kommer jag vara kvar i det gamla iom att jag redan har ett körkort? Skulle ju vara lite surt att ha två uppkörningar kvar :):smasha

Allt beror väl på när du fyller år men jag har för mig att du måste köra upp för tung begränsad?
Kanske bara jag dom fått det om bakfoten. I vilket fall som helst: är det så att du måste köra upp igen men gör det innan 19 januari(??) så har du de gamla reglerna:)

Allt beror väl på när du fyller år men jag har för mig att du måste köra upp för tung begränsad?
Kanske bara jag dom fått det om bakfoten. I vilket fall som helst: är det så att du måste köra upp igen men gör det innan 19 januari(??) så har du de gamla reglerna:)
Tung begränsad vet jag att jag måste köra upp för, men frågan är om jag kommer att hamna i det gamla systemet där man inte behöver köra upp för obegränsad eller inte :) jag fyller år 4e januari men det kvittar då jag ändå inte kommer kunna köra upp så tidigt :)

Du kommer att få köra efter de nya reglerna för det kan nog vara svårt att hitta en tid för uppköring då det är en halvmeter snö ute!

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup