Körkortsteori, perfekt spårval?

Alltså nu får man väl anta att det inte redan finns fordon i körfältet, ligger det en stor lastbil med ena hjulparet på mittlinjen i motsatt körbana så går man ju naturligtvis inte ut mot varken gröna eller röda linjen. Är synfältet tomt förstår jag inte varför man avsiktligt skulle ge sig själv sämre sikt och framförhållning
För all del, kör på det sätt som du känner är säkrast
 
Alltså nu får man väl anta att det inte redan finns fordon i körfältet, ligger det en stor lastbil med ena hjulparet på mittlinjen i motsatt körbana så går man ju naturligtvis inte ut mot varken gröna eller röda linjen. Är synfältet tomt förstår jag inte varför man avsiktligt skulle ge sig själv sämre sikt och framförhållning
Och vad gör en oerfaren förare som kommer till en kurva där synfältet är begränsat men initialt tomt och när föraren placerat sig dyker en lastbil upp enligt din beskrivning. Vad är oddsen att den nya föraren får panik och fixerar på lastbilen kontra hittar en lösning? Jag är av uppfattningen att det är allt för stor sannolikhet att föraren dekorerar grillen på mötande fordon.
 
Och vad gör en oerfaren förare som kommer till en kurva där synfältet är begränsat men initialt tomt och när föraren placerat sig dyker en lastbil upp enligt din beskrivning. Vad är oddsen att den nya föraren får panik och fixerar på lastbilen kontra hittar en lösning? Jag är av uppfattningen att det är allt för stor sannolikhet att föraren dekorerar grillen på mötande fordon.

Om de målfixerar på en lastbil som dyker upp hundra meter framför så bör man inte befinna sig i trafiken alls, utan träna på avspärrat område. Och ser ändå inte nackdelen av att se lastbilen tidigare, oavsett linje och kurva/raksträcka kör man ju in i grillen då.

Förklara gärna hur du menar att upptäcka mötande trafik tidigare leder till målfixering, det enda jag kan tänka mig är att ni menar man ska ha så dålig sikt att mötande hinner passera innan föraren hinner målfixera? Men är säkert inte så ni menar?
 
Om de målfixerar på en lastbil som dyker upp hundra meter framför så bör man inte befinna sig i trafiken alls, utan träna på avspärrat område. Och ser ändå inte nackdelen av att se lastbilen tidigare, oavsett linje och kurva/raksträcka kör man ju in i grillen då.

Förklara gärna hur du menar att upptäcka mötande trafik tidigare leder till målfixering, det enda jag kan tänka mig är att ni menar man ska ha så dålig sikt att mötande hinner passera innan föraren hinner målfixera? Men är säkert inte så ni menar?
I dolda kurvor så kan man redan vara inne i kurvan innan man ser mötande trafik, och då har man ett par sekunder på sig att reagera.
 
I dolda kurvor så kan man redan vara inne i kurvan innan man ser mötande trafik, och då har man ett par sekunder på sig att reagera.

I kurvan på bilden ser du ju genom hela kurvan långt innan du kommit fram till den om du tar ut svängen.

I skarpare mer skymda kurvor kan man ju resonera annorlunda, men även i en 180 graders sväng ser du ju lite längre in i svängen om du tar ut kurvan ordentligt än om du inte gör det, men finns ju risk att rallykalle dyker upp mitt i svängen så hade nog hållt tightare spår i utgången då. Och såklart anpassa hastighet efter sikt och förhållanden.
 
I kurvan på bilden ser du ju genom hela kurvan långt innan du kommit fram till den om du tar ut svängen.

I skarpare mer skymda kurvor kan man ju resonera annorlunda, men även i en 180 graders sväng ser du ju lite längre in i svängen om du tar ut kurvan ordentligt än om du inte gör det, men finns ju risk att rallykalle dyker upp mitt i svängen så hade nog hållt tightare spår i utgången då. Och såklart anpassa hastighet efter sikt och förhållanden.
I kurvan på bilden är perspektivet från fel fil så du får en helt annan uppfattning, jag hoppas att du inte går ut till väganten på mötande fil för att se om det finns något på andra sidan?
 
I kurvan på bilden är perspektivet från fel fil så du får en helt annan uppfattning, jag hoppas att du inte går ut till väganten på mötande fil för att se om det finns något på andra sidan?

Inte behöver man gå ut på vägkanten i fel fil
mc_bildfraga55_stor@2x.jpg

Men ska vi hålla diskussionen på den nivån så tycker jag det verkar korkat att som ni säger skrapa knäna mot räcket på högersidan, kan ju göra ont
 
När vi nu uttömt alla tänkbara perspektiv på hur man i teorin tar sig levande genom en dylik krök tror jag att det som nu saknas är videomaterial som visar vilken linje alla de som skrivit i tråden tar genom motsvarande kurva i verkligheten, givetvis inspelat utan förarnas vetskap. :)
 
Frågan är ju egentligen vad som är viktigt för dig, trafikverket har ju bevisligen ansett att detta är en viktig fråga och anser att alla svar utom blå är fel. Vad baserar de sin tankegång på? Statistik kanske? Anser du att det är fel kan du ju alltid ringa och be de se över materialet :)
 
Frågan är ju egentligen vad som är viktigt för dig, trafikverket har ju bevisligen ansett att detta är en viktig fråga och anser att alla svar utom blå är fel. Vad baserar de sin tankegång på? Statistik kanske? Anser du att det är fel kan du ju alltid ringa och be de se över materialet :)

Har fått de svaren jag behövde redan på första och andra sidan, så som vanligt har tråden nu blivit mer akademisk är praktisk.

De skriver att man ska nyttja hela vägbanan utan att överskriva mittlinjen och göra kurvan så rak som möjligt, vilket blå linje visar, därav förvirringen från min sida då blå linje på bilden imo inte alls visar den rakaste linjen. Men antagligen är texten rätt och bilden bara slarvigt ritad.

Och som någon annan skrev så är ju uppkörningsförettaren också hojåkare så blir nog inga problem.
 
Den gröna anser jag har närmare till olycka för en oerfaren förare då marginalerna är mindre till att kollidera med mötande trafik. Gröna linjen antyder på ett senare nedlägg av motorcykeln än vad den blå linjen antyder. Jag förstår ditt resonemang men ett senare och mer agressivt nedlägg i en sådan sväng, helst i kombination med överraskningen med fokus på mötande fordon(dvs avbryter linjen och istället styr mot blickens fästpunkt) oroar mig mer än de risker du nämner. Man får komma ihåg att man som ny förare gärna kommer in med mer fart än man borde.
...och det är just därför som den gröna linjen är bättre. Tidigare överblick, kurvans utgång ligger närmare vänsterkanten.

Större marginaler, mindre konsekvenser av gasuppsläpp/överlevnadsreaktioner.
 
När vi nu uttömt alla tänkbara perspektiv på hur man i teorin tar sig levande genom en dylik krök tror jag att det som nu saknas är videomaterial som visar vilken linje alla de som skrivit i tråden tar genom motsvarande kurva i verkligheten, givetvis inspelat utan förarnas vetskap. :)

Finns massor... :)
 
Jo, men jag menar ju vi som har skrivit i tråden. Så vi får stå till svars och bevisa i praktiken att vi tillämpar det vi predikar även i verkligheten ?
Jag är inte linslus nog att spela in mig själv när jag kör hoj i någon större utsträckning. Gjorde det några gånger i för en drös år sedan men kom fram till att jag föredrar att fokusera på att köra.
 
Jag är inte linslus nog att spela in mig själv när jag kör hoj i någon större utsträckning. Gjorde det några gånger i för en drös år sedan men kom fram till att jag föredrar att fokusera på att köra.
Samma här, det var mer skämtsamt menat som en påminnelse om att verkligheten är mer komplex när vi kör, än vad en färgad linje på ett foto kan illustrera, hur mycket man än teoretiserar kring den.
 
Egentligen går det ju inte att svara på vilken linje man borde välja genom kurvan utan att titta på frågan lite djupare rent filosofiskt och fysiskt, kanske till och med metafysiskt.

Då får vi börja med att ställa oss frågan om det ens går att härleda hur vi borde köra genom kurvan enbart från hur verkligheten faktiskt är utifrån det som går att observera, enligt David Hume.

Kanske kommer vi då fram till att om vi bara kan säga hur varje atom i universum är placerad så är det redan förutbestämt vilken linje genom kurvan vi skall ta. Vi har alltså ingen fri vilja och då blir den här diskussionen egentligen helt meningslös. Det är bara att åka med på den linje som Trafikverket redan bestämt, lita på att myndighetens apparat för att räkna atomerna i universum fungerar och hoppas på det bästa.

Tar vi istället kvantmekaniken till hjälp kommer vi då möjligen fram till att vi egentligen kör samtliga linjer genom kurvan samtidigt, fast i parallella universum och där det egentligen enbart går säga att det finns en viss sannolikhet för att vi befinner oss på en viss linje, utan att veta säkert.

Det leder oss in på vad som brukar kallas som "the hard problem" gällande människans medvetande, dvs kommer två olika motorcyklister att kvalitativt uppfatta den perfekta linjen genom kurvan på samma sätt (kommer en grön kurva för mig vara en blå kurva för dig?) och befinner de sig i såna fall i samma universum?
 
Last edited by a moderator:
Egentligen går det ju inte att svara på vilken linje man borde välja genom kurvan utan att titta på frågan lite djupare rent filosofiskt och fysiskt, kanske till och med metafysiskt.

Då får vi börja med att ställa oss frågan om det ens går att härleda hur vi borde köra genom kurvan enbart från hur verkligheten faktiskt är utifrån det som går att observera, enligt David Hume.

Kanske kommer vi då fram till att om vi bara kan säga hur varje atom i universum är placerad så är det redan förutbestämt vilken linje genom kurvan vi skall ta. Vi har alltså ingen fri vilja och då blir den här diskussionen egentligen helt meningslös. Det är bara att åka med på den linje som Trafikverket redan bestämt och hoppas på det bästa.

Tar vi istället kvantmekaniken till hjälp kommer vi då möjligen fram till att vi egentligen kör samtliga linjer genom kurvan samtidigt, fast i parallella universum och där det egentligen enbart går säga att det finns en viss sannolikhet för att vi befinner oss på en viss linje, utan att veta säkert.

Det leder oss in på vad som brukar kallas som "the hard problem" gällande människans medvetande, dvs kommer två olika motorcyklister att kvalitativt uppfatta den perfekta linjen genom kurvan på samma sätt och befinner de sig i såna fall i samma universum?
Svaret på det är, som vi alla vet, 42.
 
Svaret på det är, som vi alla vet, 42. (y)
1. Jösses, skriver vi fortfarande om det här? (förklaring: det är vinter....)
2. Mycket bra sammanfattning. 42 is da shit och det är svaret på alla körkortsfrågor.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top