Körkortsregler tung/mellan

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Hjälp mig för nu är det snurrigt.
Frugan ska ta hojkort vilket är kul, nu är hon lite kort i rocken och dessutom helt ointresserad av att åka fort...så en Savage 650 inhandlades åt henne med tanken att hon när hon blivit varm i kläderna så skulle hona kunna köra upp på min Shadow 750.
Visst sörru, nu är helt plötsligt min Shadow för effektsvag för att räknas som tung :(
Är enda alternativet att regga om hennes Savage till mellanklass och så är hon för alltid begränsad till mellanklasshojar eller???
Och är det fortfarande så att en hoj måste regas som mellanklass eller räknas den automatiskt som det om den inte uppfyller kraven för tung?

Det var ett tag sedan du tog A-kortet va? ;)
Mellanklass existerar inte längre. Nu finns A1, A2 och A.

Gå in på www.korkortsportalen.se och kika. Där finns alla detaljer kring vad som krävs av uppkörningshojen för de olika klasserna. :tummenupp

Edit: Eller menade du möjligen att hon skulle köra upp för A2 när du skrev mellanklass? Då får jag be om ursäkt, men Körkortsportalen ger ändå svaren.

Last edited:
Det är också olika regler för vad du får köra efter att du tagit A2 eller A och vad som behövs för att få köra uppkörningen.

En kompis hade en hoj som hade för hög effekt för att få köra på A2 men för lite effekt för att få köra upp på A med! :näsblod

Mjo, några år sedan :3freak

Det var precis det där med att faktiskt få köra med den hoj man kört upp med som jag inte blev klok på, körkortsportalen redde ut en del, tackar.

Ett annat alternativ är ju att låna en hoj godkänd för A uppkörning av en hojbroder eller syster.

Och angående registrering så reggas inte hojar som någon klass. Enbart körkorten har klasser.
Har du A kan du köra vad du vill oavsett hur liten hojen är. A1 och A2 har övre gränser men inga undre

Verkar ju dock dumt att ta A2 om man nu har åldern inne för A. Man KAN ju bli sugen på en annan hoj i framtiden och det är ju lite jobbigt att behöva bry sig om att strypa hojen när man hittat en man verkligen vill ha.

Köp en hoj till, billig men fungerande som klassar in som A, öva, kör upp och sälj.
Eller kör lite på körskola, låna deras hoj för uppkörning. Finns ju inget som stoppar er att övningsköra på hojarna ni har. Bara att det inte går att köra upp på dem samt att hon inte skulle få köra sin savage om hon tar A2, låter ju som det tristaste alternativet.

EDIT: min gamla get är precis en sån där, för lite kubik och effekt för uppkörning för A, men för mycket effekt för att få köras på A2.

Last edited:
Fel, fel....

Tekniska krav på motorcykeln:
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.
Den ska ha en nettoeffekt av minst 25 kW (den 31 december 2013 sänks lägsta nettoeffekt till minst 20 kW), och högst 35 kW

Källa: http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/
Jag tolkade det som att han menade med körkortet i hand=inga undre gränser, bara övre. För uppkörning så som du beskriver. Inte sant?

Ett annat alternativ är ju att låna en hoj godkänd för A uppkörning av en hojbroder eller syster.

Och angående registrering så reggas inte hojar som någon klass. Enbart körkorten har klasser.
Har du A kan du köra vad du vill oavsett hur liten hojen är. A1 och A2 har övre gränser men inga undre

Verkar ju dock dumt att ta A2 om man nu har åldern inne för A. Man KAN ju bli sugen på en annan hoj i framtiden och det är ju lite jobbigt att behöva bry sig om att strypa hojen när man hittat en man verkligen vill ha.

Problemet blir att hitta en hoj som uppfyller kraven och passar en dam som mäter 1,49 i strumplästen :)
Lutar åt att köpa någon gammal sporthoj och toksänka den a la dragracingstuk :3freak

Problemet blir att hitta en hoj som uppfyller kraven och passar en dam som mäter 1,49 i strumplästen :)
Lutar åt att köpa någon gammal sporthoj och toksänka den a la dragracingstuk :3freak
Ni vill krångla till det va? :va En sporthoj är nog nästan jobbigare att köra konbana med än en Savage :näsblod Köp en ER6'a eller SV650 istället, dom finns det tom sänksatser till! :tummenupp

Jag vet i alla fall att få köra upp för A måste man ha minst 600cc (eller var det 625cc..?) och 40kw :)

Den ska ha en nettoeffekt av minst 25 kW (den 31 december 2013 sänks lägsta nettoeffekt till minst 20 kW), och högst 35 kW

Källa: http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/

Fy fan vad surt!
En som skulle köra upp samma dag som mig, dök upp med en hoj på 24kw och fick åka hem..Detta var i september.

Äh, va fan, bara att plöja blocket på låg sitthöjd, tillräcklig effekt samt billig. Suzukin vete fan för hittar inte tillförlitlig info om modellen, men kawan ska kvala in på 54kW/74khr:

http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_750_LS_49909611.htm?ca=12&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_GS_75X_750_50038503.htm?ca=12&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_750_ltd_49416983.htm?ca=12&w=3
http://www.blocket.se/blekinge/Kawasaki_Z_750_S2_LTD_50137624.htm?ca=12&w=3

Däremot svårt att sälja igen kanske. Gamla hojar. Där har nog er6 och sv650 bättre marknad kanske.

Jag vet i alla fall att få köra upp för A måste man ha minst 600cc (eller var det 625cc..?) och 40kw :)
Efter årsskiftet tydligen 50kW.

Från körkortsportalen:
"Tekniska krav på mototorcykeln
Den ska ha en nettoeffekt av minst 40 kW (från den 31 december gäller ny lägsta nettoeffekt på minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg), och om motorcykeln drivs av:
•en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3."

Last edited:
Efter årsskiftet tydligen 50kW.

Från körkortsportalen:
"Tekniska krav på mototorcykeln
Den ska ha en nettoeffekt av minst 40 kW (från den 31 december gäller ny lägsta nettoeffekt på minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg), och om motorcykeln drivs av:
•en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3."

:va :dummer

Ni vill krångla till det va? :va En sporthoj är nog nästan jobbigare att köra konbana med än en Savage :näsblod Köp en ER6'a eller SV650 istället, dom finns det tom sänksatser till! :tummenupp

Tack, det var precis något sådant tips som behövdes, båda dom klarar visst precis nya gränsen på 50kW.
Sänka en sån larvigt mycket borde ju funka :D

Körkortsreglerna för provfordon ändras 1 januari 2014. MEN, de gamla reglerna (minst 40 kW och 595 kubik) kommer sannolikt att gälla parallellt med de nya (minst 50 kW, 595 kubik och minst 175 kilo) t o m 31 december 2018. SMC och Europas MC-organisationer har kämpat för detta.
Dessutom sänks gränsen för provfordon A2 från 25 kW till 20 kW och så kommer regler som gäller elmotorcyklar. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Krav-pa-provfordon-for-MC/
Enkelt? Knappast.

Fel, fel....

Ja det var såklart hojen man får köra med kortet i hand jag menade. Jag är fullt medveten om att hoj för uppkörning har andra (idiotiska) regler. Nog för att man behöver en undre gräns så folk inte kör upp på 125:a till tungt kort men med 50 kw som minsta gräns försvinner många lite mindre glidarhojar.

Tack, det var precis något sådant tips som behövdes, båda dom klarar visst precis nya gränsen på 50kW.
Sänka en sån larvigt mycket borde ju funka :D

Man måste ju inte nå ner med båda hälarna i marken heller. Tårna på ena sidan duger fint :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park