Körkortslös, vad göra.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Ponera följande.

Du ligger och cruisar i lite för hög hastighet på en E4:an på väg mot Linköping söderifrån. Det är du och tre polare i bilen. Du kör kanske lite för fort och ser en mc-snut i backspegeln. Han börjar blinka blåljus och vinkar in dig till vägkanten. Han ber att få se på ditt körkort och dum som du är så ger du honom körkortet. Han visar upp på sin lilla apparat han har på bågen att han har mätt upp dig u 178 km/h, 156 km/h och sedan en massa mätningar på 120-140 km/h. Han säger att han bortser från den fortaste och skriver då att jag har kört i 156 km/h. Jag förklarar för honom att jag verkligen inte tror att det gick så fort, att det inte ofta jag kör för fort men om det händer så kör jag inte fortare än 140 på motorväg för då vet jag att kortet åker. Polisen försöker få mig att skriva på och säger att det är inte bra om jag inte gör det, då måste jag åka till Linköping och sitta i rättegång och det är inte trevligt, att han dessutom har skrivit "vägrar att skriva på" där min namnteckning ska stå gör nog inte de i tingsrätten glada heller förklarar han.

Han noterar även att jag inte har rätt skattemärke på bilen (fast bilen är skattad...) och frågar om jag erkänner det. Jag förklarar då för honom att det kan jag erkänna eftersom det är ju lätt för mig att se att det stämmer, sedan så skriver han INGENTING på det. Undra om han nu påstår att jag bestrider det också eller vad som kommer hända med det. Jag frågade dessutom hur han visste att hans manick på bågen var kalibrerad och så och då hade han skrivit i sin lilla anteckningsbok med bläck att den var kollad på morgonen, lätt för mig att veta att det stämmer...

Så, i morgon kl. 15:00 får jag inte köra bil mer trots att jag inte håller med om vad polisen säger. Jag är i kraftigt behov av min lapp. Bor på landet och åker en hel del i jobbet... Kan de verkligen ta mitt körkort när jag inte håller med om att jag har kört för fort? Kan länsstyrelsen ge tillbaka mitt kort tills den dagen jag får min dom?

Tacksam för lite hjälp...

- Johan

mr_rockster skrev:
Kan de verkligen ta mitt körkort när jag inte håller med om att jag har kört för fort?
- Johan

Det är väl vad åklagarmyndighetens jobb vanligtvis går ut på; det är nog få som anmäler sig själva.

Se det positivt, du slapp ju den där 178 km/h-mätningen?

mr_rockster skrev:
Ponera följande.

Du ligger och cruisar i lite för hög hastighet på en E4:an på väg mot Linköping söderifrån..... - Johan

:7peta

Man kör inte för fort i östergötland... max 10-15 kmh över

:fatta!

annars tycker jag att du borde få ha ditt kort tills domen är kommen...

Stå på dig...

sweborn skrev:
Det är väl vad åklagarmyndighetens jobb vanligtvis går ut på; det är nog få som anmäler sig själva.

Se det positivt, du slapp ju den där 178 km/h-mätningen?
Jooo, men kortet bör de ju inte ta förrän domen har kommit isf...

Rimligtvis är man ju oskyldig tills man bevisats skyldig i domstol...eller har jag missat något nu igen? :va

SSB skrev:
Rimligtvis är man ju oskyldig tills man bevisats skyldig i domstol...eller har jag missat något nu igen? :va

Inte när det gäller körkortet!
Polisen omhändertar det i avvaktan på länstyrelsens beslut.

raceman_peps skrev:
Inte när det gäller körkortet!
Polisen omhändertar det i avvaktan på länstyrelsens beslut.
Kan det bli så att länsstyrelsen avvaktar sedan till polisens beslut?

mr_rockster skrev:
Kan det bli så att länsstyrelsen avvaktar sedan till polisens beslut?

Lite oklart vad polisen beslutat här men eftersom han tagit ditt kort så lutar det väl åt att han beslutat att omhänderta det?

Jag vet inte hur det går till om du nekar till att skriva på på plats. Får man inte med dig kortet därifrån då? Det fick jag när jag nekade på plats? (CHROLLO, hjälp?)

DaLorD skrev:
:7peta

Man kör inte för fort i östergötland... max 10-15 kmh över

Tyvärr är det precis som DaLorD säger och framförallt inte på E4:an. Där är ju Sveriges största kassako till väg.

Lycka till i rätten :pannkyss

Orutinerat att visa kortet. Hade du inte visat den så hade dom inte kunnat ta den. Dom kunde visserligen ha 'tagit' kortet men du hade ändå haft kvar den sas..

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla