Körkortskostnad & tid att ta det?

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Tjenare, helt färsk är jag & jag har naturligtvis några frågor! ;)

Så här ligger det till härom veckan slog det mig att jag vill ha MC-körkort & hoj! (hojen är ju det man egentligen vill ha, men kortet kan ju vara bra att ha ;)

Hur som helst.
Jag är 21 bast, har B-körkort sen lite mer än 2 år tillbaks så jag undrar hur mycket ett MC-kort kan gå lös på om jag bara har möjlighet att köra via en trafikskola & om det är nån som vet hur lång tid det tar för en normalbegåvad (hur många lektioner)?

Behöver man körkortstilstånd om man redan har B-körkort?

Mvh/Rob

:corn :corn :corn
RobVance skrev:
2538849 Tjenare, helt färsk är jag & jag har naturligtvis några frågor! ;)

Så här ligger det till härom veckan slog det mig att jag vill ha MC-körkort & hoj! (hojen är ju det man egentligen vill ha, men kortet kan ju vara bra att ha ;)

Mvh/Rob

RobVance skrev:
2538849
Jag är 21 bast, har B-körkort sen lite mer än 2 år tillbaks så jag undrar hur mycket ett MC-kort kan gå lös på om jag bara har möjlighet att köra via en trafikskola & om det är nån som vet hur lång tid det tar för en normalbegåvad (hur många lektioner)?

Mvh/Rob

Körkortstillstång = JA

mitt körkort kostade ca 5500:- (6 dubbellektioner)
men då har jag kört moped & lätt mc i flera år, så viss erfarenhet spelar ju in

Mitt kort gick på ca 4500:- totalt med körkortstillstånd, lektioner och uppkörning.

Jag tog två dubbellektioner, men körde ganska mkt (60mil) med farsan.

RobVance skrev:

Hur som helst.

Mvh/Rob

Ja du behöver korkortstilstånd. Eftersom du har b-kort så är det billigare för dig. Du behöver nog bara lära dig köra MC, det är samma regler annars...

Min MC-kort kostar mig ca 8000kr. låter mycket men jag hade inte ens kört en moppe :D :D
lycka till
/zaya

zaya skrev:
2538890 Ja du behöver korkortstilstånd. Eftersom du har b-kort så är det billigare för dig. Du behöver nog bara lära dig köra MC, det är samma regler annars...

Min MC-kort kostar mig ca 8000kr. låter mycket men jag hade inte ens kört en moppe :D :D
lycka till
/zaya

Jag hade nog räknat med mer eftersom jag inte hade den blekaste & inte känner nån som kör heller. Så det jag hört änsålänge är ju bra.
Tnx!

intensiv

jag tog en inensivkurs o körde måndag till fredag 7 till 14 eller 16 kommer inte ihåg och körde upp på tisdagen där på kostade ca 9000

Tjena!
Satte igång med mitt kort någon gång i juli... och tog det 22:e september. Då tog jag det ganska lugnt. Teorin e ju ganska enkel om du har bilkörkort, inte överdrivet mycket som är nytt, du ska väl i stort sett kunna se skillnad på en chopper å en sporthoj ;) skämt å sido så e det ganska enkelt :)

3600:- för ett paket med 5*70min's lektioner.
1200:- uppkörningsavgift till körskolan.
1200:- för teorin.
Sen var mitt lämp till bilkörkortet fortfarande giltigt så det behövdes inte skaffas nytt.
Sen tillkommer det ju VV's avgifter å sånt..
Men det funkade fint, hade aldrig kört storhoj innan eller något liknande, växlad moppe e allt. Men det är ett plus med bilkörkort innan, för då kände jag att man kunde fokusera på att lära sig köra hojen istället för att lägga så mkt kraft på trafiken som man fick göra med bilen i början.
LYCKA TILL! :D

Tjena!
Jag kände som du, helt plötsligt ville jag ha MC-kort och bestämde mig för att ta det. Jag fick hem körkortstillståndet på en måndag, ringde och bokade teoritid på tisdagen och och skrev redan dan efter på onsdagen :)

3 veckor senare så satte jag uppkörningen också!

Jag tog en intensivkurs dagarna innan, med ganska långa lektioner. Totalt gick kortet på 8000 kr med uppkörning!

Men det anser jag inte så dyrt med tanke på att jag aldrig kört cross eller liknande, och endast hade moped i nån månad när jag var 15 år, och det är 10 år sedan..!

B-kortet har jag haft i 5 år så trafiken var ju inte så svår :)

Så det är bara lägga undan lite pengar och sen bara ge dig fan på det så har du det ganska snabbt i vår sen! Och det är värt varenda krona, det är det bästa jag gjort i mitt liv! :tummenupp

Lycka till! :yoparty

Hej,fick mitt i slutet av sept och jag tror det landade på runt 8500kr men då kuggade jag en uppkörning och fick slanta in 840 till. Körde ingenting privat men jag tog 10 lektioner på skolan. Jag hade lagt undan 10000kr för kortet så det blev lite billigare än jag trodde på förhand.
Värt varje krona !

känner du verkligen ingen du kan köra med?
Tog mitt kort privat, och inklusive böcker och en kuggning på teorin, landade det på 2100:- rätt mycket billigare än att gå¨på körskolan, då kan du köpa riktigt ställ istället :)

RobVance skrev:

Hur som helst.

Mvh/Rob

Oj, det är väldigt individuellt. För min man kostade det ca 3000:- körde helt privat. Själv tog jag körkortet genom trafikskolan. Allt som allt kostade det ca 8000:-. Det tog mig ca 3 veckor att fixa. Jag var då den enda tjejen på körskolan som fixade kortet under 10 lektioner. Började i mitten av september och hade kortet 7 Oktober 2004. Jag övningskörde hemma med en fireblade. Lycka till, vill man så kan man..:tummenupp

Mitt gick på cirka 5000:- och då körde jag inget privat. 6 lektioner och en kuggning på första uppkörningen.

Jag gick på en intensivkurs i Västerås förra sommaren. Efter en vecka och ungefär 8-9.000:- fattigare var jag ett mckort rikare. Mina tvåhjulingerfarenheter sträckte sig till moppe (för 10 år sedan...) och cykel. Jag kan varmt rekommendera http://www.vasterasbilmcskola.se/priserMotorcykel.asp Det verkar vara många på forumet som är nöjda med dem.

mitt kort kostade 1200 kr TOTALT, körde upp på egen maskin och utan körlektioner hade möjligheten att öva lite själv innan jag körde upp. Tog ungefär en månad för mig då.

Tack för svar!

Jag känner som sagt verkligen ingen, men min vilja är strark som en retad Hulken.. haha:yoparty
Skämt & sido, har jag varit ledig i 4 dar sen jag bestämde mig för att fixa allt som har med hoj (riktigt ställ & riktig hjälm dyrt inräknat) & mc-kort för lite mer än 2 månader sen.
Jobbajobbajobbajobba!..
Det kommer bli dyrt & fortsatt slitsamt, men & andra sidan vet jag att jag aldrig kommer ångra det!:)

Tror att det kostade ca 10.000 kr utan att ha kört något privat.
I körskolan hade vi 2 halvdagsevenemang på landsväg och konbana och bara de gick lös på 3000 per halvdag.

Å andra sidan var det värt det för man tyckte det var så jäkla kul, framförallt konbana.

Hoppsan, gick visst åt mest pengar för mig, Vilken sopa jag är. :D

mitt B kort kosta 7800:- för 7år sen, A kortet kosta 10300:- under högsesong :/ detta ink tillstånd å uppkörning.

Last edited:
jättekul att du oxå hamnat i ssamma bana som oss :tummenupp

men ta det FÖRSIKTIGT bara!

With great power comes great responsibility.

Hej! det är nog som sagt väldigt olika vad det slutar på, för mig egen del 7 lektioner å allt det andra ca 8500 kr. körde drygt 110 mil med pappa under tiden. det är bara å nöta på när snön försvunnit!
fick mitt hojkort 14/6-06

Lycka till!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey