Körkortshjälp....

naneK

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Hoj
Kawasaki Er6-n 2016
Tjena guys!

För några månaders sedan såg jag här på SH(i ngt inlägg) att det var 2 killar som hade gjort en manuel (både text och filmklipp) på själva uppkörningen. Jag har letat säkert ngr timmar hittills men kan inte hitta manuelen..Så jag tänkte fråga er kunniga:yoparty om ngn av er har en aning om vad jag pratar om samt vart jag hittar det isf.

Tack på förhand:tummenupp

Jo fan ja vet, men dom gick igenom uppkörningen steg för steg där dom tog upp en massa tips och råd vad man ska tänka på.:):)

Last edited:
Manual? Finns bara ett sätt och det är öva, öva och återigen...öva.

vilket hjälpsamt inlägg... :rolleyes:

hur som, vad gäller manöverbanorna så finns det beskrivningar för dem på transportstyrelsens hemsida, både för krypfart och "högfart" (dvs 50 km/h)

ett tips som sparar många timmar krypfartsövning:
1: leta upp en lagom knölig grusplan
2: rita upp en ruta i gruset, den ska vara 4x8 meter
3: ställ ut två petflaskor fyllda till hälften med grus eller vatten så de inte blåser iväg 4 meter från varandra mitt i rutan, öva sen på att köra i krypfart i en 8 runt petflaskorna utan att köra utanför rutan och utan att använda fötterna, när detta går problemfritt så kommer krypfartsövningarna på asfalt vara rena semestern.

MEN, signaturen Över har helt rätt, det är övning, övning och mer övning som gäller...

vilket hjälpsamt inlägg... :rolleyes:

hur som, vad gäller manöverbanorna så finns det beskrivningar för dem på transportstyrelsens hemsida, både för krypfart och "högfart" (dvs 50 km/h)

ett tips som sparar många timmar krypfartsövning:
1: leta upp en lagom knölig grusplan
2: rita upp en ruta i gruset, den ska vara 4x8 meter
3: ställ ut två petflaskor fyllda till hälften med grus eller vatten så de inte blåser iväg 4 meter från varandra mitt i rutan, öva sen på att köra i krypfart i en 8 runt petflaskorna utan att köra utanför rutan och utan att använda fötterna, när detta går problemfritt så kommer krypfartsövningarna på asfalt vara rena semestern.

MEN, signaturen Över har helt rätt, det är övning, övning och mer övning som gäller...

Hehe precis, tack för hjälpen:tummenupp

Jo fan ja vet, men dom gick igen uppkörningen steg för steg där dom tog upp en massa tips och råd vad man ska tänka på.:):)

Dom glömde säkert bort det bästa rådet. Att bemöta uppkörningsförättaren med ett leende och humor. Då slipper man bli sågad på mikroskopiska grunder.

http://socialfrihet.se/motorcykelkorkort/#ttops

Edit; Använd google när du vill söka och inte SH:s egen sökfuktion - den är skräp...
Tog mig tre sekunder att söka fram det du ägnat timmar åt att hitta:gnissla

Precis denna tänkte jag på, tack som fan:banana
Normalt sett brukar jag söka med google men tänkte att eftersom det var här jag såg det borde det vara enklare att hitta här.:huvet

Men endå, tack så hemskt mkt:tummenupp

Last edited:
Dom glömde säkert bort det bästa rådet. Att bemöta uppkörningsförättaren med ett leende och humor. Då slipper man bli sågad på mikroskopiska grunder.

:D har inte hunnit gå igenom hela ännu men det är väl en självklarhet kan jag tänka mig:va

Håller med Benta01 om att köra åttor på grusplan. :tummenupp
Det var då det lossna för mig.
Finns en hel del youtube-klipp på både kryp och högfart, bara och leta.

Lycka till! :hej

Håller med Benta01 om att köra åttor på grusplan. :tummenupp
Det var då det lossna för mig.
Finns en hel del youtube-klipp på både kryp och högfart, bara och leta.

Lycka till! :hej

Måste testa detta alltså, polaren hade tänkt att vi bara skulle öva på asfalt...
Men på vilket sett är grus bättre? det är väl bara väglaget som är annorlunda?

Tack!:tummenupp

Funkar att köra på gräs också, det sa min lärare till mig när jag tog kortet. Blir lite mer spännande om det är blött också :tummenupp

det är väl bara väglaget som är annorlunda?

Det är bra träning på asfalt också, men det blir lite små-justeringar på grus som bonus.
Jag började med konorna ganska långt isär, sen flyttar man dom tightare vartefter man blir bättre.

Funkar att köra på gräs också, det sa min lärare till mig när jag tog kortet. Blir lite mer spännande om det är blött också :tummenupp

Hahah jag tänkte faktiskt den tanken tidigare idag, dock hos morsan och farsan...vill ju inte sabba min egen gräsmatta, tror inte att frugan skulle uppskatta det:tuttar

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!