körkortsfrågor..

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Letar
har en snabb fråga..
hur är det om jag tog lättmc-kort när ja va 16, mellankort(tungt med begränsning) när jag var 20...nu e ja 21, övergår "tungt med begränsning" till "tungt utan begränsning" nu när jag fyllt 21 eller hur fungerar det? för man behöver väl inte ta körkort en gång till för att få köra tungt?
(har sökt men hittade inget..sökte kanske på fel saker men ja har försökt..)

Är väldigt säker på att jag har läst på vv.se att du ska få obegränsat automatiskt.

ring vv på måndag och kolla om det är ändrat/om det är så.

Jo de stämmer.. Om man blivit 21 år innan domdär 2 åren gått ut, och vill ha tungt utan begränsning, måste man göra ett nytt manöverprov (är inte säker på om man måste göra om teorin dock)
Smartast är väl att ta tung med begränsning när man blir 18 så slipper man göra ytterligare ett manöverprov samt att man slipper behöva vänta tills man fyllt 21.. :tungan

Tar man A-begränsad (eller "mellankort", eller vad man nu vill kalla det) så är det alltid två år som gäller innan det automatiskt övergår till ett A-obegränsad.

Exempel:
1. Om man kör upp för A-begr. dagen innan sin 21-årsdag så dröjer det alltså till dagen innan sin 23-årsdag innan det övergår till A-obegr.
2. Kör man upp för A-begr. på sin 18-årsdag så får man sedan gå på Systembolaget om köra A-obegr. på samma dag.
3. Skulle man vara 55år och tre månader när man kör upp för A-begr. så övergår det till A-obegr när man är 57år och tre månader.

Skulle man t.ex. vara 20år när man kör upp för A-begr. så dröjer det alltså tills man är 22år innan det automatiskt övergår till A-obegr. Däremot så kan man tidigast den dag man fyller 21år göra en ny uppkörning (ja, en helt ny uppkörning med allt vad det innebär) för A-obegr.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back