Körkortsfrågor (BE) mm.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hepp,

Blev inspirerad av den andra BE-tråden och känner att jag ska ta tag i det här som jag ändå tänkt ett bra tag nu.

Jag ringde körskolan här, och de ska ha hutlösa 4800 för ett "paket" som enl. min erfarenhet är helt värdelöst.

Jag är (ödmjukt värre) rätt skarp på att köra med släp och känner ingen direkt oro för det. Såg ett par moment man ska göra som i princip bara är att backa i en 45 gradersvinkel = busenkelt!

Är det några konstiga grejer man ska göra som man behöver öva på innan eller är det sådär basic?

Och det viktiga, var får man tag i teorifrågorna? Jag tog mitt sista körkort -99 och sen dess har saker både ändrats och det som var har försvunnit ur mitt minne.. Dum grej att kugga på, men jag vill inte betala flera tusen för att få tillgång till "skolans" stationära datorer när jag har en egen.

Du får gärna låna min tråd och samla allt i den eller så fortsätter vi i den här. Det kanske är fler som är intresserad. Har sagt åt min syster att kontanta en körskola här nere. Gör hon inte det får jag ta tag i det så att hon får lite eld i baken.

Jag tror inte teorin är något stort bekymmer om jag ska vara helt ärlig. Det har väl i princip bara tillkommit några vägskyltar och de flesta kan du säkert redan. Köp ett teoripaket eller vad det det som de ville ha 4800 kr för?

Du får gärna låna min tråd och samla allt i den eller så fortsätter vi i den här. Det kanske är fler som är intresserad. Har sagt åt min syster att kontanta en körskola här nere. Gör hon inte det får jag ta tag i det så att hon får lite eld i baken.

Jag tror inte teorin är något stort bekymmer om jag ska vara helt ärlig. Det har väl i princip bara tillkommit några vägskyltar och de flesta kan du säkert redan. Köp ett teoripaket eller vad det det som de ville ha 4800 kr för?

Typ så ja..

Även om teorin "bara" kostar 1500 så tycker jag det är dyrt för nåt som jag ändå måste åstadkomma själv, och jag kommer knappast få ut något av en massa teorilektioner.

Får jag bara frågorna så jag kan öva på dem, så kan jag boka mig som privatist och klara det alldeles själv. Köra kan jag, däremot skulle jag bergis kugga teorin om jag inte får förnya de bitarna. Skulle nog behöva en körlektion också för att få lite reminders om vad man ska tänka på för att bli godkänd. Även om jag kör några hundra mil med släp per år och bökar en hel del i tighta situationer så kör jag ju inte direkt med händerna tio-i-två längre.

Precis, man har skaffat sig en del fula ovanor som man måste öva bort, men jag kan fortfarande sätta mig i den mentaliteten som krävdes när jag tog körkort. Problemet är om man slappnar av allt för mycket, då kan någon ful ovana titta fram. Men jag tror inte att inspektörerna är lika hårda om någon kommer in och har A och B- kort sedan 10 år tillbaka och bara vill få en ny behörighet för tungt släp. Kan så klart ha fel på den punkten.

Tog mitt A-kort efter att jag tagit mitt B-kort och minns att teorin var extremt enkel. Gjorde proven på körskolan även om de inte tyckte att det var nödvändigt och läste in de avsnitt jag behövde förbättra. Jag tror inte det är helt fel att köpa teoripaketet på körskolan. I det ingår väl både teorilektioner och möjligheten att skriva teoriproven?

Jag tror inte det är helt fel att köpa teoripaketet på körskolan. I det ingår väl både teorilektioner och möjligheten att skriva teoriproven?

Njae.. Lägga 5-6 tyysen på att få köra med släp jag redan hanterar??? Det är ju en racehelg goddamnit, man får prioritera!!

Tog mitt BE -97 eller -98 så det är ju evigheter sedan. :D Jag gick upp som privatist, efter att vi kört studiecirkel på ridklubben. Teorifrågor borde vara lättare att få tag på nu än det var då. Har precis fixat A-kort. Förrutom körskolan länk till teorifrågor, så fick jag inloggning till www.teoriprov.com.

Vi skulle fixa slalombana + backning 90-grader. Tränade backning och bana på stallbacken. :) Tekniken på slalombanan blev väldigt olika beroende på olika bilars styrservo. Släpet skulle då vara så högt att man saknade sikt i backspegeln, och lastat med drygt halva maxlasten. Piece of cake, mitt hästsläp med rullbal med halm + lite till. (Levande last förbjudet vid uppkörning :)) kopplades till kompisarnas bil som hade tjänstevikt 50 kg mindre än min. :D Att köra upp med typ hästsläp är mycket smidigare än med t.ex. husvagn.

Lycka till! :)

Tog mitt BE -97 eller -98 så det är ju evigheter sedan. :D Jag gick upp som privatist, efter att vi kört studiecirkel på ridklubben. Teorifrågor borde vara lättare att få tag på nu än det var då. Har precis fixat A-kort. Förrutom körskolan länk till teorifrågor, så fick jag inloggning till www.teoriprov.com.

Vi skulle fixa slalombana + backning 90-grader. Tränade backning och bana på stallbacken. :) Tekniken på slalombanan blev väldigt olika beroende på olika bilars styrservo. Släpet skulle då vara så högt att man saknade sikt i backspegeln, och lastat med drygt halva maxlasten. Piece of cake, mitt hästsläp med rullbal med halm + lite till. (Levande last förbjudet vid uppkörning :)) kopplades till kompisarnas bil som hade tjänstevikt 50 kg mindre än min. :D Att köra upp med typ hästsläp är mycket smidigare än med t.ex. husvagn.

Lycka till! :)

Grejen med backande är att jag sen jag nådde ner till pedalerna runt 12 års ålder backat en hel del kontinuerligt. Pappa brukade köra in i depån och sen fick jag backa grejerna tillrätta medan han gick och anmälde och betalade träningen (det funkade annorlunda på 90-talet :D).. Sen dess har jag kört både stora och små släp bakom allt från Golfar till större skåpbilar och har nog aldrig tyckt att det varit direkt svårt, det liksom bara "finns där".

Min oro är teorin som är väldigt onödig att kugga, och lika onödig att betala dyra pengar för när allt säkert finns på nätet (hoppades bara att nån kunde slänga fram en bra länk ;)). Och delvis körningen då det som sagt är annorlunda att klara en uppkörning. Men jag antar att en examinator kanske gör en annan bedömning av nån som har 50000 mil i kroppen än av den som tar sitt första körkort.

Men jag antar att en examinator kanske gör en annan bedömning av nån som har 50000 mil i kroppen än av den som tar sitt första körkort.

Faran för oss som utökar vår körkortsbehörighet är ju att vi lagt oss till med en del ovanor som bilförare under åren. Det hade i vilket fall jag gjort från det att jat tog B till att jag tog E till att jag IDAG tog A. :D Märkte det nu på trafikskolan att mitt vanliga sätt att blinka vid rondeller inte var vad de lärde ut. :)

Du har PM.

Njae.. Lägga 5-6 tyysen på att få köra med släp jag redan hanterar??? Det är ju en racehelg goddamnit, man får prioritera!!

Jag tänkte mest att du kunde ta teorin och frågorna via körskolan om det gick på 1500 kr. Du måste ju inte köra upp via körskolan om du har stor körvana och tillgång till bil med släp etc.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park