Körkortsfråga - bromsberedskap

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Hej!

Jag har en fråga angående "bromsberedskap" vid delen uppkörning i trafik. Hur gjorde ni där undrar jag?

Höll ni så gott som ständigt bromsberedskap med fot samt tre fingrar på bromsreglaget under uppkörningen för att visa att ni tänker på säkerheten, eller tror ni trafikinspektören kommer påpeka/kugga om ni åker med bromsberedskap så gott som hela tiden?

Tacksam för svar!
 
Lyser bromslyset hela tiden kan han nog mycket väl kugga dig.
Min körskola sa att jag skulle köra med bromsberedskap (dvs fingrar på bromsen) förbi korsningar, skolor, övergångsställen och andra platser med dålig sikt där det kan komma något farande ut på vägen utan förvarning, men att jag resten av tiden inte skulle det så det var så jag gjorde på min uppkörning.
 
Jag fick något likande från körskolan som Ulvhamne skriver, eller snarare när man passerade korsningar och grindar i bostadsområden så frågade läraren var bromsberedskapen var om man inte hade fingrar på handbroms och fot på pedal.
 
Det handlar väl om att visa att man är uppmärksam/förutseende genom att ha bromsberedskap i situationer där det är lämpligt - i korsningar, vid farliga utfarter, övergångsställen, där det rör sig fotgängare nära vägen osv.

Vrid på huvudet för att visa att du är uppmärksam, letar efter och upptäcker riskerna samt anpassa fart och ha bromsberedskap när det är nödvändigt.
 
Jo, men jag tänkte mer att man bara höll men inte visade med bromsljuset. Visade du även med bromsljuset vid varje övergångsställe, korsning, utanför skola eller hade du bara beredskap? Tack för ett snabbt svar!
 
Jo, men jag tänkte mer att man bara höll men inte visade med bromsljuset. Visade du även med bromsljuset vid varje övergångsställe, korsning, utanför skola eller hade du bara beredskap? Tack för ett snabbt svar!
Problemet med att ha fingrar/fot på bromsen hela tiden är att uppkörningspersonen inte vet när du faktiskt har bromsberedskap. För allt uppköraren vet så sitter du och nynnar på diggiloo och tänker på blommor och bin.

Att ha bromsberedskap är att vara medveten om faran och redo att bromsa. Det innefattar inte bara att ha fingrarna på bromsen. När du markerar bromsberedskap i rätt situationer så syns det att du är medveten.
 
En observant inspektör ser om man håller jämngas eller om man släpper på gasen ibland. Syn bland annat på kedjans slack.
Släppt gas är ett steg närmare en bromsning.
 
Bromsberedskap innebär inte att du faktiskt bromsar och lyser upp bromsljuset, det innebär att du vid "farliga" situationer har fingrar och fot redo att kunna bromsa om det skulle krävas, dvs vila på bromsen
 
Bromsljuset lyser betyder att man GENOMFÖR en inbromsning. Fingrarna eller foten VILANDE på greppet/pedalen och REDO att bromsa är bromsberedskap. Om du hela tiden kör med bromsberedskap så är det inte bromsberedskap utan bara ett löjligt sätt för dig att försöka helgardera dig mot att kuggas för bristande förmåga att se risker.
Du kanske borde söka dig till en körskola trots allt? Låter som att du inte har så mycket förståelse för vad man ska uppvisa för beteende i trafiken, och varför man gör det.
 
Det gick fint på uppkörningen och jag har nu fått mitt körkort :tummenupp

Jag var bara lite osäker på den delen för har pratat med några som blivit kuggade för att dem inte hållt bromsberedskap "tillräckligt mycket".

Men för en annan gick det fin fint utan att han påpekade något!
 
Det där med tillräckligt mycket kanske betyder att du skall ha alla fingrarna på bromsen. Lärarna på skolan när jag tog lappen sa något i stil med att under uppkörning har du fyra fingrar på bromsen för att visa tydligt att du har bromsberedskap men annars får du max ha två.
 
Är ju lite svårt att köra med några finger på bromsen hela tiden, tycker jag då..
Min lärare sade, som flera andra här var inne på, att det handlar om att tydligt signalera att man är redo ifall nåt skiter sig. Att bromsa inför varje korsning är inte heller ett bra trafikbeteende eftersom det blir en väldigt ryckig körning.

Men, just vid uppkörning så är det extremt viktigt att faktiskt vrida på skallen och titta. Man ser ju rätt mycket bara genom små huvudrörelser men ja, rörelserna bör nästan överdrivas så att kontrollanter ser att man ser sig för.
 
Det gick fint på uppkörningen och jag har nu fått mitt körkort :tummenupp

Jag var bara lite osäker på den delen för har pratat med några som blivit kuggade för att dem inte hållt bromsberedskap "tillräckligt mycket".

Men för en annan gick det fin fint utan att han påpekade något!

Fingrar hit och dit. De körde för fort genom en situation men inget hände. Då blir domen sådan. Kul att du kan övningsköra själv numer!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top