Körkortsfråga ang mellan - Tung?

NyMaN!

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
-
Tja!

Jag tog MC kort när jag var 18 och då fick man ju bara köra mellan klass i 2 eller 3 år och sen skulle man automatiskt få kort för tung MC.

Nu är jag 24 och fundrerar lite smått på att köpa en Mc igen och kom då på att det står fortfarande att jag bara har kk för mellanvikt. (Vilket är fel)

Vem ska jag ta kontakt me för att få ett nytt kk med rätt uppgifter.

Eller är jag helt ute & cyklar när det gäller klasserna??
Min körlärare sa iaf så till mej när jag tog körkortet......(att det sköts automatiskt efter ett antal år) Kommer ej ihåg antal år.

NyMaN! skrev:
Tja!

Jag tog MC kort när jag var 18 och då fick man ju bara köra mellan klass i 2 eller 3 år och sen skulle man automatiskt få kort för tung MC.

Nu är jag 24 och fundrerar lite smått på att köpa en Mc igen och kom då på att det står fortfarande att jag bara har kk för mellanvikt. (Vilket är fel)

Min körlärare sa iaf så till mej när jag tog körkortet......(att det sköts automatiskt efter ett antal år) Kommer ej ihåg antal år.

Aitomatiskt.. :tummenupp

Du behöver inget nytt KK det är bara att köra med det gammla...
Om du ändå vill ha ett nytt med ny bild å allt så kontakta länsstyrelsen i det län där du är skriven.

/ Tobbe

NyMaN! skrev:
Tja!

Om du tog de när du var 18 får du automatiskt tungt kort vid 20 års ålder, dvs 2 år senare. Du behöver inte uppdatera kortet vad jag vet...om polisen kollar din ålder så räknar de bara från året som du tog kortet och framåt och då kommer de ju då se att du har haft kortet i ett par år så då är de bara o köra vidare :banana

Rolle85 skrev:
Om du tog de när du var 18 får du automatiskt tungt kort vid 20 års ålder, dvs 2 år senare. Du behöver inte uppdatera kortet vad jag vet...om polisen kollar din ålder så räknar de bara från året som du tog kortet och framåt och då kommer de ju då se att du har haft kortet i ett par år så då är de bara o köra vidare :banana

Lånar tråden lite :rolleyes: ... Hur blir det för mig som har/hade mellankort innan jag blev av med det i föra veckan... När man får tillbaka kortet står det nya datum på det då (alltså när man tog kortet)? Tog kortet när jag var 20 så jag måste vänte tills jag blir 22 om jag inte kör upp i vår (fyller 22 i vinter), hade tänkt göra det också...

Men som jag har förståt så får polisen själva kolla om man har mellan eller tungt kort genom att räkna på när man tog kortet vs ålder, så rent teoretiskt skulle jag ha tung kort när jag får tillbaka det, eller?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!