Körkorts frågor!!!

semheijn

MIKE
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
YZF R1 06
Tjena alla räsers!!
Jag skall ta körkort så snabbt som möjligt har köpt mig en R1 -00 i september jag har övnings kört en del med den men jag måste ta körkort så fort som möjligt så nu undrar jag om det är någon som har alla frågor för teori provet eller om nån vet vart jag skall vända mig vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig så att jag slipper gå till en körskola mvh/MIKE

semheijn skrev:
Tjena alla räsers!!
Jag skall ta körkort så snabbt som möjligt har köpt mig en R1 -00 i september jag har övnings kört en del med den men jag måste ta körkort så fort som möjligt så nu undrar jag om det är någon som har alla frågor för teori provet eller om nån vet vart jag skall vända mig vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig så att jag slipper gå till en körskola mvh/MIKE

Hett tips... det är typ EXAKT samma frågor som till bil så har du det färskt så.... repetera bonniers trafikskola CD annars... den är guld....
sedan är det ju några mcfrågor också som de flesta är asenkla men det är några konstiga som jag glömt bort( tex typ hur stor bönpallen måste vara osv)... tips är att gå in på bibliotek och låna någon teoribok om MC... brukar finnas... själv hade jag en modell 1988... läste igenom det på bussen in till provet... No problems.... så stressa inte ihjäl dig om du har B-teorin kvar i huvudet
Lycka till

Finns även ett litet program att hitta där du kan pluga A-teori frågorna... heter typ bara teorifrågor eller nått om du tittar på internet...

Cervantes skrev:
Finns även ett litet program att hitta där du kan pluga A-teori frågorna... heter typ bara teorifrågor eller nått om du tittar på internet...
Jag har ett litet program....det heter Teoriprov och det är bara på A delen.
Den är helt okej faktiskt....man kan bara skriva "prov" men sitter man och nöter in alla proven som finns så lär man sig tillslut en massa nyttigt. :tummenupp

Någon som har en FTP så lägger jag gärna upp den?

semheijn skrev:
Tjena alla räsers!!
Är det inte lite väl kallt/snö ute nu för en uppkörning...fast de kan är barmark nere i Hjo?

Ladda ner den på nätet. Finns på DC eller liknande klient. Sök bara på mc teoriprov så har du dom riktiga proven att träna på :tummenupp

Jag efterlyser ett program till datorn som är mer uppbyggt som ett spel.

Allltså där man dels får testa sig själv i alla teoridelarna men även köra på "riktigt" i trafik.

Trafik delen ska se ut exakt som vilket bil/mc spel som helst fast med mer "verklighetsbasering", alltså det ska gå att köra som en tok men man lär inte får beröm efteråt osv.

Man kan såklart inte öva sina kunskaper vad gäller kopplingsföring eller "broms känsla" men man skulle kunna öva in placering, hastighetsanpassning, trafikregler så som högerregel och korsning/rondell körning. Även bygga upp en känlsa för uppmärksamhet i trafiken där tex. små barn finns brevid vägen vid skolor och bostadsområden.

Man behöver visserligen inte vara "körkortmogen" för att sitta med en vanlig teoribok eller ett motsvarande program till datorn men jag tror att man redan vid tidig ålder kan öva upp sig. Kanske även lite extra kul om får testa annat än bara sin teoretiska kunskap.

Om det leder till att folk blir bättre förare har jag inte en aning om, men varför inte testa!?

LocDog skrev:
Är det inte lite väl kallt/snö ute nu för en uppkörning...fast de kan är barmark nere i Hjo?

Hej
visst är det bar mark men det är TEORIPROVET jag hade tänkt att klara av så fort som möjligt inte UPPKÖRNING den får jag ta till våren... kan bli lite väl halt annars...

semheijn skrev:
Hej
visst är det bar mark men det är TEORIPROVET jag hade tänkt att klara av så fort som möjligt inte UPPKÖRNING den får jag ta till våren... kan bli lite väl halt annars...

Varför inte gå ner på bilskolan annars och köpa MC-boken?
Håller själv på med teorin nu och hade tänkt skriva i januari (började för en vecka sedan). Bara för att du köper böckerna från bilskolan kan du ju ändå boka tid själv och skriva upp som privatist?

//Johanna (inloggad på Hellraisers användare)

jag skrev upp i slutet av augusti efter att ha kört programmet "teoriprov" samt läst igenom körskolans mc-bok ordentligt. Mc-boken innehåller faktiskt väldigt mycket nyttigt så läs den så kanske du lär dig lite för livet också och inte bara för uppskrivningen. Boken läser man lätt på en dag p.g.a. alla pedagogiska bilder o.s.v. :)

semheijn skrev:
Hej

Tyvär går det nog inget vidare att köra upp nu, då uppkörningsgubbarna har lagt ner för i år.
Jag tog med mitt teoriprov under vintern visade sig vara riktigt bra.
Dels behövde jag bara koncentrera mig på uppkörningen under sommaren.
Tack vare att jag skrivit teoriprovet slapp jag även betala inskrivningsavgiften på körskolan :tummenupp. Dessutom har man bara ett år på sig att klara uppkörningen så skriver du på vintern kan du göra uppkörningen riktigt tidigt i vår vilket kan ge dig 3 uppkörningar under sommaren (om nu det skulle behövas).

jag läste boken skrev alla proven och frågorna i bonnier och alla prov i "teoriprov" gick kalas!

semheijn skrev:
Hej
He he då är jag med på banan....var nog lite morgontrött där en stund. Men i så fall behöver du inte jäkta...plugga ordentligt och gör provet senare i vinter. :tummenupp

tja

det kommer 55 frågor om bil kortet o sedan 15 mc frågor,,,jag läste bara igenom mc boken en gång o tog den,,,allt står ju i mc boken jag rekomenderar den;) tänk på att köra med en hoj som du kan köra upp med sedan,,,r1 funkar inte på uppkörningen;(

nikko skrev:
det kommer 55 frågor om bil kortet o sedan 15 mc frågor,,,jag läste bara igenom mc boken en gång o tog den,,,allt står ju i mc boken jag rekomenderar den;) tänk på att köra med en hoj som du kan köra upp med sedan,,,r1 funkar inte på uppkörningen;(

Det är ju kanon att ha en hoj att träna privat med så man får körvana, då kan man koncentrera sig på manöverbanan med körskolans hoj och så slipper man ta en massa extra lektioner. Inga sporthojar "funkar" på uppkörning, det blir betydligt svårare i alla fall.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan