Körkorts fråga.

jens__E

Mjao!
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
X-JELL
Ja hallå!

Jag ska ta å fixa det där jävla kortet nästa år har jag bestämmt mig för.
Men nu har jag kommit på ett litet problem.
Jag ska ta och fixa skrivningen i vinter tänkte jag så när jag kommer hem ifrån mitt vinter jobb så ska jag bara fixa in mig på en intensivkurs och fixa körningen då.
Jag kommer komma hem i slutet av april / början av maj. Men nu är det så att jag fyller 21 den 18 juni och väntar jag tills dess så får jag ju för tung hoj(eller har det hunnit blivit ändrat?).

I sommar ska jag fixa jobb som mcmekaniker(eftersom jag är utbildad till det så kan det ju va kul å jobba som det) och då är det ju viktigt att ha lappen.

Hur tycker ni jag ska göra? Ska jag ta i maj när jag kommer hem och köra mellan hoj eller ska jag vänta tills i slutet av juni å fixa för tung direkt?
För det är ju ändå 1 - 1 1/2 månads körning jag missar om jag tar i juni.

/Jens

Tung direkt!

Tänk på att om du vill ta tungt sen så får du antingen vänta 2 år
eller ta om kortet 1½ månad senare.

Från Körkortsportalen.se

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

har haft behörigheten under minst två år eller
har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Så jag skulle kunna ta mellan i maj, sen efter att jag har fyllt så gör jag bara en ny uppkörning så får jag tungt?

Kanske är onödigt men va gör man inte för att slippa missa över 1 månads körning :P

hoj

Jag skulle definitivt vänta. Dock så får du funderare lite över vilken hoj du tänkt åka på. Är det nån gammal sunkig motard så kan du lika väl åka på mellankort.

Iofs så ändrar sig tycket efter ett tag. Vem vet, du kanske vill åka r1 nästa sommar. Då lär du ångra att du inte väntade tills tung :P

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard