Körkortsåterkallelse FAQ

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Hightuned skrev:
Vaffaan när jag blev av med lappen erkände jag 90 km/h på 50 väg och ändå sög dom lappen i 3 mån, alltså en hel månad förmycket!!!!
:mad:

-Om dom slutade dra in körkort för fortkörning utan nöjde sig med böter så skulle det inte bli så många smitningar :fakta

Och har man pengar kan man köra som en dåre utan att riskera något.
Igen höjdare det heller tyvärr.

Jag tycker de skulle kunna ta enskilda behörigheter.
Nöjes kör man med hojen så borde de ta A behörigheter och sätta stopp för nöjesåkningen.
Däremot skulle man ha B behörigheten kvar så man kan ta till och från jobbet.

Länsstyrelsen borde ha fler alternativ att spela med och inte vara så fyrkantiga hela tiden.
 

ô-Man

Man ska INTE ha husvagn!!
Gick med
23 Apr 2003
Ort
Lappland
Hoj
-03 B12
Klart man tycker dom borde ha en lite liberalare bedöming på vad man gör. Precis som Zycl0n tyckte så var det ju med hoj han körde för fort, inte med bil!!!! Så, varför ska man åka med alla körkort när man inte har använt alla kort man har på samma gång. Det går ju inte!!!!!! Antingen kör man bil eller mc, eller?
Men alla kort ryker så det dånar.

Men det finns ju alltid ett men. Ska man göra skillnad på lagöverträdelser i trafiken?????
Vad gäller fortkörning så kan man ju undra. Det blir ju vårdslöshet i trafik. (kan man säga)
Köra mot RÖTT, helt klart vårdslöshet i trafik.
Köra på en gång traffikant på övergångsställe, helt klart igen.
Rattfylla, INGET SNACK.

MEN, när ska man tycka att man ska få behålla "dom" andra behörigheterna som inte användes under lagöverträdelsen????

Det kan nog bli svårt och svara på. Det ligger nog till syvens och sist i allas intresse att få bort alla dårar från våra vägar.

Men att ta en för fortkörning på E4:an 110kmh väg tycker jag är och ta i. Polisen gör ju tyvärr ingen skillnad på Bra och Dåliga förhållanden vid överträdelser. Vilket vi som förare alltid måste ta i beaktande vid alla tillfällen.

Kan ju inte påstå att jag själv är den som kör helt lagligt, i alla fall så ofta jag vet att polisen inte ser mig :eek:


RIDE ON och ta det lugnt i trafiken HELA sommaren så vi kan fortsätta snacka mer i vintermörkret.

:squid
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Såg att flera frågade om körkort så jag lyfter upp tråden till de som inte klarar att söka :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Innan räckte det med en varning för att man inte skulle få vara handledare.. Farsan cyklade mot stopp, och fick inte vara handledare åt lillebrorsan.
Vettigt att det är ändrat nu iaf.
 

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag har fått en varning för 111km/h på 90-väg.
Iofs så hade jag blivit stoppad för att ha kört 85km/h över strängnäsbron (är 70 där) och fått böter för det två månader innan. Så det kanske var därför.
 

MattzzoN

#65 Pro Superbike
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2xCBR
Varifrån har du fått dom uppladdade tabellerna? Jag körde i 100 på 50 väg (bred väg, god sikt, inga andra trafikanter) och polisen sa att kortet skulle bli indraget 4-5 månader.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
MattzzoN skrev:
Varifrån har du fått dom uppladdade tabellerna? Jag körde i 100 på 50 väg (bred väg, god sikt, inga andra trafikanter) och polisen sa att kortet skulle bli indraget 4-5 månader.
Skulle tippa på http://www.trafikjuristen.se där dom också finns.

Förr kunde viss variation förekomma mellan olika län, vet ej om det fortfarande är så...
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
zykl0n skrev:
Jag tycker de skulle kunna ta enskilda behörigheter.
Nöjes kör man med hojen så borde de ta A behörigheter och sätta stopp för nöjesåkningen.
Däremot skulle man ha B behörigheten kvar så man kan ta till och från jobbet.

Men det är redan så. Men jag har aldrig nånsin hört talas om nån som klarat sig med det. Försökte givetvis själv sist. De tycker väl man kommer undan för lätt.....


Körkortslag (1998:488)
"4 § Återkallelse enligt 3 § får begränsas till att avse en eller flera behörigheter."
 

TurboAndreas

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Triumph Speed III -03 & Suzuki 750 ES -84
Känns verkligen jätte kul att få veta att man är märkt i upp till tre år för att man kört för fort :banana
...att man riskerar att bli av med lappen lättare i fortsättningen, tycker det känns lite väl nitiskt ibland.
För det tas väl ingen hänssyn till under vilka omständigheter lappen togs?
150 på tvåfilig 110 väg i fint soligt väder mitt på dagen utan trafik alt. 250 knyck förbi dagis i hällregn och rusningstrafik (Lite överdrift kanske).
 

Jamaha

Crazy.Insane.Mother.Fucke r
Gick med
8 May 2003
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R1, KTM 250
E så jävla trött på att nu i juni blivit av med körkortet för tredje gången, med tre års mellanrum första gången på båge, denna gången 152 på 90väg (med skjuts ville inte dra eftersom killen hade bara jeans på sig) så att händer det en gång till så slår jag skiten ur snuten som stoppar mig!!!, inte direkt moget kanske men nån gång tar tålamodet slut!!!. 5 Månader utan...men men men konstigt nog så kör man riktigt lagligt när man inte har nått kort...och spännande är det...
 

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Tranås
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Blev av med kortet i onsdags, 172 på 90 väg är det nån som har nån anning om vad lång tid de kommer att dra körkortet och vad böterna kan tänkas hamna. :gnissla

Kan tilläga att det var ingen trafik och vid öppen teräng. Det ska tilläggas att det var världens trevligaste polis, och jag blev omnämnd på radio jönköping som snabbst. :D
 

Racer-mats

Danzeking
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR 1000R-02 Streetfighter
Ninja Racer skrev:
Blev av med kortet i onsdags, 172 på 90 väg är det nån som har nån anning om vad lång tid de kommer att dra körkortet och vad böterna kan tänkas hamna. :gnissla

Kan tilläga att det var ingen trafik och vid öppen teräng. Det ska tilläggas att det var världens trevligaste polis, och jag blev omnämnd på radio jönköping som snabbst. :D

Trist för dig!!
Jag körde 190km/h på 110 väg. Bra sikt!! Kallt och hemlängtan i april.
Fick 6mån (2mån kvar...) samt 2500kr i böter.
Blev omtalad på radio, dagstidingar samt ett flertal dagstidningar på internet.
=)
/ Bara att vänta ut tiden...
 

Matte

....
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
R1 -03
Jamaha skrev:
E så jävla trött på att nu i juni blivit av med körkortet för tredje gången, med tre års mellanrum första gången på båge, denna gången 152 på 90väg (med skjuts ville inte dra eftersom killen hade bara jeans på sig) så att händer det en gång till så slår jag skiten ur snuten som stoppar mig!!!, inte direkt moget kanske men nån gång tar tålamodet slut!!!. 5 Månader utan...men men men konstigt nog så kör man riktigt lagligt när man inte har nått kort...och spännande är det...

Hmmm.....verkligen moget :7peta
Är ju inte direkt polisens fel att du inte kan släppa gashandtaget i tid. 62 km/h för fort, det är ju inte ens i närheten av gränsen för körkortsdragning, så det är ju inget att sura över. Det var ju en risk du valde att ta när du vred på rullen.
Ditt tålamod snart slut? Är väl snarare så att polisens tålamod med dig borde ta slut snart....

Kör hur fort ni vill, men skyll inte på polisen när ni åker fast! Ni vet ju vad som gäller redan innan ni sätter er på hojjen......
 

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Tranås
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Jag körde 190km/h på 110 väg. Bra sikt!! Kallt och hemlängtan i april.
Fick 6mån (2mån kvar...) samt 2500kr i böter.
Blev omtalad på radio, dagstidingar samt ett flertal dagstidningar på internet.
=)
/ Bara att vänta ut tiden...

Låter ju inte så farligt, behöver ju bilen i jobbet så får fixa ett brev om det så kan man kanske får ner tiden ytterligare. böter hade jag väntat mig runt 5000:-
 

Jamaha

Crazy.Insane.Mother.Fucke r
Gick med
8 May 2003
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R1, KTM 250
Matte skrev:
Hmmm.....verkligen moget :7peta
Är ju inte direkt polisens fel att du inte kan släppa gashandtaget i tid. 62 km/h för fort, det är ju inte ens i närheten av gränsen för körkortsdragning, så det är ju inget att sura över. Det var ju en risk du valde att ta när du vred på rullen.
Ditt tålamod snart slut? Är väl snarare så att polisens tålamod med dig borde ta slut snart....

Kör hur fort ni vill, men skyll inte på polisen när ni åker fast! Ni vet ju vad som gäller redan innan ni sätter er på hojjen......

Varför har du båge???...dessutom en ganska ny sådan...Hade det varit kul att köra laglig hastighet hade jag haft en trimmad moppe, nyare modell som utan några som helst svårigheter går att få upp i 110kmh som är maxhastighet på svenska vägar...Kör du aldrig för fort?
Civilbilar är inte lätt att se när man drar om dom i närmare 200blås kan jag lova...
 

Racer-mats

Danzeking
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR 1000R-02 Streetfighter
Jamaha skrev:
Varför har du båge???...dessutom en ganska ny sådan...Hade det varit kul att köra laglig hastighet hade jag haft en trimmad moppe, nyare modell som utan några som helst svårigheter går att få upp i 110kmh som är maxhastighet på svenska vägar...Kör du aldrig för fort?
Civilbilar är inte lätt att se när man drar om dom i närmare 200blås kan jag lova...

INSTÄMMER HELT !!
Känns bekant även för min del... civil snutar... på en öde tvåfilig väg ...suck!!
6mån blev det.
 

Matte

....
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Kungsbacka
Hoj
R1 -03
Jamaha skrev:
Varför har du båge???...dessutom en ganska ny sådan...Hade det varit kul att köra laglig hastighet hade jag haft en trimmad moppe, nyare modell som utan några som helst svårigheter går att få upp i 110kmh som är maxhastighet på svenska vägar...Kör du aldrig för fort?
Civilbilar är inte lätt att se när man drar om dom i närmare 200blås kan jag lova...

Jodå, jag kör fort (dvs olagligt), både med bil och mc. Och jag vet att det är olagligt och att om polisen stoppar mig blir jag troligtvis av med körkortet. Men jag väljer att göra det ändå eftersom jag tycker det är värt den risken.

Och då polisen stoppar mig och skriver ut en liten räkning alt drar kortet så tar jag det eftersom jag vet att dom har rätt och jag har gjort fel. Blir inte förbannad på dem som bara gör sitt jobb eller ens funderar på att "slå skiten ur dem" som du uttrycker det. Ta ut din ilska på dig själv istället, det är ju du som valt att köra fort, inte dom. :huvet

Kan i vissa fall förstå folk som blir lite less om dom blir av med kortet när dom kör i 31 km/h på tom motorväg eller wheelat på en öde väg. Men om man kör som tex du säger att du gör, blåser förbi bilar i 200km/h så får man skylla sig själv helt enkelt. Då väljer man ju att ta risken att bli av med kortet. Har man dessutom blivit av med det två ggr innan borde man ju verkligen veta vad man riskerar.

Just my 2......
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top