Körkortsåterkallelse FAQ

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Jag knappade ner lite info om körkortsåterkallelser nu när den sommaren närmar sig.
Tyvärr kommer vissa av oss säkert få lämna lappen ifrån oss även i år :(

Länkar:
Körkortslagen - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm
Körkortsförordningen - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980980.htm

Länsstyrelsen beslutar om återkallelser och spärrtider:
http://www.lst.se

Ett körkort kan återkallas tills vidare om det är sannolikt att det kommer att återkallas vid länsstyrelsens slutliga prövning.
Vid återkallelse enligt 1-6 fastställs en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik ska spärrtiden vara lägst ett år.
Länsstyrelsens beslut om körkortsåterkallelse kan överklagas till länsrätten.

Varning
Om det finns särskilda skäl kan körkortshavaren få en varning i stället för att förlora körkortet.
I regel fattar länsstyrelsen först ett preliminärt beslut om varning. Ett sådant beslut gäller bara om körkortshavaren godkänner det. Om man inte godkänner beslutet fattar länsstyrelsen ett slutligt beslut om varning. Har man inte yttrat sig i ärendet delges man då först en underrättelse om att länsstyrelsen överväger ett körkortsingripande. Ett slutligt beslut om varning gäller omedelbart och kan överklagas till länsrätten.
Varningen finns kvar i körkortsregistret i fem år och kan innebära en strängare bedömning vid en ny prövning av körkortsinnehavet. Länsstyrelsen tar i regel hänsyn till varningen under två – tre år.

Har ditt körkort blivit omhändertaget av polisen?
När man gjort sig skyldig till trafikbrott, t.ex. en hastighetsöverträdelse eller rattfylleri, omhändertar polisen ofta körkortet på plats. Polisen ska sedan lämna över körkortet och sin utredning till länsstyrelsen inom 48 timmar.
När körkortet kommit in till länsstyrelsen skickas ett brev och en blankett till den det gäller. Det sker i regel samma dag som länsstyrelsen får körkortet och utredningen från polisen. På blanketten kan man t.ex. redogöra för sitt behov av körkort och hur man uppfattade omständigheterna kring körningen. När körkortshavaren fyllt i och skickat in blanketten fattar länsstyrelsen beslut i körkortsärendet inom de närmaste dagarna.

Mer info kommer med tiden... :fakta

Bifogat

• hastig_70-110.jpg
    hastig_70-110.jpg
    82.4 KB · Visningar: 2,638
Last edited:
!¿

Bifogat

• hastig_30-50.jpg
    hastig_30-50.jpg
    62.8 KB · Visningar: 2,207
Last edited:
freddan skrev:
får man BARA köra 25 över om man varit av med lappen nyss!?!!?

Jo så är det.
Inte många vet att man är "fredlös" två år efter att man tex har varit av med körkortet.

Vad gäller om man åker dit för fortkörning under prövotiden?
Att man inte får tillbaka kortet igen om man blir av med det vet jag.

Men är det hårdare bedömning på samma sätt som för de som varit av med kortet inom en 2års period?!?

zykl0n skrev:
Vad gäller om man åker dit för fortkörning under prövotiden?
Att man inte får tillbaka kortet igen om man blir av med det vet jag.

Men är det hårdare bedömning på samma sätt som för de som varit av med kortet inom en 2års period?!?

Nej, det är samma bedömning när det gäller hastighetsöverträdelser som om man har haft kortet länge. Vad en varning i det läget innebär vet jag däremot inte. Blir du av med kortet under din prövoperiod måste du vänta ett tag innan du får ett nytt tillstånd att övningsköra.
Hur det är med onykterhetsbrott vet jag inte.

zykl0n skrev:
Jo så är det.
Inte många vet att man är "fredlös" två år efter att man tex har varit av med körkortet.

Jag åkte för 118 km/h på 90-väg för 2-3 år sedan. Snuten sa att eftersom det var så pass mycket för fort (men ändå inte 30+) så fick jag en notering (varning?) hos länsstyrelsen. Detta innebar enligt polisen att jag nästa gång jag kör för fort, eventuellt inte behöver passera 30+-gränsen för att bli av med kortet.

Är det ngn som vet om detta är vad ni kallar för "varning"?

Hur länge finns en sådan "varning" kvar?

Kan man hjälpa ngn att övningsköra med en sådan varning i registret?

/nisse

tl1000r-nisse skrev:
Jag åkte för 118 km/h på 90-väg för 2-3 år sedan. Snuten sa att eftersom det var så pass mycket för fort (men ändå inte 30+) så fick jag en notering (varning?) hos länsstyrelsen. Detta innebar enligt polisen att jag nästa gång jag kör för fort, eventuellt inte behöver passera 30+-gränsen för att bli av med kortet.

Är det ngn som vet om detta är vad ni kallar för "varning"?

Hur länge finns en sådan "varning" kvar?

Kan man hjälpa ngn att övningsköra med en sådan varning i registret?

/nisse

Jeopardy? svaret finns i min FAQ text och nu frågar du. ;)

"Varningen finns kvar i körkortsregistret i fem år och kan innebära en strängare bedömning vid en ny prövning av körkortsinnehavet. Länsstyrelsen tar i regel hänsyn till varningen under två – tre år."

För att få vara övningskörningsövervakare så måste man väll vara helt fläckfri i 5 år?!

Nopes, du/ni behöver INTE vara "fläckfri" för att vara övningskörningsövervakare(vilket ord?!?!?!?!?!?!?) eller privat "utbildningsansvarig".
Åkte på 112 på 90 väg förra våren. Har sedan dess lärt ut en polare och håller på med 2 andra :tummenupp

Kör lugnt och med förstånd.

ô-Man skrev:
Nopes, du/ni behöver INTE vara "fläckfri" för att vara övningskörningsövervakare(vilket ord?!?!?!?!?!?!?) eller privat "utbildningsansvarig".
Åkte på 112 på 90 väg förra våren. Har sedan dess lärt ut en polare och håller på med 2 andra :tummenupp

Kör lugnt och med förstånd.

112 på 90 är i alla fall inte varningsgrundande.
Du fick en bot som straff men hade du kört lite fortare så hade du fått en varning också.
Då tror jag inte du hade fått vara utbildningsanvarig på 5år.

http://www.vv.se/korkort/abcde/privat-ovn.htm

Här står det mesta om vad man ska ha, eller snarare ALLT.
Om jag då sorterar det rätt i huvet så spelar varningar ingen roll.
Men jag ska forska lite mera i ärendet och återkomma med ett korrekt svar på den frågan.

Lär ut mer folk till bra förare :tummenupp

"Godkänd handledare
Från och med den 1 oktober 1998 krävs det vid all privat övningskörning att körningen sker under uppsikt av en person som Länsstyrelsen godkänt som handledare.

Krav på handledaren
För att godkännas som handledare ska du:

ha fyllt 24 år,
sedan minst fem år i obruten följd ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat med behörighet för det fordon som övningskörningen avser,
dessutom ha vana och skicklighet att köra den aktuella fordonstypen. "

Ja det verkar stämma att varningar inte har någon betydlese utan ändast återkallelser.
Tur det annars skulle det vara svårt att hitta någon att övningsköra med. ;)

Preksis min tanke. Ganska få vart de som fick övnings köra med oss som vill göra det gratis. Men alla körskolor skulle nog jubla under dessa hoj BOOOOM köpartider skulle jag tro.

Tur inte polisen tar en allt för ofta. (fniss)

(inget ont om polisen för det)

Det är ju på vårat eget ansvar vi kör, om dock fort ibland.

Farsan åkte dit för fortkörning tre ggr samma år.. dock bara runt 10km/h över.. Fjärden gången fick han en varning.. Och han får övningsköra med mig. Så varningar spelar som sagt ingen roll.

Vaffaan när jag blev av med lappen erkände jag 90 km/h på 50 väg och ändå sög dom lappen i 3 mån, alltså en hel månad förmycket!!!!
:mad:

-Om dom slutade dra in körkort för fortkörning utan nöjde sig med böter så skulle det inte bli så många smitningar :fakta

Last edited:
För att få vare handledare gäller obrutet körkortsinnehav i fem år samt
fyllt 24 år. Varning hindrar inte att få vara handledare.

Monica Nilsson
monica.nilsson@bd.lst.se
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Bo-Erik Ekblom
> Skickat: den 24 april 2003 07:41
> Till: Monica Nilsson
> Ämne: VB: Förfrågan!
>
> Hej, tror att du/ni kan ge ett korrekt svar i denna fråga/Bo Erik
>
> -----Ursprungligt meddelande-----
> Från: Mika Holmström [SMTP]
> Skickat: den 23 april 2003 23:21
> Till: bo-erik.ekblom@bd.lst.se
> Ämne: Förfrågan!
>
> Hej Bo-Erik.
>
> Jag har en fråga angående övningskörning.
> Vet inte om det är dig jag ska fråga men jag chansar, och håppas att
> du i annat fall kan leda mig till den eller de som kan svara på min fråga.
> Jag undrar:
>
> Kan jag vara utbildningsansvarig eller övningskörningsledare åt
> någon OM jag har fått en varninga pga en trafikförselse?
>
> Det är en fråga vi stött och blött men ingen har ett bra svar på den
> frågan. Om man tyder texten på Vägverkets hemsida så spelar det ingen roll
> såvida man inte tappat kotet helt.
> <http://www.vv.se/korkort/abcde/privat-ovn.htm>
>
> Håppas nu på att du eller någon av dina kollegor kan svara mig på
> detta.

Back