Körkortet kan ryka efter tre prickar

Jag ser till skillnad mot dig inget motsatsförhållande i att ta fortkörare och ta andra trafikförbrytare.
Kör du konsekvent för fort - hur enkelt det nu är för polisen att "ta" fortkörare tycker jag inte hör hit - så ska du kankse inte ha körkort.

Menar bara att det handlar om att polisens resurser är begränsade. Och så vitt jag har de krav på sig att tex göra X antal kontroller av olika slag. Tror de oftast väljer sånt som syns i statistiken... Vad gäller hur man kör, så tycker jag det mest relevanta är om man är vållande till ngn olycka eller inte. Man kan ju köra fort på olika sätt. Det är ju ändå för trafiksäkerheten som det är så in i h-te viktigt att hålla hastighetsgränserna... Men det har ju med moral att göra... Så jag e nog en dålig människa...

Beror väl på vad man vill uppnå med systemet?
Det finns dessutom en del logiska luckor som att det är tämligen slumpmässigt vem som blir avslöjad i en trafikkontroll eller inte. Själv har jag varit inne på ca. tio stycken i höst men jag har kompisar som aldrig stött på en kontroll.

Fast det stora är väl om det skulle ge en säkrare trafik eller inte. Har någon t.ex. visat att indragna körkort ger en säkrare trafikant när du får tillbaka kortet? Eller är det ens de som får indragna kort som orsakar mest olyckor? Jag kan gissa att det är både en och annan som reser i jobbet med stora dyra bilar som får indragna körkort, men är det den gruppen som krockar mest också? Annars kommer ju hela systemet att missa målet.
(Tycker för övrigt att det är konstigt att vi lägger så stora resurser på att dra in körkort då jag inte sett att det är fastlagt att det minskar olycksriskerna. Har någon annan information?)

En kul motivationen är att andra länder har detta system, samtidigt har vi en lägre olycksfrekvens än dem...

Beror väl på vad man vill uppnå med systemet?
Det finns dessutom en del logiska luckor som att det är tämligen slumpmässigt vem som blir avslöjad i en trafikkontroll eller inte. Själv har jag varit inne på ca. tio stycken i höst men jag har kompisar som aldrig stött på en kontroll.

Fast det stora är väl om det skulle ge en säkrare trafik eller inte. Har någon t.ex. visat att indragna körkort ger en säkrare trafikant när du får tillbaka kortet? Eller är det ens de som får indragna kort som orsakar mest olyckor? Jag kan gissa att det är både en och annan som reser i jobbet med stora dyra bilar som får indragna körkort, men är det den gruppen som krockar mest också? Annars kommer ju hela systemet att missa målet.
(Tycker för övrigt att det är konstigt att vi lägger så stora resurser på att dra in körkort då jag inte sett att det är fastlagt att det minskar olycksriskerna. Har någon annan information?)

En kul motivationen är att andra länder har detta system, samtidigt har vi en lägre olycksfrekvens än dem...

Håller med till fullo...:tummenupp

Jag såg ngt repotage i våras från DK just om klippsystemet där dom pratade med danska trafikanter och dom flesta var väl positiva för som dom uttryckte sig: Dom tänkte efter före.Jag kan gå till mej själv med dom nya böterna och tänker efter innan jag gasar. För sura pengar att betala för några ynka Km för fort.

Danmark införde ett klippkort – tre förseelser/klipp och körkortet dras in – i september 2005, samtidigt som böterna för olika trafikbrott höjdes kraftigt. Efter det har olycks- och dödstalen sjunkit till de lägsta nivåerna i modern tid.

Hittade detta:

http://sydsvenskan.se/bil/article231309.ece

Skitbra förslag, klipp klipp, sedan är kortet förverkat. Som en bussbiljett.

Jag stöder det förslaget lätt. :yoparty

Det låter väl rimligt. Upprepade förseelser tyder ju på noll respekt för lagar och/eller säkerhet.
Samma system borde införas på försäkringen också - kör du prickfritt och skadelöst=låg försäkringspremie - kör du laglöst och orsakar skador/olyckor=hög försäkringspremie.

Så funkar försäkringarna hos oss!Motiverar ganska bra till att inte vurpa hela tiden plus att oftast när du tar helförsäkring får du 70% bonus på den med detsamma!

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back