Körkortet bortblåst!

Von Gordis skrev:
Det brukar inte vara de vanliga fartsyndarna som står för dödsolyckorna, utan de som kör påverkade, eller är för gamla för att kunna köra ordentligt. :fakta

för övrigt står åldersgruppen 18-24 år för 50% av antalet olyckor. den åldersgruppen är också väldigt känd för att vara lätta på gasen och följa trafikreglerna strikt!

de som pga av sin ålderinte klararav att köra bil och därför hamnar i olycka är få.

Detta måste vara ett av de mest korkade uttalanden i denna tråden!Ökad hastighet= större risk! Den dag du inser det kommer du att fatta varför vi har fartgränser. Vilken polisrapport visar på motsatsen?
Att öka farten för att hålla sej vaken funkar i ca. 10 min, sedan är du van vid den högre hastigheten. Vad gör du då? Ökar till fullgas? Lycka till!

När man läser sån här skit så hoppas man att Darwin har rätt, att den smartaste överlever......[/QUOTE]

Hejsan Nr18. När nån kritiserar dig då flyger du i taken men andra kan du hoppa på :va Kul att du är lastbilschaufför (likaså min far). När det gäller er så är väl problemet mest att ni ofta (vet inte om du gör det men med 18-20 000mil/år så) kör för länge i sträck utan vila? Man kan inte vara skärpt (=bra förare) om man inte får sova. Det borde vara (är) en stor risk i trafiken. Dessutom ligger lastbilar ofta med för kort avstånd till bilen framför (om han kör lagligt).

Skulle vara kul att veta hur många olyckor som direkt beror på att man kör för fort. Håller man avstånden, är utvilad, finns viltstängsel och man följer alla andra regler så tror inte jag att riskerna är så stora.

Du som verkar så smart :va menar väl att vi borde sänka hastigheten, eller? Låg hastighet innebär låg risk (?) med samma resonemang som du för ovan. Med nollvision är det nog lika bra att vi inte kör överhuvudtaget? Nej om du inte klarar att köra bil i dagens trafik får du väl ta bussen :D

supernaut skrev:
Cujo.

Bra inlägg men jag är ganska mycket säker på att fortkörning inte klassas som förseelse. Det ger böter och inte bot. Man föreslog en ändring där för att kunna komma åt ägaren av fordonet vid automatiska fartkontroller, vilket man inte kan om det gäller brott.

Adrian.

Du skriver att de flesta dödsfall (icke naturliga) sker i trafiken. Vad har du fått den uppfattningen ifrån? Den stämmer väldigt lite.

Sen är jag själv av den uppfattningen att trafikpolisen skulle kunna bli mina hjältar om de la ner mer arbete på att jaga drogpåverkade/alkoholpåverkade trafikanter och lite mindre på att jaga fortkörare på motorväg.

Vill minnas att när jag tog körkort så stod det väl att ca 500 pers om året dog i trafiken. Så många mord är det knappast i sverige än så länge iaf. I det sista håller jag med dig, mer resurser till att stävja rattfylla.

Nr:18 skrev:
Bortsett från att du gör ett personangrepp utan att veta vem jag är.......
Detta måste vara ett av de mest korkade uttalanden i denna tråden!Ökad hastighet= större risk! Den dag du inser det kommer du att fatta varför vi har fartgränser. Vilken polisrapport visar på motsatsen?
Att öka farten för att hålla sej vaken funkar i ca. 10 min, sedan är du van vid den högre hastigheten. Vad gör du då? Ökar till fullgas? Lycka till!

När man läser sån här skit så hoppas man att Darwin har rätt, att den smartaste överlever.....tills Ernst! la sej i diskussionen...hahaa! Nr 18 är en moraltant! och fritidspolis! precis en sån som ler hånfullt när han passerar en fartkontroll i 69km/h på 70 väg och ser att den där gasglada dåren som blåste förbi nyss åkt fast. Men det är kul att såna petitesser kan reta folk till vansinne.... Moahahaa.
Mitt tips.. Försök vinna årets coolaste tävling!! Vägdåre 2003! yea! fa en hayabusa står på spel! jaja jag vet en jävla vattenbuffel mene vafa hoj som hoj.. :tungan

supernaut skrev:
Cujo.

Bra inlägg men jag är ganska mycket säker på att fortkörning inte klassas som förseelse. Det ger böter och inte bot. Man föreslog en ändring där för att kunna komma åt ägaren av fordonet vid automatiska fartkontroller, vilket man inte kan om det gäller brott.

Dagens Messersschmitt, igen!

En bot, flera böter. :mattias

När du kör för fort så får du en bot på ett i förväg fastställt belopp. Så kallad penningbot/penningböter. Det utdelas endast för förseelser.

Vid ett brott måste straffet fastställas i en domstol. Även om du erkänner direkt. En domstol utdömer dagsböter. (Eftersom det alltid är flera, så hör man sällan uttrycket dagsbot) T ex 60 Dagsböter á 50 kr. Siffran 60 talar om hur strängt straff du fått. Hur mycket varje dagsbot kostar dig, baseras på din inkomst. Dvs 30 dagsböter á 200 kr, är ett lindrigare straff än, 60 dagsböter á 50 kr.

Jag tror det var så förr i tiden att du kunde välja. Antingen betala dina 60 dagsböter, eller krypa in 60 dagar i buren.

Last edited:
Jasså du nr18, du är en av dom som dämmerupp trafiken (om även om du inte skulle hålla din till dina lagliga 90km/h), och prejjar alla som skulle vara dumma nog att köra brevid dig vid fel tillfälle.
Jag är till skillnad från dig inte lastbilschauffis, och vill inte vara det heller, eftersom jag smart som jag är valt att bli ingenjör i stället. Så jag behöver inte köra lastbil E4:an i hela sin sträckning. :hihi
Och vad gäller d1ce:s påstående, så stämmer det att 18-24 åringar är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Men vad jag skrev va att åldringar är överrepresenterade bland dödsolyckorna, dels för att den inte längre är kapabla att köra. Men också för att dom just är äldre och därför inte har lika stor chans att överleva vid en krock. :fakta
Läs inlägget innan du ifrågasätter det nästa gång. :ajjabajja

Ernst skrev:
När man läser sån här skit så hoppas man att Darwin har rätt, att den smartaste överlever.....tills Ernst! la sej i diskussionen...hahaa! Nr 18 är en moraltant! och fritidspolis! precis en sån som ler hånfullt när han passerar en fartkontroll i 69km/h på 70 väg och ser att den där gasglada dåren som blåste förbi nyss åkt fast. Men det är kul att såna petitesser kan reta folk till vansinne.... Moahahaa.
Mitt tips.. Försök vinna årets coolaste tävling!! Vägdåre 2003! yea! fa en hayabusa står på spel! jaja jag vet en jävla vattenbuffel mene vafa hoj som hoj.. :tungan
Om det är du kan du fethaja att jag hånskrattar! Finns det nåt coolt i att köra ihjäl sej? :rolleyes:

Mr_Suzuki skrev:

När man läser sån här skit så hoppas man att Darwin har rätt, att den smartaste överlever......

Hejsan Nr18. När nån kritiserar dig då flyger du i taken men andra kan du hoppa på :va Kul att du är lastbilschaufför (likaså min far). När det gäller er så är väl problemet mest att ni ofta (vet inte om du gör det men med 18-20 000mil/år så) kör för länge i sträck utan vila? Man kan inte vara skärpt (=bra förare) om man inte får sova. Det borde vara (är) en stor risk i trafiken. Dessutom ligger lastbilar ofta med för kort avstånd till bilen framför (om han kör lagligt).

Skulle vara kul att veta hur många olyckor som direkt beror på att man kör för fort. Håller man avstånden, är utvilad, finns viltstängsel och man följer alla andra regler så tror inte jag att riskerna är så stora.

Du som verkar så smart :va menar väl att vi borde sänka hastigheten, eller? Låg hastighet innebär låg risk (?) med samma resonemang som du för ovan. Med nollvision är det nog lika bra att vi inte kör överhuvudtaget? Nej om du inte klarar att köra bil i dagens trafik får du väl ta bussen :D[/QUOTE]
Du vet inte vad du pratar om! Du har ingen aning om hur länge jag kör, ej heller om jag håller för kort avstånd. Du generaliserar och påtalar problem som inte rör detta fallet öht. Jag har ingenstans påståt att vi ska sänka hastigheten, bara att vi ska hålla dom gränser som finns i dag.
Jag skulle oxå vilja veta hur många olyckor som beror på hastigheten, men det finns ingen bra undersökning om det. Däremot verkar van gordis veta vad han talar om, han kanske har gjort en egen undersökning? :rolleyes:

Von Gordis skrev:
Jasså du nr18, du är en av dom som dämmerupp trafiken (om även om du inte skulle hålla din till dina lagliga 90km/h), och prejjar alla som skulle vara dumma nog att köra brevid dig vid fel tillfälle.
Jag är till skillnad från dig inte lastbilschauffis, och vill inte vara det heller, eftersom jag smart som jag är valt att bli ingenjör i stället. Så jag behöver inte köra lastbil E4:an i hela sin sträckning. :hihi
Och vad gäller d1ce:s påstående, så stämmer det att 18-24 åringar är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Men vad jag skrev va att åldringar är överrepresenterade bland dödsolyckorna, dels för att den inte längre är kapabla att köra. Men också för att dom just är äldre och därför inte har lika stor chans att överleva vid en krock. :fakta
Läs inlägget innan du ifrågasätter det nästa gång. :ajjabajja
Var har jag prejat dej nånstans?

Om du visste hur många gånger jag räddat livet på såna som dej som inte förstår att det är farligt att vara i trafiken!
Jag skrev inte att du behöver åka E4:an, det var ett förslag hur du ska få en aning om vad du pratar om. Det har du helt uppenbarligen inte hjärnkapacitet att inse, hur smart du än är.
Vad i inlägget behöver jag läsa en gång till? Visa mej en undersökning som stöder ditt påstående om att åldringar är överrepresenterade i dödsolyckor, annars vidhåller jag min åsikt: att du snackar skit.
Antalet äldre i trafiken är betydligt lägre än antalet yngre. Detta ger att ett fåtal dödsolyckor skulle göra en större procentuell skillnad, men du kan ju inte visa några oberoende siffror för att underbygga ditt påstående!

Cujo skrev:
Dagens Messersschmitt, igen!

En bot, flera böter. :mattias

När du kör för fort så får du en bot på ett i förväg fastställt belopp. Så kallad penningbot/penningböter. Det utdelas endast för förseelser.

Vid ett brott måste straffet fastställas i en domstol. Även om du erkänner direkt. En domstol utdömer dagsböter. (Eftersom det alltid är flera, så hör man sällan uttrycket dagsbot) T ex 60 Dagsböter á 50 kr. Siffran 60 talar om hur strängt straff du fått. Hur mycket varje dagsbot kostar dig, baseras på din inkomst. Dvs 30 dagsböter á 200 kr, är ett lindrigare straff än, 60 dagsböter á 50 kr.

Jag tror det var så förr i tiden att du kunde välja. Antingen betala dina 60 dagsböter, eller krypa in 60 dagar i buren.

:tummenupp Du har nog rätt, men varför måste de ha ditt erkännande för att utdela en bot? Går det inte till domstol annars?
Jag har nog blandat ihop det med diskussionen om fartkontrollerna. Där sa man att om man kunde ändra förseelsegraden vid fortkörning så kunde man hävda ägaransvar som vid parkeringsbot, så var det bara att skicka ut inbetalningskorten.
Men som sagt jag kan vara ute på en lång resa här. :)

Vissa verkar tro på teorin att ju snabbare du kör desto kortare tid tillbringar du i trafiken och orsakar därmed mindre risker....

Ugluk skrev:
Edit: Likhet inför lagen; Jag röstar på nästa icke-högerextrema riksdagsparti som föreslår inkomstbaserade bötesbelopp för fortkörning.

Du snurrar, är inte alla lika inför lagen? Dels att det redan finns, vid grov hastighets överträdelse inträder dagsböter, som är baserat på inkomst - då det anses som vårdslöshet i trafik.

Att klassa in i olika samhälls grupper, är en diskriminering mot höginkomstagare. Ska en person straffas för han/hon har en lång utbildning med höga studieskulder eller arbetat sig upp från scratch till en god levnadsstandard.

Skärp dig !!

Mvh//ZS

Nr:18 skrev:
Men kamma till dej nu för helvete! Inse att det du håller på med finns det inga belägg för! Att kapa en hel yrkeskår för att du inte kan ta ditt straff när du varit olaglig är för jävla dåligt! Snacka om att ta ut sina tillkortakommanden på nån annan! Lägg av med det här jävla gnället nu, du gör bara bort dej.
Var finns dina belägg? Du som är så angelägen om att andra skall redogöra för sina. Fram med dem bara.

GSXR1100R skrev:
...lagen är skriven och tillämpas därefter.
Det gör den inte alls det. Utbildad praxis är inte förenlig med lagens skrivelse. Att du inte kan skilja på särskilda och synnerliga skäl är en sak, men att Länsstyrelserna inte förmår göra det är allvarligare.

GSXR1100R skrev:
...fri fart & anarkistisk regering finns inte i sverige ännu, men många verkar vilja ha det så.
Ja, eller hur. Mot bakgrund av vad som faktiskt skrivits är det en ganska fantastisk slutsats att många vill ha en "anarkistisk regering".

En anarkistisk regering är fö en regering som består av anarkister. Det finns bara ett exempel i historien på något som kan betecknas som en sådan och den satt i Katalonien, Barcelona, en period under Spanska inbördeskriget. Den gjorde sig känd för mycket men knappast för fri fart och en djup förståelse för fartsyndarnas motiv och behov. Anarkistiska regeringar har alltså inte med saken att göra.

GSXR1100R skrev:
Ökad hastighet är ökad risk, varför tror du att HD snubbarna är i stort sätt olycksfria, hur många singelolyckor tror du orsakas av att någon körde för sakta.
Enligt förra MC-folket utgör sporthojar ca 10% av totala motorcykelbeståndet och svarar för ca 45% av alla olyckor. I resterande 55% torde en och annan "HD-snubbe" finnas med, trots att jag inte tror att kategorin står omtalad i olycksstatistiken.

Medianåldern för de olycksdrabbade sporthojsåkare som kommer till Helsingborgs sjukhus iuppgavs vara 22 år (alltså att hälten är yngre och hälften äldre). Jag tror att medianåldern för alla sporthojsåkare är betydligt högre än så, av vilket man kan dra slutsatsen att åldern är en nog så viktig faktor i sammanhanget - dvs kombinationen låg ålder och sporthoj är farlig.

Mycket snack om att höjd hastighet ger ökad risk. Ni som är så otroligt riskmedvetna och riskaverta kan sänka er hastighet. Det är ok att köra 70 på 90-väg. Gör det!

Bingo skrev:
Var finns dina belägg? Du som är så angelägen om att andra skall redogöra för sina. Fram med dem bara.
Jag har inte påstått att fler äldre dör i trafiken, alltså behöver jag inte framlägga några bevis för det påståendet. Poängen i diskussionen är inte huruvida äldre eller yngre dör i trafiken, utan om gnället på nån som bara gör sitt jobb. Polisen kan man ha många åsikter om, men att påstå en massa utan att presentera nåt som liknar bevis för påståendet är bara löjligt. Allmäna meningen här är tydligen att det är ok att ösa galla över en hel yrkeskår, när man bara är frustrerad över sina egna fel och brister. Jag anser inte att man kan klandra polisen när man själv gjort misstaget att köra för fort. Kan man inte ta sitt straff ska man heller inte göra brottet.

Bingo skrev:
Mycket snack om att höjd hastighet ger ökad risk. Ni som är så otroligt riskmedvetna och riskaverta kan sänka er hastighet. Det är ok att köra 70 på 90-väg. Gör det!
Påstår du att det inte är en ökad risk med ökad hastighet?

Adrian_J skrev:
...Vad de flesta här verkar glömma bort är att de flesta dödsfall (icke naturliga) sker i trafiken och inte av mord eller våldsbrott.

Förra året så dog 219 personer p g a misshandel eller mord (scb), så där har du rätt, det är några hundra till i trafiken.
Men jag kan inte förstå vad ett naturligt dödsfall i trafiken är och tolkade dig därför som att trafikrelaterad död slulle vara den vanligaste dödsordaken förutom död p g a åldersskäl i Sverige, och det är väldigt fel.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT