Körkort

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Halloj

Undrar över en sak vad gäller MC kortet...
Om man kör upp på en 600, får man då automatiskt tungt kort efter två år då? Jag vill nämligen hemskt gärna köpa en hoj och övningsköra på men vill helst ha en Thundercat men problemet är ju då att det är en 600:a
/S

uzibabe skrev:
Halloj

Undrar över en sak vad gäller MC kortet...
Om man kör upp på en 600, får man då automatiskt tungt kort efter två år då? Jag vill nämligen hemskt gärna köpa en hoj och övningsköra på men vill helst ha en Thundercat men problemet är ju då att det är en 600:a
/S

Jo, kör du upp på en 600 får du mellanklasskort som efter två år övergår automatiskt till tungt kort. Du kan ju övningsköra med Thundercaten hemma och sen köra 750 på körskola, så kan du ju ändå köra upp för tungt om du kör upp på 750n.

Skulle inte rekommendera att börja öva sej på att bromsa och köra serpentinbana på sin egen hoj när det är en kåphoj, för har man inte kört innan är det lätt att man lägger hojen. Även tappa hojen stillastående kan ge fula märken.

Öva trafikkörning och ev garagevändning på din hoj och öva de andra manöverproven på någon körskola, så får du dessutom bra tips.

Hej tänk på att du måste ha strypning på hojen,
sen efter två år kan du ta bort den då blir den tung.. =)

Nice_boy skrev:
Hej tänk på att du måste ha strypning på hojen,
sen efter två år kan du ta bort den då blir den tung.. =)

Men om jag gör som ovanstående inlägg skrev, jag köper Thundercaten och övningskör på den och sedan kör jag upp på trafikskolans tunga motorcykel, då behöver jag väl inte strypa hojen?

/S

uzibabe skrev:
Men om jag gör som ovanstående inlägg skrev, jag köper Thundercaten och övningskör på den och sedan kör jag upp på trafikskolans tunga motorcykel, då behöver jag väl inte strypa hojen?

/S

Vad jag vet så måste man ha strypning 34hk om man är under 20 år. Om man kör privat. Det gäller även efter körkortet. Men det är inte alla som gör det som jag ja tar bort dom...
Men fråga annars trafikskolan!

uzibabe skrev:

/S

du måste köra upp på en hoj som är strypt till 25Kw... sen är det ju bra om hojen du kör på är strypt iaf på pappret.
och du får tung efter två år. det beror iof hur gammal du är. är du över 21 så kan du ta tung med en gång! rätt mig gärna om ja har fel, men ja tror det är så.

Köp en egen hoj o övningskör hemma sen kör du upp med körskolans 750cc.
Jag hade aldrig vågat köpa en Dunderkisse för att övningsköra med eftersom de flesta brukar gå i backen under manöverdelen.
Lycka till med allt!

Nice_boy skrev:
Vad jag vet så måste man ha strypning 34hk om man är under 20 år. Om man kör privat. Det gäller även efter körkortet. Men det är inte alla som gör det som jag ja tar bort dom...
Men fråga annars trafikskolan!

Du har rätt men ändå fel...

Tar du körkortet A-begränsad måste du köra med en hoj som har 25kwh/34khr. Detta kortet kan du ta från och med du är 18 år fram tills du är 21. Du kan förvisso köra upp för mellan när du är över 21, men det är väl ingen mening. Du får sedan automatiskt A-obegränsad om du haft ditt körkort i obruten följd i två år.

När du kör upp för mellan har jag för mig att hojen måste minst vara på 375kubik och givetvis 25kwh. När/om du kör upp för tung (vid 21års ålder) måste hojen vara minst 750kubik...

Så e det =)

Lycka till....

:hej

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...