körkort

Anki_J

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
GSX 750 F
Hej, eftersom jag är ny här så har jag inte lärt mig att "hitta" på forumet..ni får hejda mig om jag är under fel rubrik..

Jag ville höra mig för om lite olika trafikskolor. Jag har tagit 11 lektioner på en skola jag inte alls var nöjd med. Man kanske inte ska nämna namn. (Jarla). På dom timmarna har jag fått köra i 20 km/h runt, runt på en parkering. Lärde mig inget annat. Bytte skola, där hände det iochförsig lite mer och jag har väl egentligen inget elakt att säga om dom men.. Jag klarar de allra flesta övningarna men blir ändå tillsagd.. " Minst 20 lektioner till innan vi släpper dig i trafik".

Jag är fullt medveten om att ingen av er som läser kan avgöra hur jag kör...
Jag ville bara ha lite tips om bra skolor och hur det var när ni tog körkort..

Hej, eftersom jag är ny här så har jag inte lärt mig att "hitta" på forumet..ni får hejda mig om jag är under fel rubrik..

Jag ville höra mig för om lite olika trafikskolor. Jag har tagit 11 lektioner på en skola jag inte alls var nöjd med. Man kanske inte ska nämna namn. (Jarla). På dom timmarna har jag fått köra i 20 km/h runt, runt på en parkering. Lärde mig inget annat. Bytte skola, där hände det iochförsig lite mer och jag har väl egentligen inget elakt att säga om dom men.. Jag klarar de allra flesta övningarna men blir ändå tillsagd.. " Minst 20 lektioner till innan vi släpper dig i trafik".

Minst 20 lektioner innan vi släpper dig i trafik ???? :va

verkar som dom vill mjölka dig på pengar !! , utnyttjar att
du kanske kör lite försiktigt!! .. fick ut i trafik på första lektionen
jag körde .. sen stannade man efter ett tag och gick igenom lite
saker sen på det igen ...

verkar mysko det dära ..

hoppas det löser sig :tummenupp

Antingen är du en riktig sopa och deras proffisionella bedömning att du inte hör hemma i trafiken stämmer eller så är din körskola en bunt skojare.

Min första lektion satt jag bakpå och åkte ut till en gammal flygraka där jag fick krypköra och genomföra godkänd bromsning ifrån 50km/h och lektionen efter körde jag själv hojen till och från flygrakan.

Låter väldigt märkligt. Håller själv på att ta kortet på Grönlunds. Jag är nöjd, har förvisso inget att jämföra med, men vi körde tre lektioner på en övningsbana som låg bredvid skolan innan vi började köra i trafiken. Jag är på inget sätt ett underbarn, tvärtom, har aldig ens haft en moppe, men jag tycker att 20 lektioner låter helt galet. Tycker att du ska kolla med flera skolor. Att åka mc är en dyr sport, men du ska inte behöva lägga de pengar du ska köpa hoj och kläder för på att lära dig köra.

Lycka till, och fortsätt gärna rapportera dina framsteg... Jag kan rekommendera Grönlunds

/Magnus

Håller med om att det låter sjukt, jag åkte i trafik första lektionen, från skolan till mindre trafikerade områden och parkeringsplatser för att öva balans och krypkörning.
tar min sjunde och förhoppningsvis sista lektion imorrn!

Har endast tagit 3 lektioner på Jarla men redan efter första lektionen så var deras bedömmning 10 lektioner innan trafik och då har jag ingen tidigare erfarenhet av hoj/moppe.

Har nu under 2 veckors tid övat krypkörning med en polare hemma i Malmö, så vi får se vad resultatet blir när man kommer tillbaka till körskolan på tisdag.

Kan även tillägga att på en timme lärde polaren mig krypköra, vilket skolan inte lyckades med på 3 tillfällen. Praktiskt taget samma övningar men man fick så mycket mer uppmärksamhet. Konstant någon som går vid en och skriker "upp med blicken", "knip knäna", "titta hitåt", osv istället för skicka iväg en 15min och sedan säga "var ska du titta?" för att igen köra 15min och glömma blicken.

Visst jag förstår deras dilemma om att de måste gå med vinst och för att göra det hantera fler elever samtidigt men jag rekommenderar helt klart privat övning vid sidan om skolan.

Dock såg jag att de körskolor som övade i Malmö på samma gård som mig, oftast var 1 lärare per elev första lektionerna samt att de fick den uppmärksamheten de behövde vid krypkörning. De är dessutom ca 100-lappen billigare än i Stockholm vad jag förstått.

Får väl se vad slutnotan hamnar på när man har kortet i handen :/

Ja herrejävlar.
Ja antingen kan du lägga ner dedär med MC-kort eller oxå blir du mjölkad på pengar, att två körskolor sagt att du ska ta massa lektioner till för att ens komma ut i trafik kanske säger att du ska lägga ner kortet :tungan

Ja herrejävlar.
Ja antingen kan du lägga ner dedär med MC-kort eller oxå blir du mjölkad på pengar, att två körskolor sagt att du ska ta massa lektioner till för att ens komma ut i trafik kanske säger att du ska lägga ner kortet :tungan

Inte ska hon lägga ner! Kör privat i stället.
Körskolorna är en maffia som helst av allt skulle vilja förbjuda privat övningskörning. Dom gör allt för att klå folk på så mycket pengar det bara går utan att det tillför nåt till trafiksäkerheten.

hmmm låter trist själv tog jag mitt kk i samband att jag hade varit av med mitt b kort i 8 månader så fick jag ett nytt lemp men behövde inte ta om b kortet så jag satte mig hemma och pluggade teorin i 3 dagar ungefär sen skrev jag upp klarade uppskrivningen sen va det bara att köra upp med..klarade på första utan en endaste lektion.. men men alla kan ju inte va lika säker som jag... men lycka till roligt med nytt mc folk :D:yoparty

hmmm låter trist själv tog jag mitt kk i samband att jag hade varit av med mitt b kort i 8 månader så fick jag ett nytt lemp men behövde inte ta om b kortet så jag satte mig hemma och pluggade teorin i 3 dagar ungefär sen skrev jag upp klarade uppskrivningen sen va det bara att köra upp med..klarade på första utan en endaste lektion.. men men alla kan ju inte va lika säker som jag... men lycka till roligt med nytt mc folk :D:yoparty

sen har du ju en Puch, så de är väll kortet för EU moppe du tog också :tungan

Vi delar verkligen inte samma erfarenheter. Ska köra min fjärde lektion hos Jarla idag och det blir, helt enligt det schema som vi har kommit överens om, bromsningar i högre fart samt lite finslipning av högfartsmanövrering. Nästa lektion blir således trafik vilket förhoppningsvis går smärtfritt.

Innan jag tog min första lektion i mitten av april hade jag inte varit i närheten av någon tvåhjulig skapelse sedan mopederan för snart fem år sedan.

Om det nu är så som du vill framställa det kanske du ska fundera på om det är något du själv kan ändra på, eftersom två oberoende skolor har gjort samma bedömning. Lyssnar du tillräckligt bra? Tränar du verkligen på det du blir anvisad eller kör du bara på bäst du kan?

Mitt förtroende för körskolor är noll. Tyvärr har jag ingen möjlighet att köra privat i dagsläget och då finns det inte så många alternativ. Hade jag haft möjligheten hade jag tagit två lektioner, tränat privat på de anmärkningar jag fick under lektionerna och sedan kommit tillbaka några veckor senare.

Mvh

Vi delar verkligen inte samma erfarenheter. Ska köra min fjärde lektion hos Jarla idag och det blir, helt enligt det schema som vi har kommit överens om, bromsningar i högre fart samt lite finslipning av högfartsmanövrering. Nästa lektion blir således trafik vilket förhoppningsvis går smärtfritt.

Innan jag tog min första lektion i mitten av april hade jag inte varit i närheten av någon tvåhjulig skapelse sedan mopederan för snart fem år sedan.

Om det nu är så som du vill framställa det kanske du ska fundera på om det är något du själv kan ändra på, eftersom två oberoende skolor har gjort samma bedömning. Lyssnar du tillräckligt bra? Tränar du verkligen på det du blir anvisad eller kör du bara på bäst du kan?

Mitt förtroende för körskolor är noll. Tyvärr har jag ingen möjlighet att köra privat i dagsläget och då finns det inte så många alternativ. Hade jag haft möjligheten hade jag tagit två lektioner, tränat privat på de anmärkningar jag fick under lektionerna och sedan kommit tillbaka några veckor senare.

Mvh

håller med dig ang körskolor o trist att du inte kan köra privat o hoppas det inte blir allt för dyrt..när jag tog mitt b kort för 7 år sen så körde jag privat..3 dagar innan jag hade uppkörning så tog jag 1 körlektion och dom sa till mig att jag behövde minst 10 lektioner till. men när jag sen körde upp 3 dagar senare fick jag kortet så dom vill ju åt dina pengar med tyvärr

håller med dig ang körskolor o trist att du inte kan köra privat o hoppas det inte blir allt för dyrt..när jag tog mitt b kort för 7 år sen så körde jag privat..3 dagar innan jag hade uppkörning så tog jag 1 körlektion och dom sa till mig att jag behövde minst 10 lektioner till. men när jag sen körde upp 3 dagar senare fick jag kortet så dom vill ju åt dina pengar med tyvärr
Råkade ut för exakt samma sak när jag tog b-kortet. Det var måhända inte Brommaplans bilskola? :tummenupp

Privatkörning är bäst om man har lite självkritik och sunt förnuft.

Mitt förslag till alla er som ska ta körkort, kör så mycket privat som det går!!
Det viktiga att köra med körskolan är banan, och det kan man göra efter man kört privat en tid innan, då bör man klara banan ganska enkelt. När man kört så mycket bana att dem på körskolan tycker man är klar med den delen, tar man resten privat och sedan 1-2 lektioner med körskolan innan uppkörning.

Kom ihåg, körskolan kommer alltid att lägga till några lektioner för mycket för att vara helt säkra på att man skall klara uppkörningen.

Bli inte rädda att säga ifrån om dem börjar lägga till för mycket lektioner. Det gjorde jag och sa helt enkelt : "Jag har inge mer pengar så jag kan inte att köra några fler". Okej sa dem och så klarade jag uppkörningen utan ett enda fel...

För att klara uppkörningen måste ni kunna nå en viss lägsta nivå på körningen, jag uppfattade Jarla som en skola där målet inte är att man med nöd och näppe ska klara detta. Målet är att lära sig mer än så, att lära sig köra hoj säkert.

Jag är iallafall nöjd, dock har dom en lärare som inte håller samma klass som de andra och henne bör man undvika lektioner med.

:tummenupp

För att klara uppkörningen måste ni kunna nå en viss lägsta nivå på körningen, jag uppfattade Jarla som en skola där målet inte är att man med nöd och näppe ska klara detta. Målet är att lära sig mer än så, att lära sig köra hoj säkert.

Jag är iallafall nöjd, dock har dom en lärare som inte håller samma klass som de andra och henne bör man undvika lektioner med.

:tummenupp
Om det inte finns fler kvinnliga lärare där så vet jag vem du menar. Hon är, tyvärr, totalkass och har en dålig attityd. En lektion med henne är bortkastade pengar.

Anki J: Utan att uttala mig om hur bra du är på att köra kan man väl konstatera att det inte var särskilt smart av dem att säga att de tycker att det behövs minst 2o lektioner innan de släpper ut dig i trafiken...

Inte särskilt psykologiskt. Glöm fasiken inte att det är du som betalar deras löner. Sedan är det en annan sak att det är lätt att hamna i resonemang kring "De vill bara tjäna" pengar. Jag tror tvärtemot vad många här verkar tycka att de allra flesta trafikskolor inte har den inställningen. Däremot lägger de ned mer tid på saker som du kanske kunde ha klarat av enklare genom att köra privat. Trafikskolornas mål är inte bara att du ska klara kortet, du ska vara en så mogen och redo förare som möjligt när du kommer ut i trafiken som färsking.

Själv kan jag rekommendera Slussens trafikskola. Hasse och Roger är väldigt duktiga på att skrika på en och tvinga en till att göra en massa saker man inte tycker om (är dålig på). Till slut ger det resultat. Glöm inte humorn bara; det blir ju lite jobbigt efter ett tag om det inte går så bra.

Jag gick på jarla och jag fick ta ca. 5 lektioner på gården sen ut i trafiken. Jag tycker att Jarla bra.

//Stefan

Om du söker i forumet så hittar den en tråd som heter "Körkort 2007". Där finns massor av nödvändig info när du ska ta körkort! Lycka till och kämpa på!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon